Znane firmy technologiczne wyceniane w miliardach, które nadal nie są dochodowe

Dodane:

Marta Wujek Marta Wujek

Znane firmy technologiczne wyceniane w miliardach, które nadal nie są dochodowe

Udostępnij:

Startupy technologiczne zazwyczaj koncentrują się na szybkim wzroście w pierwszych latach swojej działalności, spalając pieniądze inwestorów w celu ekspansji. Tymczasem globalne marki, takie jak Uber, Snapchat i Spotify należą do tych, które jeszcze nie osiągnęły zysku. Jak się okazuje Wall Street staje się coraz bardziej akceptować ten model startupu, a inwestorzy są skłonni tolerować ujemne przepływy pieniężne przez coraz dłuższe okresy czasu.

Na początku tego roku, Snapchat przekroczył 200 milionów aktywnych użytkowników dziennie, co stanowi kamień milowy dla startupu w mediach społecznościowych. Teraz, osiem lat po założeniu, Snap – firma będąca właścicielem aplikacji do udostępniania zdjęć – ma nadzieję, że osiągnie kolejny kamień milowy: może zacząć zarabiać pieniądze.

Snap jest tylko jedną z wielu firm technologicznych wartych miliardy dolarów, która nigdy nie osiągnęła zysku. Zamiast tego startupy te wydają pieniądze zebrane od inwestorów z powrotem na wzrost, tracąc pieniądze w skali roku.

Inwestorzy pozostają w nadziei, że pewnego dnia firmy te staną się rentowne, pozwalając im na wypłatę gotówki. Zadziałało to w przypadku niektórych startupów. Przykładowo Facebook po pięciu latach od założenia zaczął przynosić zyski, a w zeszłym roku zwiększył je do 6,9 mld dolarów. Amazon, założony w 1994 roku, nie osiągał zysku aż do 2001 roku, a pierwsze nadwyżki były stosunkowo niewielkie aż do niedawna.

Dlatego startupy często mają na celu przekonanie inwestorów, że są kolejnym na Facebookiem lub Amazonem. Jednak takie historie sukcesu są rzadkością, a wątpliwe ścieżki do rentowności mogą skazać startupy na niepowodzenie. Próba upublicznienia WeWork we wrześniu zakończyła się niepowodzeniem, po tym jak inwestorzy nie byli przekonani do tego, że firma przestanie przepalać pieniądze.

Niemniej jednak dane dotyczące inwestycji pokazują, że sponsorzy są coraz bardziej skłonni wspierać startupy, które przez długi czas pozostają nieopłacalne. W ubiegłym roku nierentowne firmy, które weszły na giełdę, radziły sobie lepiej niż rentowne, jak podaje Recode.

Oto dziewięć firm, które są wyceniane w miliardach, mimo że nie są rentowne:

1. Snap

Rok założenia: 2011

Bieżąca wycena: 21,7 mld dolarów

Strata netto w 2018 r.: 1,3 mld dolarów

 

2. Zillow

Rok założenia: 2004

Bieżąca wycena: 8,38 mld dolarów

Strata netto w 2018 r.: 119,9 mln dolarów

 

3. Square

Rok założenia: 2009

Bieżąca wycena: 29,6 mld dolarów

Strata netto w 2018 r.: 38,46 mln dolarów

 

4. Uber

Rok założenia: 2009

Bieżąca wycena: 50,4 mld dolarów

Strata netto w 2018 r.: 1,8 mld dolarów

 

5. Lyft

Rok założenia: 2012

Bieżąca wycena: 14,59 mld dolarów

Strata netto w 2018 r.: 911 mln dolarów

 

6. Pinterest

Rok założenia: 2009

Bieżąca wycena: 10,9 mld dolarów

Strata netto w 2018 r.: 63 mln dolarów

 

7. WeWork

Rok założenia: 2010

Bieżąca wycena: 4,9 mld dolarów

Strata netto w 2018 r.: 1,6 mld dolarów

 

8. Spotify

Rok założenia: 2006

Bieżąca wycena: 25,8 mld dolarów

Strata netto w 2018 r.: 78 mln dolarów

 

9. Tesla

Rok założenia: 2003

Bieżąca wycena: 59,3 mld dolarów

Strata netto w 2018 r.: 976 mln dolarów