Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne, podsumowują 2019 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.
Moja Gazetka jest innowacyjnym projektem, którego celem jest zastąpienie papierowych gazetek promocyjnych poprzez publikacje ich w wersji elektronicznej (głównie za pomocą rozwijanych aplikacji mobilnych).
Z jednej strony dbamy w ten sposób o ekonomię: druk gazetek papierowych to duże koszta. Co więcej, w przypadku gazetek papierowych nie mamy praktycznie żadnej informacji zwrotnej co do jej przeglądania (może od razu wylądowała w śmietniku?). Całkiem inaczej wygląda to w przypadku gazetek publikowanych w Mojej Gazetce. Mamy panel analityczny obrazujący zachowanie użytkowników w obrębie gazetek.
Z drugiej strony dbamy też o ekologię: tylko w 2019 (do października) w Mojej Gazetce przejrzano ponad 2 mld stron gazetek. Ich wydrukowanie w formie papierowej pochłonęłoby ok. 160 tys. drzew.
W samej Polsce odnotowujemy ok. 350 tys. unikalnych użytkowników każdego miesiąca. Generują oni ok. 32 mln sesji (uruchomień aplikacji). Liczba instalacji aplikacji w Polsce przekracza 1,25 miliona.
Jesteśmy obecni również w Czechach, na Słowacji, Litwie, Białorusi, Ukrainie oraz od tego roku w Rumunii. Działamy również w Kazachstanie.
Weszliśmy na nowy rynek i uporządkowaliśmy działania
W 2019 weszliśmy na nowy rynek zagraniczny. Pojawiliśmy się bowiem w Rumunii.
Oprócz tego udało nam się uporządkować i ustrukturyzować wiele aspektów naszych działań.
Nawiązaliśmy współpracę z kilkoma kluczowymi kontrahentami. Rozpoczęliśmy budowę hurtowni danych w oparciu o anonimowe dane dotyczące zachowania użytkowników. Pozwoli nam to tworzyć kompleksowe analizy dla sieci handlowych w oparciu o big data.
Z technicznych aspektów, wdrożyliśmy nową infrastrukturę serwerową oraz po ponad roku pracy ukończyliśmy system zarządzania treścią w aplikacji (to tu publikowane są m.in. gazetki widoczne później w aplikacji). Są to rzeczy na pierwszy rzut oka niewidoczne dla użytkowników oraz klientów, jednak zdecydowanie usprawniają pracę, a takżę pozwalają polepszyć jakość oferowanych usług.
Równolegle rozwijaliśmy funkcjonalności aplikacji dostępne dla użytkowników.
Ale najbardziej cieszy nas…
…rozbudowa funkcjonalności produktu. Z wprowadzonej w marcu listy zakupów korzysta już ponad 120 tys. użytkowników miesięcznie, i to w samej Polsce!
Rozwój i wdrażanie niektórych rozwiązań zajmuje czasem więcej czasu niż pierwotnie planujemy. Niemniej zrealizowaliśmy, lub do końca roku zrealizujemy, wszystko, co zaplanowaliśmy.
Generalnie 2019 rok był udany.
Nawiązaliśmy współpracę z dużą liczbą sieci handlowych. Coraz wyraźniej widać tendencje sklepów do ograniczania druku papierowych gazetek lub rozważania całkowitej rezygnacji z papierowego formatu. Wydawcy gazetek podejmują takie decyzję patrząc oczywiście na koszty, jak również na ekologię.
Moja Gazetka jest beneficjentem tych zmian. Wydaje mi się, że rok 2020 będzie kontynuacją zmian z poprzednich lat. W związku z tym w nadchodzącym roku chcemy przede wszystkim się skupić na tym co już mamy i jeszcze bardziej to rozwinąć. Nie planujemy za to wejścia na nowy rynek.
–
Autor: Michał Machniak, współzałożyciel Moja Gazetka