Czytasz właśnie cykl artykułów pt. „Podsumowania roku”, w którym polskie akceleratory oraz fundusze opowiadają, jak minął im 2019 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.
Partnerzy IMPACT_Poland to największe działające w Polsce firmy z takich branż jak chemia, energetyka, materiały budowlane, ochrona zdrowia czy badania rynku. Sześciomiesięczny proces akceleracji przebiega pod okiem dedykowanych mentorów i jest układany indywidualnie dla każdego przyjętego do programu startupu.
– Nasze zaangażowanie wykracza poza samą akcelerację, pomagamy absolwentom programu również po jej zakończeniu w ramach działań postakceleracyjnych. Nie zapominajmy też o wsparciu finansowym – to do 200 tysięcy złotych dla każdego startupu – tłumaczy Michał Olszewski z FundingBox Accelerator.
20 startupów w 2019 roku
Akcelerator współpracował w tym roku z dwudziestoma startupami. Program może się pochwalić wsparciem dla tak rozpoznawalnych w branży podmiotów jak Telemedicin (który IMPACT_POLAND testował rozwiązanie dla LUX MED) czy Syntoil (współpracujący z Grupą Azoty).
– Jesteśmy też niezwykle zadowoleni z postępów firm, o których rzadziej można przeczytać w mediach branżowych. Warto tu wspomnieć choćby o InMotion Labs, które w trakcie programu wprowadza innowacyjną technologię skanowania karoserii pojazdów do warsztatów samochodowych (partnerstwo z Moto Flota). Innym, bardzo ważnym dla nas przykładem skuteczności naszego podejścia jest Cthings.co – startup budujący inteligentne półki sklepowe, dla którego wyszukaliśmy i znaleźliśmy dużego branżowego partnera (firmę Verifis). Niezwykle obiecująco zapowiadają się też wspólne prace nad ładowarkami dla pojazdów elektrycznych prowadzone przez PGE i Friendly Innovation – komentuje Tomek Mazuryk, Partner w FundingBox Accelerator.
Indywidualne podejście
Olszewski zapytany o to, co było największym sukcesem akceleratora w 2019 roku odpowiada, że skuteczność obranego podejścia, czyli indywidualnego programu akceleracji, opartego na własnej metodyce 4I+.
– Elastyczne podejście pozwala nam dopasować podejmowane działania dokładnie do potrzeb każdego startupu który trafia do nas, dzięki temu maksimum czasu i zasobów może być poświęcone na sprawy które popychają naszych podopiecznych do przodu. Ale to trochę „kuchnia”, której na zewnątrz nie widać. Jeśli chodzi o widoczne z zewnątrz sukcesy również mamy czym się pochwalić. Mianowicie w 2019 do grona naszych partnerów dołączyły nowe firmy, liderzy kolejnych branż – Lafarge oraz Nielsen. Wiemy, że wybrali IMPACT_Poland w bardzo przemyślany sposób, doceniając nasze dotychczasowe sukcesy i potwierdzając jakość oferowanych przez nas usług. A kolejne duże, gotowe na innowacje firmy niedługo do nas dołączą – mówi Olszewski.
Jeśli jest coś nad czym akcelerator będzie chciał popracować, to promocja naborów. To czego nie dało się osiągnąć zespołowi IMPACT_POLAND, to przebicie bariery 200 otrzymanych zgłoszeń w pojedynczym naborze.
– 2020 rok będzie bardzo udany! Przeprowadzimy w nim dwa nabory (pierwszy już wiosną) i zrealizujemy dwie tury akceleracji – to oznacza kolejne kilkadziesiąt zespołów którym pomoże IMPACT_Poland. Jesteśmy właśnie w trakcie oceny zgłoszeń startupów które zaczną akcelerację na początku roku. Poziom tych aplikacji (stopień zaawansowania, innowacyjność, dojrzałość biznesowa) sprawia że bardzo optymistycznie patrzymy na nadchodzące miesiące! – dodaje na koniec Mazuryk.