Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne podsumowują 2019 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.
Jesteśmy polskim startupem, który dostarcza aplikację do doceniania, nagradzania i motywowania pracowników. Nasze rozwiązanie zawiera także kafeterię, która jest “must have” wśród systemów wspierających pracę działów HR. Te moduły mogą w Nais działać razem, skutecznie pracując na employee experience pracowników lub całkiem oddzielnie.
Nagrody o wartości 807 950 zł
Cieszy nas, że coraz więcej firm dostrzega rolę doceniania pracowników i za jej pomocą chce budować kulturę w firmie. Cieszy nas również, że coraz więcej szefów regularnie docenia ludzi.
W 2019 roku ponad pół tysiąca (aż 568) menedżerów doceniło pracowników, korzystając z Nais. Dzięki tej funkcjonalności aż 3662 pracowników otrzymało nagrody o wartości 807 950 złotych!
Menedżerowie przesłali aż 6806 podziękowań swoim pracownikom.
People Analytics przyszłością
Zadowoleni klienci to coś, co nas napędza do dalszego rozwoju. Wiemy, że wiele zmieniło się w ich firmach, od kiedy wprowadzili na rynek nasze rozwiązanie. W zespołach poprawiła się komunikacja, a menedżerowie zauważyli u pracowników wzrost zaangażowania i motywacji do pracy.
W Nais stawiamy na People Analytics. Wiemy, że dane i wnioski z nich płynące mogą pomóc biznesom się rozwijać. Dostarczamy danych, z których wnioski będą mogli wyciągać bezpośredni przełożeni zespołów, ich szefowie oraz działy zarządcze. Dane, z których będzie można wywnioskować, jaki jest poziom zaangażowania i satysfakcji w zespołach, a przede wszystkim takich, które są rzetelną podstawą do podejmowania decyzji.
Dzieliliśmy się wiedzą
Ponieważ jesteśmy pozytywnie zakręceni na punkcie zarządzania przez docenianie, chętnie dzielimy się wiedzą w tym temacie. Rok 2019 upłynął pod znakiem spotkań LIVE na naszym FB, by przybliżać użytkownikom: dlaczego docenianie pracowników ma sens? Jak efektywnie doceniać? Jak się go nauczyć? I co docenianie daje biznesowi?
Wspólnie z Randstad Polska przeprowadziliśmy pierwsze na tak dużej próbie (1000 respondentów) badanie na feedbacku w Polsce. Chcieliśmy się dowiedzieć, czy Polacy otrzymują informację zwrotną od swoich przełożonych, jaka ona jest, jak często jest przekazywana, i czy powoduje, że są bardziej zmotywowani do pracy?
Co się okazało? Prawie 2/3 badanych pracowników powiedziało, że dostaje informację zwrotną na temat wykonywanych obowiązków (63 proc.). Im większe miasto, tym częściej pracownicy otrzymują feedback – najrzadziej dzieje się tak na wsi i w najmniejszych miastach (odpowiednio 57 proc. i 58 proc.).
Informacja zwrotna na temat wykonanej pracy najczęściej dotyczy także pracowników najmłodszych (68 proc.) i osób z wyższym wykształceniem (65 proc.). Otrzymywanie feedbacku deklarują głównie mistrzowie i brygadziści (76 proc.), specjaliści oraz kadra zarządzająca (70 proc.). Rzadko mogą na niego liczyć robotnicy niewykwalifikowani (47 proc.).
To nie są dobre wiadomości: tylko 6 na 10 Polaków zadeklarowało, że otrzymuje informację zwrotną od przełożonego. Konstruktywna rozmowa szefa z podwładnym jest jednym z najtańszych i najskuteczniejszych narzędzi, które może powodować rozwój pracownika. A wciąż jest dawany za rzadko i za małej liczbie Polaków.
W 2019 roku wraz z Grupa Twoja Kariera wykonaliśmy badanie ankietowe pt. „Co jest dla Ciebie najważniejszym benefitem”. Chcieliśmy sprawdzić, czy pracownicy i pracodawcy uważają za benefity te same rzeczy, te same możliwości? I jaki był efekt?
Najpopularniejsze i posiadane benefity nie są tożsame z listą tych, którzy pracownicy chcieliby mieć. Z piątki wskazywanych powtórzyły się wprawdzie: prywatna opieka medyczna, dopłata do szkoleń, studiów oraz elastyczne godziny pracy, ale na czele listy z największą procentowo liczbą wskazań znalazło się: dofinansowanie nauki języka.
Pracownicy zaznaczyli także jako pożądany benefit: dofinansowanie do urlopu.
W Nais przykładamy dlatego ogromną wagę do wiedzy i edukacji. Chcemy, żeby firmy świadomie i w zgodzie z potrzebami pracowników przygotowywały dla nich benefity.
Namawiamy też do bycia w bliższym kontakcie z pracownikami, a bezpośrednich szefów przekonujemy, że im lepszą będzie miał relację z zespołem, tym więcej z nim osiągnie.
By podpowiedzieć praktycznie menedżerom jak doceniać, wydaliśmy w 2019 roku podręcznik „Krótka historia doceniania”, który w przystępny sposób pozwoli rozpocząć swoją podróż z docenianiem. Można go pobrać za darmo tutaj: www.doceniaj.pl.
–
Autor: Iwona Grochowska, CEO Nais