Strona internetowa jest wizytówką każdej firmy w sieci. I chociaż liczy się atrakcyjna szata graficzna, jej istotą powinna być treść. Nie tworzysz przecież witryny firmowej tylko po to, żeby była, bo usłyszałeś, że tak trzeba, ale po to, żeby osiągnąć określone korzyści biznesowe. Jak przygotować treści na firmową stronę?
Zdjęcie royalty free z Fotolia
O tym, że użytkownicy odwiedzający firmowe strony internetowe są wymagający, świadczą wyniki badań przeprowadzonych we wrześniu 2011 roku przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Rzetelnej Firmy. Aż 65% zwraca uwagę na brak podstawowych informacji o firmie, a 48% narzeka na posługiwanie się niezrozumiałym językiem. A biorąc pod uwagę fakt, że większość użytkowników na stronie www poszukuje informacji o cenach (85%) i zakresie ofertowym (78%), zbagatelizowanie treści pod względem jakości, może spowodować zaniechanie dalszych czynności użytkownika – wysłania zapytania o ofertę czy złożenia zamówienia, na czym przecież Ci tak zależy.
I chociaż badanie to było przeprowadzone kilka lat temu, cały czas jest aktualne, ponieważ wymagania użytkowników co do jakości stron firmowych nie zmniejszyły się, a wręcz przeciwnie – są jeszcze większe. Chcąc osiągnąć wysoką konwersję, musisz zatroszczyć się o jakość tekstów zamieszczonych na stronie www.
Masz 10 sekund, by zachęcić użytkownika – jak to wykorzystasz?
Statystyki wskazują, że przeciętnemu internaucie wystarczy zaledwie 10 sekund, by zdecydować o pozostaniu lub zamknięciu witryny www. To oznacza, że masz naprawdę niewiele czasu, by zainteresować użytkownika i zachęcić go do dłuższej wizyty. Co więc możesz zrobić?
Pisz językiem korzyści. Teksty nie mogą brzmieć jak nachalna reklama, bo w ten sposób szybko zniechęcisz swoich potencjalnych klientów. Musisz przykuć ich uwagę, wywołać zainteresowanie, wzbudzić pożądanie i wyzwolić chęć posiadania produktu / skorzystania z usługi, a na koniec przekonać do złożenia zamówienia. Pisząc językiem korzyści, przedstawiaj walory produktu / usługi w taki sposób, by użytkownik nabierał przekonania, co do niezbędności jego posiadania.
Odpowiadaj na najczęstsze pytania klienta. Stań po drugiej stronie, wcielając się w rolę potencjalnego klienta i na tej podstawie twórz teksty. Staraj się uwzględniać potrzeby i oczekiwania użytkowników, przewidując ewentualne pytania, które chcieliby zadać.
Dostosuj język do grupy docelowej. Potencjalny klient musi wiedzieć, że oferta skierowana jest właśnie do niego. Dlatego dokładnie zweryfikuj swój target, a następnie dostosuj język. Inaczej bowiem brzmią treści dedykowane np. młodzieży i osobom starszym, czy laikom lub specjalistom z konkretnej branży. Pamiętaj przy tym, by pisać językiem zrozumiałym dla grupy docelowej.
Pamiętaj o poprawności językowej. Nic tak nie razi potencjalnych klientów, jak błędy gramatyczne czy ortograficzne. Zanim opublikujesz treść, kilka razy sprawdź ją pod kątem poprawności językowej. Wiedz, że teksty zamieszczane na stronie świadczą o Tobie i Twojej firmie, wpływając na jej wizerunek. A jakiekolwiek błędy w treści mogą wpłynąć negatywnie na postrzeganie przez potencjalnych klientów. Chyba nie chcesz, by np. niepoprawna składnia była powodem rezygnacji z zakupów?
Teksty przyjazne klientom i … Google
Tworząc teksty na stronę firmową, nie możesz zapominać o wyszukiwarce Google. Ważne, by treść była zoptymalizowana pod kątem tej wyszukiwarki (jako jednej z najbardziej popularnych, bo wykorzystywanej przez ok. 96% internautów). Co to znaczy?
Stosuj nagłówki i śródtytuły
Brak przejrzystości tekstów to jeden z powodów, dla których potencjalni klienci natychmiast opuszczają firmową stronę internetową. Pamiętaj, że masz 10 sekund na zainteresowanie swoją ofertą, a pomoże Ci w tym czytelna treść. Stosuj nagłówki i śródtytuły, dzięki którym tekst stanie się przejrzysty i będzie zachęcał do lektury.
Z punktu widzenia wyszukiwarki Google, koniecznością jest umieszczanie nagłówków i śródtytułów w znacznikach H1-H6 (dla tytułu niech będzie to znacznik H1).
Nasycaj odpowiednimi frazami
Zadbaj o to, by w treści znalazły się słowa kluczowe, które wpisują użytkownicy, by dotrzeć do Twojej strony. Warto wykorzystać praktyczne narzędzie, tzw. planer słów kluczowych Google AdWords – dzięki niemu poznasz najpopularniejsze frazy związane z Twoją branżą. Nie nadużywaj jednak mocy słów kluczowych, przesadzając z ich ilością. Nadmierne nasycenie frazami nie tylko zmniejszy czytelność tekstu, ale przede wszystkim zostanie negatywnie odebrane przez Google.
Pamiętaj, by słowa kluczowe umieszczać zarówno w nagłówkach (tytułach) oraz śródtytułach.
Stosuj pogrubienia
Wyróżnianie w tekście słów (np. słów kluczowych) czy myśli wartych uwagi to skuteczny zabieg, który wpływa na poprawę czytelności treści, a zarazem jest mile widziany z punktu widzenia Google.
Podpisuj obrazki
Tekst uzupełniony elementem graficznym jest odbierany pozytywnie i przez użytkowników, i przez Google. By jednak był znacznie lepiej postrzegany przez robota wyszukiwarki, pamiętaj o atrybutach ALT i TITLE, które opisują zdjęcie. Warto zamieścić tam słowa kluczowe – tylko wtedy, gdy opis będzie brzmiał zupełnie naturalnie.
Umieszczaj linki wewnętrzne
Tekst, w którym uwzględnione zostanie wewnętrzne linkowanie, jest bardziej przyjazny użytkownikom i wyszukiwarce Google.
Potencjalnym klientom pozwala na łatwe i sprawne przechodzenie z jednej podstrony na drugą. Zaś z punktu widzenia wyszukiwarki internetowej, naturalne linkowanie wewnętrzne wpływa pozytywnie na pozycję w rankingu Google.
Mając na uwadze optymalizację pod kątem wyszukiwarki, należy uwzględnić również takie kwestie jak:
- uzupełnienie meta tagów – unikalnych dla każdego tekstu znaczników, które są informacjami opisującymi stronę, wpływającymi na przyspieszenie indeksacji witryny w Google,
- zmodyfikowanie adresu URL – w taki sposób, by był czytelny i wskazywał na miejsce przekierowania; niech będzie krótki i zawiera słowo kluczowe.
Optymalizacja tekstów pod kątem wyszukiwarki Google odgrywa kluczową rolę w działaniach SEO. Zmodyfikowanie treści zgodnie z powyższymi wskazówkami pomoże w dotarciu strony firmowej na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Pamiętaj, że teksty zamieszczane na stronie firmowej są Twoją wizytówką i muszą wyrażać szacunek dla klientów. Jeśli chcesz zdobyć ich zaufanie i wzmocnić swój wizerunek w sieci, treści firmowych nie możesz bagatelizować.
Izabela Gorzkowska
właścicielka Sagomedia.pl
Swoją przygodę z zawodowym pisaniem rozpoczynała jako redaktorka w jednym z serwisów muzycznych. Z czasem pasja przerodziła się w sposób na życie. Od 5 lat prowadzi agencję Sagomedia.pl, specjalizującą się w copywritingu internetowym, content marketingu i prowadzeniu blogów firmowych. Po pracy lubi się zmęczyć na siłowni.