Alternatywy nabiału stają się obszarem, w który coraz chętniej inwestują także rodzime firmy i spółdzielnie mleczarskie (np. OSM Łowicz i linia Bez Deka Mleka, czy grupa Polmlek), jednakże powstała w 1991 roku w Szaflarach firma Jogurty Magda i jej transformacja w kierunku roślinnej produkcji to pionierska decyzja w skali Polski, jak i Europy.
Do tej pory na podobne działanie zdecydowała się amerykańska marka Elmhurst, która w 2017 wycofała się z produkcji mleka na rzecz napojów i śmietan na bazie składników roślinnych. Brytyjska marka BOL Foods, producent dań gotowych, stopniowo wycofywała z oferty składniki odzwierzęce, by w 2018 roku z sukcesem oprzeć całą swoją ofertę na bazie produktów roślinnych.
– Obserwujemy rozwój i stopniową transformację Jogurtów Magda od momentu pojawienia się na rynku pierwszych kokosowych jogurtów Planton pod koniec 2017 roku. W końcu to właśnie popularne kokosowe Plantony zostały wybrane przez konsumentów najlepszym roślinnym produktem 2018 rok, a rok później ich sukces powtórzyła roślinna śmietana od Magdy zajmując drugie miejsce w plebiscycie RoślinnieJemy – komentuje Maciej Otrębski, strategic partnerships manager w RoślinnieJemy – Decyzja o w pełni roślinnej produkcji to odważny krok, który potwierdza nie tylko szeroką perspektywę zespołu Jogurty Magda, ale też wskazuje na rzeczywisty potencjał komercyjny rynku roślinnych jogurtów, napojów czy serów – dodaje Otrębski.
Według danych Mintel, 20% Polaków w okresie pandemii zaczęło postrzegać dietę roślinną jako bardziej atrakcyjną. Jednocześnie 54% Polaków twierdzi, że produkty roślinne są lepsze dla środowiska niż mięso czy nabiał. Według raportu Green Generation jedynie 8% Polaków postrzega dietę roślinną jako działanie mogące wpłynąć na poprawę stanu środowiska. Lepsza dostępność zamienników mięsa czy nabiału już teraz ułatwia konsumentom podejmowanie bardziej zrównoważonych i przyjaznych środowisku decyzji, a kluczową grupą odbiorców są fleksitarianie.
– Decyzja o tym, że Magda staje się w pełni roślinną marką jest naturalnym skutkiem stałego rozwojem naszego portfolio produktowego, które od ponad dwóch lat zdominowane jest przez jogurty i śmietany na bazie mleczka kokosowego – komentuje Magdalena Kubit, dyrektor zarządzająca w firmie Jogurty Magda – Nasze produkty są dla wszystkich. Trafiają na stoły Polaków którzy z różnych powodów chcą ograniczać spożycie produktów odzwierzęcych, jednocześnie nie rezygnując z ulubionych smaków. Cieszy mnie, że od tej pory działania, które podejmujemy będą w pełni spójne z wartościami i motto firmy – dodaje Kubit.
Tranzycja firmy w kierunku roślinnej produkcji poskutkuje też odświeżeniem identyfikacji wizualnej i nazwy brandu – znane dotychczas Jogurty Magda zostaną zastąpione marką Magda Roślinna oraz nowym logotypem. Wszyscy zainteresowani bardziej roślinną dietą znajdą jogurty i śmietany Planton w większości sieci handlowych.