Jak często zdarzają Ci się pytania o termin zakończenia projektu, pomimo tego, że jest on już ustalony i zatwierdzony przez strony transakcji? Niecierpliwy klient to jeden z tych typów, z którym naprawdę ciężko sobie poradzić. Czasem chciałoby się go „udusić”, jednocześnie nie stracić, a przy okazji skutecznie uświadomić.
Zdjęcie royalty free z Fotolia
Idealnej metody na udaną współpracę z niecierpliwym klientem nie ma. Postawa, którą proponuję, często nie zadziała też za pierwszym razem. Ale warto próbować, bo inaczej każdy kolejny przypadek będzie coraz bardziej wwiercał się w Twoją głowę i coraz skuteczniej burzył Twoje plany. Co zrobić z niecierpliwym klientem?
1. Nie dawaj nadziei
Niecierpliwy klient często potrzebuje jedynie malutkiego punktu zaczepienia, aby zacząć walkę o szybszy termin zakończenia projektu. Może uda się do końca tygodnia? A może chociaż w poniedziałek? To nic, że wspólnie ustaliliście, że termin realizacji upływa za 25 dni. Jeśli pokażesz, że zastanawiasz się nad możliwością szybszego finału – Twój klient uzna to za pewnik. I nie odpuści, ciągle dopytując i rozdmuchując Twoją chwilę namysłu do rozmiarów wielkiej obietnicy. Bo nie chce czekać, tylko natychmiast zaspokoić swoje potrzeby.
2. Trzymaj emocje na wodzy
Ciągłe dopytywanie o coś, nad czym właśnie pracujesz może być denerwujące. Nie pozwól na to, aby niecierpliwy klient stał się dla Ciebie emocjonalnym wrogiem. Staraj się traktować jego pytania, jak nieszkodliwe zaczepki, na które trzeba reagować grzecznie, ale dobitnie. Nie wdawaj się w długie dyskusje, tylko przypomnij o ustalonym terminie i uświadom klienta, że każde jego zapytanie odrywa Cię od pracy i może skutkować jeszcze dłuższym czasem realizacji.
3. Bądź konsekwentny
Jeśli chociaż raz ulegniesz swojemu niecierpliwemu klientowi, możesz być pewny, że już zawsze będzie on sprawdzał, jak daleko może przesunąć granicę i co jeszcze może ugrać. A to może być dużo bardziej frustrujące niż nagminne pytania, czy projekt jest już skończony. Nie daj się wciągnąć w tę grę. A nawet jeśli uda Ci się skończyć pracę wcześniej – nie rób miłej niespodzianki komuś, kto ma zadatki na natarczywego przypominacza, bo będzie oczekiwał tego za każdym razem.
Z każdą osobą da się wypracować fajny model współpracy, ale czasem wymaga to wysiłku. Cierpliwość to cecha, której z pewnością można się nauczyć. Działaj tak, aby Twój klient przekonał się, że warto to zrobić.
Magda Tomaszewska
Customer Care Passionate
Miłośniczka pozytywnych emocji, nie tylko w biznesie. W 5pillows.com zaangażowana w promowanie znaczenia dobrej obsługi i nawiązywanie relacji z fajnymi firmami. Na co dzień uwielbia literaturę iberoamerykańską i muzykę, która nie pojawia się w radiu.