Polska branża gamingowa warta 596 miliona dolarów. Nad Wisłą mamy już 16 milionów graczy [Raport]

Dodane:

Marta Wujek Marta Wujek

Polska branża gamingowa warta 596 miliona dolarów. Nad Wisłą mamy już 16 milionów graczy [Raport]

Udostępnij:

Przychody polskiej branży gaminowej przekraczają 500 mln euro, przy czym sam eksport gier generuje prawie 96 proc. tej sumy, co doskonale pokazuje jego globalny potencjał. Nad Wisłą istnieje 440 studiów, które dają pracę 9710 osobom.

Organizatorzy Game Industry Conference przy wsparciu Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego stworzyli obszerny raport The game industry of Poland Report 2020 o polskiej branży gamingowej. Jak czytamy w dokumencie polski przemysł gier wideo od lat jest jednym z najważniejszych sektorów polskiej gospodarki i kultury.

– W ciągu ostatniej dekady przemysł tworzenia gier rozwinął się na niewyobrażalną skalę. Biorąc pod uwagę fakt, że ludzie coraz częściej szukają rozrywki w świecie wirtualnym, jego dalsze perspektywy rozwoju wydają się być tak samo optymistyczne. Obecnie na świecie jest ponad dwa miliardy graczy w ciągu najbliższych kilku lat globalna wartość rynku gier komputerowych powinna przekroczyć 200 miliardów dolarów – pisze we wstępie do raportu Małgorzata Oleszczuk, Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Według przedstawionych danych w Polsce jest obecnie 16 milionów graczy, a cały rynek gamingowy jest wyceniany na 596 miliona dolarów. Tym samym nasz kraj zajmuje pod tym względem okolicę 20. miejsca na świecie. Tylko w 2019 roku przychody polskiej branży gier przekroczył 2 mld złotych. 

Co ciekawe 47 proc. polskich graczy to kobiety, a 60 proc. z nich deklaruje, że gra codziennie. Najczęściej wybieramy gry na telefon. Według szacunków globalnie do końca 2020 roku będziemy mieli 2,6 mld graczy na telefonach, 1,3 miliarda użytkowników gier na komputer i 729 milionów osób, które wybiorą konsolę. 

CD Projekt

Największym graczem na polskim rynku gier jest CD Projekt, która ma na swoim koncie między innymi bestseller trylogię Wiedźmina, która sprzedała się w ponad 50 milionach egzemplarzy. Analitycy szacują, że nadchodzący Cyberpunk 2077 powinien sprzedać się w 38 milionach egzemplarzy.

Aż 43 firmy reprezentujące polski sektor gier hazardowych są notowane na Warszawskiej Giełdzie, w tym 12 znajduje się na Głównym Parkiecie i 21 na New Connect. Kapitalizacja tych wszystkich przedsiębiorstw w dniu 1 lipca 2020 roku przekroczyła 11,7 mld euro. Przy czym warto zaznaczyć, że sam CD Projekt odpowiada za 8,7 mld euro.

CD Projekt odniósł największy sukces na polskim rynku gamingowym. Jednak eksperci przypominają, że mamy też, równie ambitne, inne projekty, o których warto wspomnieć. – Kiedy mówimy o rynku gier premium, powinniśmy również wspomnieć o Techlandzie, który od lat uruchamia komercyjnie udane projekty. Mamy też silnych graczy na rynku gier mobilnych, czyli Huuuge Games – firmie, która od lat tworzy „kasyno towarzyskie”, a także Ten Square Games – jeden z liderów w zakresie opracowywania i publikowania gier udostępnianych w modelu Free-to-play – pisze w raporcie Kuba Wójcik, Executive Chairman of Indie Games Poland.

Najwyżej wycenione spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od 1 lipca 2020 roku:

  • CD Projekt – 8661 mln euro
  • Ten Square Games – 887 mln euro
  • PlayWay – 736 mln euro
  • 11 bit Studios – 268 mln euro
  • Creepy Jar – 175 mln euro
  • All in! Games – 142 mln euro

Jak widać polska branża gamingowa to potęga. W obliczu pandemii koronawirusa możemy spodziewać się, że rośnie ona jeszcze bardziej, bo pozostając w domach częściej sięgamy po wirtualną rozrywkę. Pełny raport można przeczytać tutaj