Atmosfera w miejscu pracy, obok zarobków i satysfakcji z wykonywanego zawodu, jest najważniejszym czynnikiem angażującym pracowników w życie firmy1. Aby stworzyli oni zgraną drużynę, gotową na wielkie wyzwania, muszą się zintegrować. Dowiedz się, jak możesz im w tym pomóc.
1. Poznaj preferencje grupy
Wspólny wyjazdy, wyjście do klubu, czy wypad na piwo to świetne pomysły na integrację. Warunek jest jeden – każdemu z pracowników powinna odpowiadać forma wspólnie spędzanego czasu. W innym przypadku integracja będzie nieskuteczna. Rolą kierującego zespołem, jest zaangażowanie każdego członka drużyny do uzgodnienia warunków przebiegu spotkania. Na uwadze należy mieć wiek, płeć i stan zdrowia uczestników.
2. Powtarzalność procesu
Integracja zespołu jest powtarzalnym procesem, który powinien przebiegać systematycznie. Jednorazowe wyjście po godzinach nie jest integracją, ponieważ dobrej relacji nie można oprzeć na jednym wydarzeniu. Budowanie więzi międzyludzkich (a taki jest cel integracji) wymaga czasu i odpowiednich warunków. Jako lider stwórz rytuał, który wspólnie z grupą pracowników będziecie wypełniać, np. comiesięczne spotkanie.
3. Codzienna praca
Najważniejszym elementem łączącym współpracowników jest każdy dzień pracy. Średnio pracujemy po osiem godzin dziennie. W tym wspólnie spędzonym czasie „zżywamy się” ze sobą. Dlatego na co dzień powinniśmy dbać o dobrą i radosną atmosferę. Systematyczne zebrania zespołowe, czy imieniny „koleżanki zza biurka” to świetny moment do rozmowy, rozładowania napięcia i okazania sympatii.
4. Jeden cel i celebracja sukcesu
Pracownicy, którzy dążą do osiągnięcia wspólnego celu są bardziej zjednoczeni. Koncentracja na zadaniu, którego pozytywny wynik zależy od wielu osób wymaga wzajemnego wsparcie. Natomiast wzajemność prowadzi do wdzięczności. Kolejnym etapem jest celebracja sukcesu. Wspólne świętowanie to podsycanie pozytywnych emocji, dzięki którym zawodowe relacje stają się bardziej osobiste.
Nie istnieje jeden właściwy przepis podający składniki jak zintegrować grupę. Trzeba pamiętać, że więzi między pracownikami rodzą się jedynie wówczas, kiedy dba się o tego typu relację. Oferując szacunek, pomoc i czas można zyskać sympatię współpracowników. Wierzę, że powyższe cztery punkty będą pomocne w tworzeniu dobrze funkcjonujących zespołów.
Adam Sawicki
Pasjonat sportów walki
Związany z księgowością firmy Auchan Polska. Doświadczenie zawodowe zdobył pracując dla Banku Millennium i Idea Banku. Pasjonuje się marketingiem internetowym i copywritingiem. Prywatnie pisze scenariusze filmowe i sparuje podczas treningów Krav Maga.