Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, firmy technologiczne i fundusze venture capital podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.
Nasze inwestycje w 2020 roku
Na obecnym etapie życia funduszu reinwestujemy środki z wcześniej zrealizowanych wyjść. W ten sposób udało się wesprzeć Plenti, dynamicznie rosnący startup oferujący wynajem elektroniki na żądanie. Jest to dla nas ekscytująca współpraca również dlatego, że zainwestowaliśmy wspólnie z założycielami Qpony/Blix, który to projekt stanowił jedną z pierwszych inwestycji AIP Seed oraz jedno z pierwszych udanych wyjść funduszu. Do rundy dołączyli także inny partnerzy z ogromnym doświadczeniem w polskim ecommerce i marketplace.
Ponadto, dokonaliśmy dwóch inwestycji, których dotychczas szczegółowo nie komunikowaliśmy:
- dłużnej, wspierając jedną z naszych spółek portfelowych w dalszym rozwoju,
- udziałowej, w ramach której wsparliśmy dynamicznie rosnące studio gamedevowe. To nasze pierwsze inwestycyjne zetknięcie z rynkiem gier, ale z całą pewnością nie ostatnie.
Sukcesy spółek portfelowych
W kończącym się roku koncentrowaliśmy się przede wszystkim na pracy ze spółkami portfelowymi. Dziś, możemy im z przyjemnością pogratulować wyjścia obronną ręką, pomimo wyjątkowo trudnych warunków rynkowych. W kolejnych kwartałach niezmiennie obserwowaliśmy średnie wzrosty przychodów na poziomie ponad 30% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Szczególnie należy wyróżnić:
- GLOV – dzięki repozycjonowaniu produktów i dynamicznej adaptacji strategii firma kontynuowała duże wzrosty, szczególnie w kanale ecommerce.
- SiDLY – rozpoczęcie intensywnej współpracy z PZU oraz wejście w rynek detaliczny to tylko niektóre z sukcesów firmy, która zaczęła rok od ogłoszenia inwestycji Black Swan.
- Audiomagic – firma zainwestowała w Lime Ears i zaangażowała się w strategiczną współpracę z tym producentem indywidualnych monitorów dousznych, które wybrał m.in. Dawid Podsiadło. Wspólnie wkrótce rozpoczną emisję equity crowdfundingową.
- Saloner – startup dokonał przejęcia konkurenta umacniając się na trzeciej pozycji na polskim rynku rozwiązań SaaS dla rynku Beauty.
- Power Canvas – spółka nie tylko doskonale obroniła się w trakcie pandemii, ale również pozyskała kolejną rundę inwestycyjną, tym razem od prywatnego anioła biznesu.
- Park Edukacyjny Interakcje – firma umocniła się na pozycji krajowego lidera w obszarze edukacyjnych placów zabaw i z powodzeniem rozwinęła działalność eksportową pomimo utrudnień związanych z pandemią.
Czego życzylibyśmy sobie więcej
W 2020 roku, przede wszystkim ze względu na panujące warunki rynkowe, nie zrealizowaliśmy znaczących wyjść, które definiujemy jako 10x i większe. Skoncentrowaliśmy się przede wszystkim na zacieśnieniu współpracy z zespołami, aby wspólnie przejść ten trudny okres. Dalszych sukcesów na polu exitów życzymy sobie na rok 2021.
Plany na 2021 rok
W nadchodzącym roku zamierzamy skoncentrować się na dwóch obszarach.
Pierwszy z nich to zrealizowanie minimum trzech dużych wyjść kapitałowych. Jest to oczywiście ważne dla nas jako dla funduszu, ale wierzymy, że takie pozytywne historie wspierają także szerszy ekosystem startupowy, zachęcając ambitne osoby do startu w biznesie, a inwestorów, w szczególności prywatnych – do wspierania ich na najwcześniejszym etapie.
Drugi to uruchomienie nowego funduszu akceleracyjnego, nad którym prace również rozpoczęliśmy w kończącym się roku 2020. Będzie to kolejny krok w wypełnianiu luki kapitałowej i kompetencyjnej na najwcześniejszym etapie, nie tylko w Polsce, ale w całym regionie.
Cele, które sobie stawiamy to przede wszystkim zbudowanie 10 globalnych projektów, umocnienie pozycji Polski jako wiodącego huba startupowego w regionie oraz wypracowanie korzystnego zwrotu na kapitale dla naszych inwestorów. Prowadzimy obecnie zaawansowane rozmowy z potencjalnymi partnerami i wierzymy, że wkrótce będziemy mogli ogłosić pierwsze szczegóły.
–
Autor: Boris Kocot, Investment Associate AIP Seed