Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, akceleratory i fundusze podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.
O dziwo pandemia koronawirusa wpłynęła na nas w minimalny sposób. W FundingBox na co dzień pracujemy zdalnie, rozproszeni po całej Europie. Dla większości członków zespołu nie zmieniło się zupełnie nic, business as usual. Oczywiście, są drobne różnice – jest znacząco mniej okazji do osobistych spotkań, zaplanowane warsztaty z osobistych przemigrowały do onlineu, znacznie więcej czasu niż kiedyś spędzamy przed kamerkami w wirtualnych pokojach spotkań.
Sporym rozczarowaniem była dla nas konieczność zmiany formuły demo days naszego programu – z oczywistych względów nie mogą one być dużymi wydarzeniami z dziesiątkami gości i okazjami do networkingu.
Startupy bardzo elastynie reagują na przeciwności
Niektóre z zespołów uczestniczących w IMPACT_Poland odczuły wpływ ograniczeń epidemiologicznych obowiązujących u naszych Odbiorców Technologii – na pewno trudniej było przeprowadzić im testowe wdrożenia. Okazało się jednak, że startupy bardzo elastycznie reagują na przeciwności i nigdzie nie zaobserwowaliśmy kłopotów z dokończeniem akceleracji.
Skoro już wspominamy o Odbiorcach Technologii to dużym – pozytywnym – zaskoczeniem była dla nas ich skłonność do zwiększenia zaangażowania w akcelerację. Najwyraźniej nowa, COVIDowa rzeczywistość była dla nich impulsem do rozejrzenia się za większą liczbą innowacyjnych rozwiązań.
Na ich życzenie przeprowadziliśmy dwa nieplanowane wcześniej nabory dedykowane (dla Lafarge oraz dla Grupy Azoty), poświęcone poszukiwaniu wskazanych przez OT problemów. Dzięki temu podwoiliśmy liczbę przeprowadzonych naborów.
Sukcesy
Pozyskaliśmy też kilku nowych Odbiorców Technologii – w 2020 nie planowaliśmy poszerzać ich grona, lecz najwyraźniej pozytywne recenzje naszego programu spowodowały że do listy zaangażowanych partnerów IMPACT_Poland dopisaliśmy: Procter & Gamble Polska,Nielsen Services Poland Sp.z.o.o, Drum Sp.z.o.o, Zakład Inżynierii Kolejowe Sp.z.o.o, Prografix Sp.z.o.o, Aegon Services Sp.z.o.o, HTL Strefa S.A., Styropian Plus Sp.z.o.o., SimFabric S.A. Grohe Polska Sp.z.o.o, Si Consulting Sp.z.o.o, PragmaGo S.A., ZA Kombud S.A.,Styropian Plus Sp.z.o.o, PGE Ventures,CFE Polska Sp.z.o.o, Wielkopolskie Przedsiębiorstwo Inżynierii Przemysłowej, PZU S.A.
Dwukrotnie przekroczyliśmy plan dotyczący liczby przeprowadzonych naborów do akceleracji. W czterech rekrutacjach zanotowaliśmy łącznie 420 zgłoszeń. W 2020 przyjęliśmy do IMPACT_Poland 30 zespołów, a program w tym czasie ukończyło 17 niezwykle różnorodnych zespołów, wśród nich m.in.: Veturai Automotive, Doratech, ProperGate, Steppie, Polystat czy Orbitile. Znacząco zwiększyliśmy też liczbę partnerów programu, co wyjątkowo nas cieszy.
Plany na 2021 rok
2021 bÄ™dzie dla nas ostatnim rokiem dla bieżącej edycji IMPACT_Poland. Wejdziemy do niego z grupÄ… startupów, które wÅ‚aÅ›nie do nas doÅ‚Ä…czajÄ… – jesteÅ›my aktualnie w trakcie finalizowania rekrutacji i podpisywania umów akceleracyjnych. JeÅ›li wszystko pójdzie zgodnie z planem, to ostatecznie zamkniemy program majÄ…c na koncie 50 ukoÅ„czonych akceleracji – wiÄ™kszość z nich to projekty które majÄ… dalsze, komercyjne życie i z przyjemnoÅ›ciÄ… obserwujemy ich dalszy biznesowy rozwój.
–
Autor: Michał Olszewski, FundingBox Accelerator