Wyznaczyliśmy sobie bardzo ambitny cel: postawić platformę i zdobyć pierwszego klienta w ciągu pół roku – Jakub Pietraszek i Michael Kacprzak (Booste)

Dodane:

Marta Wujek Marta Wujek

Wyznaczyliśmy sobie bardzo ambitny cel: postawić platformę i zdobyć pierwszego klienta w ciągu pół roku – Jakub Pietraszek i Michael Kacprzak (Booste)

Udostępnij:

Pod koniec stycznia informowaliśmy o tym, że na polskim rynku pojawił się nowy gracz w branży fintech, który oferuje kapitał w modelu revenue-based financing. Na czym polega ten model? Na jakim etapie jest projekt? Do kogo jest skierowany? Między innymi takie pytania zadaliśmy Jakubowi Pietraszkowi i Michaelowi Kacprzak, współzałożycielom Booste.

– Revenue-based financing, czyli finansowanie oparte na przychodach, to nowoczesny model pozyskiwania środków na działalność biznesową. Pomysł jest prosty: to klient deklaruje jaki procent okresowych przychodów chce przeznaczyć na spłatę zobowiązania i w jakich okresach (jednotygodniowych, dwutygodniowych, itd.) będzie dokonywał spłat – mówi w rozmowie z nami Michael Kacprzak.

Kto stoi za projektem?

Jakub Pietraszek, CEO: Booste.com założyłem wspólnie z Michaelem Kacprzak. Oprócz nas za Booste stoi również fundusz Tar Heel Capital Pathfinder ze swoim ekosystemem venture buildingowym.

Czym zajmowaliście się wcześniej?

Jakub Pietraszek: Obaj mamy doświadczenie w pracy na stanowiskach menedżerskich w międzynarodowych organizacjach. W moim przypadku ostatnio był to Uber Eats, gdzie jako dyrektor generalny odpowiadałem za rozwój biznesu w Polsce. Wcześniej jako CEO rozwijałem startup edukacyjny Elab, który w ciągu dwóch lat stał się liderem doradztwa edukacyjnego. Na początku swojej drogi zawodowej pracowałem w firmach doradczych  – m.in. EY, Deloitte i KPMG. Michael jest product managerem i konsultantem w zakresie dostarczania rozwiązań cyfrowych w oparciu o metodyki agile. Pracował m.in. z twórcami berlińskiej aplikacji do nauki języków Babbel i startupem Tidio. Ma też doświadczenie z rozwijaniem własnego startupu TiqDiet, platformy SaaS dla dietetyków.

Kiedy powstał pomysł na Booste?

Michael Kacprzak, CPO: Pomysł na wykorzystanie potencjału związanego z rozwijającym się na świecie trendem revenue-based financing pojawił się w Tar Heel Capital Pathfinder na początku 2020 roku. Jako zespół działamy z Jakubem od czerwca.

Co było najtrudniejsze w tym projekcie?

Michael Kacprzak: Walka z czasem. Wyznaczyliśmy sobie bardzo ambitny cel: postawić platformę i zdobyć pierwszego klienta w ciągu pół roku. To oczywiście wiązało się z koniecznością dopełnienia wszelkich kwestii formalnych, dopięcia inwestycji, zatrudnienia całego zespołu. Zrealizowaliśmy go w 100%.

Jakub Pietraszek: Uruchomienie projektu w modelu pracy zdalnej, szczególnie na początku. Sytuacji nie ułatwiał fakt, że w momencie gdy zaczynaliśmy współpracę Michael przebywał w Australii i nie mógł wrócić do Polski. Z kwestii biznesowych wyzwaniem okazało się nawiązanie partnerstw – znalezienie partnerów kartowych czy repaymentowych na tak wczesnym etapie rozwoju produktu będącego zarazem nowatorskim rozwiązaniem nie było łatwe. Bardzo pomocna okazała się tu współpraca z Pathfinderem, którego wsparcie dla naszego projektu uwiarygadniało nas w oczach rozmówców i pomogło zbudować te relacje.

Na jakim etapie jest projekt?

Jakub Pietraszek: Platforma Booste.com jest w pełni funkcjonalna i obsługuje klientów z Polski. Jesteśmy zintegrowani z najpopularniejszymi globalnymi i polskimi platformami z których korzystają polskie sklepy internetowe: Google, Facebook, Shopify, WooCommerce, PrestaShop, Stripe, Shoper, eSklep, Shoplo, a wkrótce również Sky-shop, IdoSell i Magento. To na podstawie danych z tych systemów, wykorzystując zaawansowane algorytmy, analizujemy potencjał i możliwości spłaty zobowiązania. Dostajemy dużo pozytywnego feedbacku i rozwijamy kolejne funkcjonalności: poza narzędziami analitycznymi wkrótce wprowadzimy również możliwość korzystania z doradztwa w kwestiach marketingowych, prowadzonego przez naszych partnerów. W niedługim czasie planujemy wyjście na kolejne rynki geograficzne. Rozpoczęliśmy mocniejsze działania marketingowe i PRowe. Szukamy inwestorów na kolejną rundę.

Wyjaśnijcie proszę na czym polega finansowanie oparte na przychodach (revenue-based-financing)?

Michael Kacprzak: Revenue-based financing, czyli finansowanie oparte na przychodach, to nowoczesny model pozyskiwania Å›rodków na dziaÅ‚alność biznesowÄ…. PomysÅ‚ jest prosty: to klient deklaruje jaki procent okresowych przychodów chce przeznaczyć na spÅ‚atÄ™ zobowiÄ…zania i w jakich okresach (jednotygodniowych, dwutygodniowych, itd.) bÄ™dzie dokonywaÅ‚ spÅ‚at. JeÅ›li w danym okresie nie odnotuje żadnych przychodów, nie zapÅ‚aci nic. Tym samym nigdy nie dojdzie do sytuacji w której po dokonaniu spÅ‚aty zostanie bez Å›rodków na uiszczenie staÅ‚ych kosztów dziaÅ‚alnoÅ›ci. W przypadku wyższych przychodów caÅ‚a kwota zostanie spÅ‚acona szybciej, gdy wpÅ‚ywy bÄ™dÄ… niższe – czas spÅ‚aty siÄ™ wydÅ‚uży. Ten model finansowania bardzo szybko zyskuje popularność na Å›wiecie jako alternatywa dla tradycyjnych źródeÅ‚ pozyskiwania kapitaÅ‚u, takich jak banki, crowd investing czy fundusze venture capital.

Kto jest odbiorcÄ… Waszego rozwiÄ…zania?

Jakub Pietraszek: Biznesy e-commerce, które poszukują środków na finansowanie działań marketingowych, takich jak kampanie internetowe (m.in. reklamy w Google i na Facebooku) czy współpraca z agencjami marketingowymi. Chcemy wspierać szczególnie małe i średnie firmy, w tym bez historii kredytowej lub z gwałtownie zmieniającymi się potrzebami finansowymi, na przykład w fazie szybkiego wzrostu, a także biznesy sezonowe. Rozumiemy dynamikę branży oraz potrzeby przedsiębiorców e-commerce i chcemy być dla nich partnerem.

Właśnie otrzymaliście 2 mln złotych od Tar Heel Capital Pathfinder. Na co przeznaczycie te środki?

Michael Kacprzak: Korzystamy z tych Å›rodków przeznaczajÄ…c je na rozwój produktu, docieranie do rynku e-commerce i finansowanie dziaÅ‚alnoÅ›ci naszych klientów – za chwilÄ™ również na rynkach zagranicznych.

Dlaczego wybraliście akurat ten fundusz?

Jakub Pietraszek: Booste powstał jako projekt venture buildingowy Pathfindera. Pomysł został nam przedstawiony przez Michała Wrzołka oraz Arkadiusza Seńko i spodobał nam się na tyle, że zdecydowaliśmy się stanąć za sterami tego przedsięwzięcia. Można więc powiedzieć, że wybraliśmy się nawzajem. Pathfinder pomógł nam zbudować Booste wspierając spółkę finansowo, administracyjnie, prawnie i marketingowo. Network funduszu jest też bardzo pomocny w rozwoju międzynarodowym.

Z tego co wiem jesteście jednocześnie w trakcie pozyskiwania kolejnej rundy inwestycyjnej. Możecie powiedzieć coś na ten temat?

Jakub Pietraszek: Rzeczywiście planujemy kolejną rundę finansowania, tym razem na poziomie 2 milionów euro. Rozmawiamy zarówno z funduszami VC, jak i inwestorami prywatnymi. Spodziewamy się zamknąć ją w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Jakie sÄ… Wasze dalsze plany?

Michael Kacprzak: W najbliższym czasie będziemy rozwijać platformę na rynki zagraniczne, wprowadzać nowe funkcjonalności analityczne, dalej optymalizować modele oceny efektywności biznesów e-commerce z wykorzystaniem kolejnych zaawansowanych algorytmów. Docelowo Booste będzie czymś znacznie więcej niż platformą finansującą działalność e-commerceów, na tym etapie szczegóły zachowujemy jednak dla naszych inwestorów.