Czym jest nowa normalność w pracy biurowej?

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Czym jest nowa normalność w pracy biurowej?

Udostępnij:

Eksperci szacują, że tylko w ubiegłym roku zapotrzebowanie na powierzchnię biurową spadło o prawie 215 mln m2, a dane te dotyczą tylko Europy i Ameryki Północnej. Badania Gallupa pokazują, że w samych Stanach Zjednoczonych prawie dwie trzecie (62%) pracowników biurowych pracuje obecnie zdalnie z powodu ograniczeń związanych z pandemią COVID-19. Jednocześnie, jak podaje PwC, pracodawcy deklarują, że 44% pracowników było bardziej wydajnych w domu.

Bez wątpienia mamy do czynienia z nową rzeczywistością w pracy biurowej. O tym, jak będą wyglądały nowe modele pracy, mówią eksperci w opracowaniu „Reshaping modern workplaces to face the newnormal” wyróżniającym trzy zasadnicze zagadnienia, z jakimi będziemy musieli się zmierzyć w najbliższym czasie. Hand Book pokazuje nie tylko potencjalne scenariusze pracy przyszłości, ale mierzy się także z obecnymi wymaganiami, z którymi spotykają się zarówno pracownicy, jak i pracodawcy.

Bezpieczny powrót do pracy     

Proces powrotu do biur już się rozpoczął. Jak donoszą analitycy instytutu Gallupa oraz PwC, 1 na 3 pracowników chce koniecznie wrócić do biura, z uwagi na problemy techniczne, słabe łącze czy po prostu brak odpowiedniej przestrzeni w domu, w której mogliby pracować. Szacuje się, że stopniowy powrót do biur potrwa mniej więcej do 2025 roku. Kluczowe w tym procesie stają się systemowe, a nie doraźne rozwiązania, zapewniające bezpieczeństwo pracownikom. Pracodawcy powoli zaczynają myśleć o tym, jak stworzyć salę konferencyjną, która pozwala na bezdotykową obsługę wyposażenia.

Wyobraźmy sobie sytuacje, w której pracownik wchodzi do sali konferencyjnej i całe otoczenie audiowizualne – projektor wraz z ekranem, wzmacniacz czy nawet rolety w oknach – przechodzi automatycznie w tryb prezentacji. Ogranicza to potrzebę korzystania z pilotów i dodatkowych kontrolerów. Całe sterowanie urządzeniami odbywa się automatycznie, przy wsparciu urządzenia mobilnego np. organizatora spotkania – mówi Adam Kaczmarek Product Manager w Veracomp. To tylko jeden z aspektów obrazowo pokazujących konieczność dostosowania przestrzeni biurowej do nowych oczekiwań i wymagań związanych z bezpieczeństwem. Jednak mimo adaptacji do nowych warunków, nie wszyscy będą chcieli wrócić do biur w pełnym wymiarze godzin. Tu z pomocą może przyjść model pracy hybrydowej.

Praca hybrydowa    

Cushman&Wakefield szacuje, że odsetek pracowników pracujących w systemie hybrydowym może wzrosnąć z 34 % w 2020 roku, do co najmniej 50% na koniec 2025 roku. Perspektywa najbliższych czterech lat, to czas na wdrożenie rozwiązań, które będą mogły sprostać tym oczekiwaniom.

– Praca hybrydowa to większa efektywność pracowników oraz dostęp do szerszej liczby ekspertów, którzy nie zawsze mogą pracować w pełnym wymiarze godzin w biurze pracodawcy. To także ogromna szansa na pracę dla osób, które pełnią role opiekuńcze i z tego powodu nie mogły być aktywne zawodowo. Warto jednak zaznaczyć, że bez odpowiedniego wsparcia trudno będzie zapanować na przykład nad tak z pozoru prozaicznymi rzeczami, jak przydział Hot-Desków czy rezerwacja sal konferencyjnych. Koordynacja tych zadań może być trudna, dlatego warto pomyśleć o cyfrowych narzędziach wspierających nas w organizacji pracy biurowej – mówi Jacek Ratajczak z Zonifero. Mimo to część pracowników może w ogóle nie chcieć wrócić do pracy w biurze. Pandemia zmieniła w tym zakresie podejście pracodawców i coraz więcej z nich pozwala na całkowicie zdalną pracę. Czy taki model może być efektywny?

Praca z dowolnego miejsca

Przed pandemią ze stałej pracy zdalnej korzystało około 5% pracowników, jednak według szacunków, po pandemii, co dziesiąty pracownik będzie pracował całkowicie zdalnie.

Istotną częścią nowego sposobu pracy są technologie cyfrowe, które zapewniają wsparcie ludzi w tym, czym są najlepsi: socjalizacji, kreatywności, wnioskowaniu, pomysłowości czy inteligencji emocjonalnej. Technologia łączy nas w przestrzeni i czasie, dbając o powtarzalne i rutynowe czynności w inteligentny sposób oraz bezpiecznie przechowując ogromne ilości informacji. Właściwie tworząc partnerską relację człowiek-maszyna, zmierzamy w kierunku przyszłości pracy skoncentrowanej na człowieku – mówi Barbara Michalska, Modern Workplace Business GroupDirector w Microsoft. To właśnie wykorzystanie technologii zapewnia nam swobodę pracy z dowolnego miejsca na ziemi.

Każde z opisywanych zagadnień to tylko wycinek ze scenariuszy, o jakich mówią eksperci opracowania „Reshaping modern workplaces to face the newnormal”. Jedno jest pewne, ostatni czas to ogromne zmiany w podejściu do pracy biurowej.

Świat doświadczył wielu kryzysów, jednak ludzie są zwierzętami stadami, które chcą funkcjonować w społeczności. Wkrótce najprawdopodobniej znów będziemy cieszyć się życiem. To, co pozostawi pandemia, to technologia, która zapewnia nam większe bezpieczeństwo i komfort pracy podsumowuje Jakub Poznański FounderCOBU Design.