Branża fashion w Polsce i tendencje zakupowe Polaków:
- „70 mld złotych wynoszą przychody całego sektora modowego w Polsce – firmy krajowych przedsiębiorców generują około 73% tej kwoty,
- 7% dochodów Polacy przeznaczają na zakupy produktów w sektorze modowym, czyli kwotę przekraczającą przeciętne wydatki na zdrowie,
- 81% Polaków odwiedza centra handlowe głównie w celu zakupów modowych (odzież, obuwie, dodatki)” – raport PwC
Odzież, akcesoria i dodatki to kategoria produktowa, którą Polacy najczęściej kupują też online. Aż 69% badanych w raporcie Gemius „E-commerce w Polsce 2019” wskazało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupiło w Internecie coś do ubrania, a średnia wysokość miesięcznych wydatków na tę kategorię wyniosła aż 253 zł*.
Walka o cyberklienta w niezwykle konkurencyjnej i zatłoczonej branży fashion wymaga coraz więcej pracy i strategicznego, długoterminowego, przemyślanego podejścia.
Jak budować sprzedaż online polskiej marki odzieżowej w oparciu o działania SEO? Czy w branży fashion możliwe są kilkuset procentowe wzrosty sprzedaży? Czy e-commerce bazujący na ruchu organicznym to przyszłość w pospandemicznych modelach biznesowych największych najemców powierzchni handlowych?
Zespół Insightland, który od lutego 2020 wspiera markę Medicine w działaniach e-commerce udowadnia, że to możliwe.
Wyzwania:
Wsparcie marki Medicine w obszarze SEO jako uzupełnienie wcześniej wdrożonej przez klienta strategii e-commerce. Odwrócenie spadkowej tendencji kluczowych dla marki wskaźników generowanych przez ruch organiczny.
- Wzrost liczby transakcji w kanale online,
- Wzrost konwersji z ruchu organicznego,
- Wzrost średniej wartości koszyka,
- Optymalizacja serwisu oraz wzrost widoczności w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe o najwyższym potencjale.
– Dynamika zmian na rynku wymusza na całej branży e-commerce kon ieczność wyboru najbardziej optymalnych strategii sprzedaży i doboru odpowiedni ch kanałów i narzędzi komunikacji. Skutecznie realizowana strategia SEO bazująca na dogłębnej ana lizie danych, segmentacji grupy odbiorców i personalizacji prowadzonej komuni kacji to dobra decyzja i perspektywiczna inwestycja, która daje wymierne rezultaty szybciej niż zakładaliśmy – Maciej Stępień, koordynator ds. e-commerce | Medicine.
Wdrożone działania SEO
Cała strategia, zaplanowane i wdrożone działania oraz prowadzona komunikacja została zróżnicowana i spersonalizowana w oparciu między innymi o płeć odbiorców i istotne różnice w ich ścieżkach zakupowych, preferencjach i sposobie poszukiwania informacji, kładąc jednocześnie silny nacisk na target kobiecy, który jest silnie nad reprezentowany w grupie docelowej.
1. Szczegółowy audyt i analiza wniosków: luty 2020
Określenie kondycji serwisu e-commerce, wskazanie obszarów wymagających poprawy, określenie potencjału do zajęcia czołowych miejsc w wynikach wyszukiwania. Przeanalizowanie struktury serwisu wearmedicine.com, źródeł ruchu i słów kluczowych, które ten ruch generują.
2. Optymalizacja contentowa i techniczna serwisu: marzec 2020
Prace obejmowały przygotowanie nowej struktury contentu nasyconej odpowiednio dobranymi frazami kluczowymi oraz ujawnienie i usunięcie problematycznych obszarów technicznych w zakresie SEO w obrębie serwisu wearmedicine.com.
3. Kampania link building
W trakcie kolejnych miesięcy zespół systematycznie pracował nad budową zróżnicowanego i wartościowego profilu linków dla domeny poprzez pozyskiwanie linków pozycjonujących z wiarygodnych i merytorycznie atrakcyjnych dla Klientów sklepu źródeł.
Pierwsze wskaźniki efektywności prowadzonych przez nas działań mierzymy i pokazujemy od Q2 2020, czyli po zakończonym audycie serwisu i wdrożeniu jego niezbędnych optymalizacji oraz po rozpoczęciu działań contentowych.
Rezultaty działań Insightland
Przygotowana i konsekwentnie wdrażana przez specjalistów z Insightland długoterminowa strategia SEO dla marki Medicine już w pierwszych miesiącach zaowocowała spektakularnymi wzrostami ruchu organicznego w kanale on-line znacznie przekraczającymi oczekiwania.
Wzrost liczby sesji pochodzących z ruchu organicznego:
- +48% Q2 2020 vs Q2 2019;
- +70% Q3 2020 vs Q3 2019;
- +50% Q4 2020 vs Q4 2019;
- +55% 2020 vs 2019.
Wzrost liczby transakcji pochodzących z ruchu organicznego:
- +68% Q2 2020 vs Q2 2019;
- 105% Q3 2020 vs Q3 2019;
- +217% Q4 2020 vs Q4 2019;
- +123% 2020 vs 2019.
Wzrost wartości sprzedaży (generowanej tylko ze źródeł organicznych):
- +138% Q2 2020 vs Q2 2019;
- +199% Q3 2020 vs Q3 2019;
- +280% Q4 2020 vs Q4 2019;
- +206% 2020 vs 2019.
Wzrost średniej wartości koszyka, nawet w sezonie wyprzedaży: +42% Q2 2020 vs Q2 2019; +46% Q3 2020 vs Q3 2019; +20% Q4 2020 vs Q4 2019. +38% 2020 vs 2019
Wzrost wskaźnika konwersji (CR) +44% rok do roku (2020 vs 2019). Konwersja rozumiana jest tu jako procent sesji na stronie zakończonych sprzedażą.
Dynamika wzrostu ruchu organicznego znacznie przewyższa dynamikę wzrostu wszystkich pozostałych źródeł (afiliacja, direct, display, email, paid search, refferal, social).
Wzrost widoczności w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe o najwyższym potencjale: Po wdrożeniu optymalizacji serwisu oraz odpowiedniej strategii budowania profilu linkowego domeny serwis na koniec 2020 roku rankuje na 39 017 fraz kluczowych (wzrost od lutego 2020 o 202%), w tym:
- TOP 3 -> 4061 (wzrost o 2302 frazy)
- TOP 4-10 -> 2469 (wzrost o 1637 fraz)
- TOP 11–100 -> 32487 (wzrost o 15735 fraz)
– To niezwykle ciekawy, a przede wszystkim wysoce efektywny projekt, który liczbami udowadnia, że personalizowana w oparciu o płeć strategia komunikacji przynosi ponadprzeciętne efekty. Zrozumienie specyfiki i różnorodności kobiecego i męskiego segmentu rynku, preferencji, zachowań, potrzeb, sposobu poszukiwania informacji oraz logiki procesu zakupowego okazuje się kluczowe – Katarzyna Iwanich, CEO Insightland
Materiał jest częścią Trendbooka NowegoMarketingu (1/2021), który można pobrać tu >>>