Jak w czasie pandemii radzą sobie startupy z branży medtech?

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Jak w czasie pandemii radzą sobie startupy z branży medtech?

Udostępnij:

“Top Disruptors in Healthcare” to raport, który inwentaryzuje polski sektor medtech. Dziś prezentujemy jego cząstkowe wyniki statystyczne na podstawie odpowiedzi prawie 100 startupów.

91% startupów wskazało, że pandemia COVID-19 wpłynęła na ich działalność umiarkowanie lub znacznie. Być może miała ona również wpływ na zakres ich działalności – w porównaniu z zeszłorocznym Raportem, większy procent startupów oferuje rozwiązania telemedyczne (52% vs. 46%) oraz sztucznej inteligencji (43% vs. 30%). Co ciekawe, pojawił się tylko jeden startup zajmujący się blockchainem w ochronie zdrowia. To może wskazywać na dalszy brak lub bardzo nieznaczne wykorzystanie tej technologii dla zapewnienia transparentności i bezpieczeństwa przetwarzania danych.

Z danych zawartych w Raporcie wynika, że sektor medtech zauważalnie się rozwija – aż 61% respondentów wskazuje, że ich organizacja jest na etapie komercjalizacji lub ekspansji, w porównaniu do 56% startupów z zeszłego roku. Powtarzalny przychód ze sprzedaży jest deklarowany przez 42% (Raport 2021) i 43% (Raport 2020) respondentów.

Tylko 37% startupów deklaruje poziom finansowania niższy niż 1 mln zł, a finansowanie powyżej 10 mln zł dotyczy 15% respondentów. Jednocześnie prawie dwa razy więcej startupów w porównaniu z zeszłym rokiem deklaruje finansowanie działalności ze środków własnych.

Instytucje, z którymi startupy współpracują najczęściej to szpitale (67%). Z inwestorami współpracuje nieco ponad połowa respondentów, natomiast tylko 23% i 22% deklaruje kooperację odpowiednio z akceleratorami i inkubatorami.

Prawie wszyscy respondenci już są lub chcą być obecni na rynkach zagranicznych. Niestety zmniejszyła się liczba startupów, które rejestrują przychód ze sprzedaży zagranicznej – 16% vs. 22% przy jednoczesnym zachowaniu podobnego odsetka respondentów mających podpisane umowy komercyjne z klientami zagranicznymi (16% i 15%).

Komentarz Mikołaja Gurdały, managera ds. innowacji EIT HealthInnoStars

Ostatni rok doświadczył szczególnie branżę medyczną i opieki zdrowotnej. Jednak efektem ubocznym pandemii było niespotykane na dotychczasową skalę wykorzystanie nowych technologii i szerzej – rozwiązań z obszaru digitalhealth w systemach ochrony zdrowia oraz tworzenie nowych produktów w formacie open innovation. Z analiz EIT Health wynika, że zainteresowanie startupami rozwijającymi produkty i serwisy z obszaru medtech, biotech czy digitalhealth w ostatnim roku zdecydowanie wzrosło wśród funduszy inwestycyjnych i tzw. aniołów biznesu. Również duże koncerny odważniej sięgnęły po rozwiązania startupowe takie, jak np. wirtualny asystent dla pacjentów onkologicznych. Tymczasem, jak pokazują wyniki badania „Top Disruptors in Healthcare”, polskie startupy nadal korzystają w dużej mierze ze środków własnych. Jednocześnie, co drugi startup deklaruje chęć ekspansji na rynki zagraniczne. I to właśnie we współpracy z organizacjami europejskimi, ale na polskim gruncie, upatrywałabym dużych szans na rozwój polskich innowacji. W 2020 r. zbadaliśmy, jak wygląda siatka powiązań między startupami i kluczowymi interesariuszami systemu ochrony zdrowia w Polsce. Wśród organizacji o najwyższym współczynniku powiązań znalazły się m.in. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i EIT Health. Więcej szczegółów znajdzie się w końcowej wersji raportu.

Komentarz Anny Janiczek, Prezes PZU Zdrowie

Polskie startupy medyczne bez kompleksów spoglądają na globalny rynek. Tylko 2 proc. nie ma w planach ekspansji zagranicznej. Telemedycyna, AI, machine learning to obszary, które z powodzeniem mogą stać się naszym „towarem” eksportowym. PZU Zdrowie chętnie podejmuje współpracę z rodzimymi firmami technologicznymi, których rozwiązania wspierają procesy leczenia i obsługi naszych pacjentów. Jednym z nich jest program do rozpoznawania udaru mózgu w badaniach tomografii komputerowej, który wdrożyliśmy w naszych centrach diagnostyki obrazowej z firmą BrainScan. Model AI został opracowany w oparciu o dane z 40 tysięcy badań z naszych pracowni. Dzięki niemu czas wykonania opisu, w razie wykrycia udaru, zostaje skrócony z kilku godzin do nawet kilku minut i pozwala na szybkie udzielenie pomocy pacjentowi. Wierzę, że inicjatywa taka jak Top Disruptors in Healthcare wzmocni synergię polskich startupów i sektora opieki medycznej.

Komentarz Piotra Najbuka, Dyrektora ds. relacji zewnętrznych AstraZeneca

Dojrzałość i ilość startupów, które zgłosiły się do Raportu, jak również nacisk na telemedycynę i sztuczną inteligencję w zdrowiu, stanowią kolejny dowód na to, iż Polska staje się poważnym graczem na medtechowej mapie tej części świata. Przedsiębiorstwa z Polski mają szansę zająć ważne miejsce w globalnym łańcuchu wartości działając na tym rynku. AstraZeneca będąc globalną spółka biotechnologiczną rozwija modele współpracy ze startupami. Nasze wspólne projekty skupiają się z jednej strony na poprawie jakości udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, a z drugiej strony na optymalizacji prowadzonych badań klinicznych. W centrum naszych działań zawsze znajduje się pacjent, dlatego tworząc i wdrażając rozwiązania cyfrowe, angażujemy w nasze prace również organizacje pacjenckie. Nasze InnovationHubs z powodzeniem działają m.in. w Izraelu i w Szwecji. Liczymy na to, iż niedługo stworzymy również podobny hub w Polsce, do którego zaprosimy zarówno startupy, jak również pacjentów.

Komentarz Michała Kramarza, Dyrektora Google for Startups w Europe Środkowo-Wschodniej, szef Google for StartupsCampus w Warszawie

Od kilku lat obserwujemy w Polsce dynamiczny rozwój startupów z sektora Health/MedTech. Wiele z nich oferuje innowacyjne technologie i podejście do tematu ochrony zdrowia, wykazując duży potencjał międzynarodowy, a co za tym idzie coraz większe możliwości ekspansji na rynki zagraniczne. Wyniki tegorocznego badania dobitnie potwierdzają nasze doświadczenia ze współpracy ze startupami takimi jak: Infermedica, Stethome, czy SensDx. Mamy świetnych naukowców, którzy coraz lepiej łączą wiedzę medyczną z biznesem. Google for Startups oferuje startupom z sektora HealthTech nie tylko wsparcie w wykorzystaniu technologii Google, ale także najlepsze praktyki w rozwoju produktu, mentoring biznesowy i wsparcie w analizie rynków i ekspansji międzynarodowej.

Z większą liczbą statystyk oraz końcowymi wynikami będzie można zapoznać się po oficjalnej publikacji Raportu w czerwcu br. podczas konferencji „AI w zdrowiu”. Partnerami głównymi Raportu są: EIT Health, PZU Zdrowie, AstraZeneca i Google for Startups. Partnerami wspierającymi są: Honeywell i Kancelaria DZP.

Startupy, które chciałyby wziąć udział w Raporcie, zapraszamy do kontaktu. Termin nadsyłania odpowiedzi upływa z końcem marca.