W 2020 roku znacząco wzrosło zapotrzebowanie na narzędzia do rozmów online, co potwierdzają m.in. dane udostępnione przez Microsoft, dostawcę aplikacji do prowadzenia spotkań online. W pierwszym kwartale 2020 roku narzędzie Microsoft Teams notowało 40 milionów aktywnych dziennych użytkowników. Po kolejnych 6 miesiącach uzyskało wzrost do 115 milionów.
Wśród odbiorców tego typu narzędzi są oczywiście rekruterzy i osoby uczestniczące w prowadzeniu procesów rekrutacyjnych, którzy przenieśli rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami do sieci. Świadczą o tym, chociażby dane Pracuj.pl: w maju 2020 r. na portalu dostępnych było 40 tysięcy aktywnych ofert zatrudnienia, z czego blisko połowa dotyczyła rekrutacji prowadzonych zdalnie. Po niemalże roku, w marcu 2021 takich ogłoszeń jest ponad 27 tysięcy. Co trzecia oferta promowana jest tą formą kontaktu z kandydatem, można więc stwierdzić, że rekrutacja zdalna przyjęła się dobrze w organizacjach.
– Z naszych analiz wynika, że zdalne rekrutacje przestały być domeną IT, a w wyniku pandemii stały się wręcz powszechne. Wideorekrutacje – często kojarzone z dużymi organizacjami i korporacjami – stosowane są dziś również przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Co więcej, nie dotyczą jedynie stanowisk wysokiego czy średniego szczebla odnoszących się do tzw. white collars. Po narzędzia rekrutacji online sięgają także rekruterzy poszukujący pracowników fizycznych i produkcyjnych – komentuje Adam Wielebski, Commercial Director w firmie eRecruiter – Naszą odpowiedzią na pandemiczny wzrost zainteresowania zdalnymi spotkaniami rekrutacyjnymi było dodanie do systemu eRecruiter modułu prowadzenia rozmów online. Ale to nie wszystko. Kolejnym krokiem jest integracja z aplikacją Microsoft Teams – popularną również wśród naszych klientów. Platformy porozumiewają się ze sobą, automatycznie podłączając odnośnik do spotkania online z MS Teams do wiadomości wysyłanej kandydatowi z eRecruiter, przez co nasi użytkownicy mogą umawiać rozmowy korzystając tylko z jednego narzędzia.
Jak zapewniają przedstawiciele eRecruiter, uruchomienie mechanizmu integracji przez użytkowników platformy jest bardzo szybkie i proste – wystarczy, że dział IT organizacji korzystającej z eRecruiter otrzyma specjalny kod dostępny w ustawieniach systemu.
Korzyści dla rekruterów i kandydatów
Połączenie funkcjonalności wspomnianych narzędzi oznacza wiele korzyści dla użytkowników systemu. Integracja przyspieszy i usprawni proces organizowania rozmów rekrutacyjnych online, szczególnie w tych firmach, gdzie aplikacja MS Teams była używana do codziennej komunikacji. Co ważne dla rekruterów – w jednym miejscu będą mieć dostęp do całej korespondencji z kandydatem, historii rekrutacji czy statystyk dotyczących spotkań. Takie rozwiązanie sprzyja również potencjalnym pracownikom, którzy oczekują na rozmowę z rekruterem. Mimo że rekrutacja zdalna oznacza wygodę i oszczędność czasu, wciąż nie brakuje osób, które odczuwają stres i obawy związane z rozmową online w sprawie pracy. System nie tylko sprawnie i bezproblemowo przekieruje kandydata do miejsca spotkania, ale też automatycznie przypomni mu o tym wydarzeniu 24 godziny wcześniej.
Prognozy na przyszłość
Integracja eRecruiter z MS Teams wpisuje się w trend tworzenia przyjaznych cyfrowych ekosystemów. Taki model działań bazujący na łączeniu kluczowych funkcji zwiększa skuteczność usługi i sprawia, że potrzeby odbiorcy są uwzględniane na różnych płaszczyznach. Szybki i wygodny dostęp do kompleksowego rozwiązania pozwala usprawnić procesy i wpływa na finalne wrażenia użytkowników systemu.
Dzięki nowoczesnym technologiom obszar HR nieustannie ewoluuje – za pośrednictwem systemu ATS rekruterzy już od dawna mogą zautomatyzować takie czynności jak preselekcja aplikacji czy wysyłanie do kandydatów wiadomości z podziękowaniem za udział w rekrutacji. Ostatni rok pozwolił jednak na odważniejsze wykorzystywanie rynkowych nowości. Dlatego w eRecruiter dostępne są integracje z chatbotami i voicebotami wspierającymi rekruterów, a także z testami psychometrycznymi online służącymi sprawdzeniu kompetencji kandydata na dane stanowisko. Wszystko wskazuje na to, że cyfrowe HR-owe ekosystemy będą się stale rozwijać, by móc odpowiadać na pojawiające się wyzwania i potrzeby pracodawców. Tym, co wymaga szczególnej uwagi w kontekście rekrutacji zdalnej, jest komunikacja, gdyż od jej jakości w dużym stopniu zależą odczucia i doświadczenia kandydatów i pracowników.
–W badaniu eRecruiter przeprowadzonym w styczniu tego roku wśród użytkowników systemu aż 70% osób deklarowało, że w ich firmach wykorzystywane są narzędzia do spotkań online z kandydatami. Przewidujemy, że nawet po zakończeniu pandemii część organizacji będzie traktować rozmowy online jako stały element procesu rekrutacji. Konsekwencją wydarzeń z 2020 roku jest z pewnością nowy wymiar procesu rekrutacji i komunikacji z każdym, na każdym etapie i z wykorzystaniem różnorodnych nowoczesnych narzędzi. Wpisanie się spotkań online w rekrutację pracowników bez względu na wielkość firmy, branżę czy obsadzane stanowisko tylko potwierdza te zmiany. Sądzę, że jest to pierwszy krok do dalszej ewolucji i wdrażania w organizacjach kolejnych nowoczesnych rozwiązań technologicznych – podsumowuje Adam Wielebski.