Productz.com to inteligentna encyklopedia produktów – zasilane danymi z wielu źródeł i współtworzone przez użytkowników kompendium, zbierające wszystkie potrzebne informacje niezbędne przy podjęciu decyzji zakupowej. Innowacyjność Productz.com polega m.in. na wykorzystaniu AI do standaryzacji opisów produktów do jednego, wspólnego dla całej kategorii formatu. Dzięki temu można porównać dowolne produkty 1:1.
– Chcemy, by dzięki Productz.com użytkownik nie musiał spędzać tak dużo czasu, ile musi teraz, na szukaniu informacji o produktach. Tworzymy miejsce, w którym można znaleźć wszystko: od specyfikacji, zdjęć, testów video, linków do najciekawszych recenzji redakcyjnych po podsumowanie opinii konsumentów, którzy kupili dany produkt. Chcemy, by dzięki Productz.com użytkownik mógł się łatwo i szybko dowiedzieć, jak dany produkt sytuuje się na tle swojej kategorii, jakie są jego dobre i słabe strony pod kątem technicznym. Zależy nam na pokazywaniu tzw. big picture produktu, czyli informacji o tym, w jakiej serii funkcjonuje, jakie produkty są jego poprzednikami i następcami, w ilu modelach jest sprzedawany, jacy są jego najpopularniejsi konkurenci itd. – mówi Joanna Grzelak-Piaskowska, co-founder i CEO Productz.com.
Choć projekt wciąż jest w początkowej fazie rozwoju, już dziś stanowi największą, ustrukturyzowaną bazę danych o produktach na świecie – zarówno pod kątem ich liczby i kategorii, jak i samej ilości danych. W kwietniu 2021 odwiedziło go ponad 0,5 miliona użytkowników, głównie z USA, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Siedziba firmy znajduje się w Berlinie, ale większość zespołu pracuje z Polski. Obecnie w rozwój projektu zaangażowanych jest 10 osób.
– Nasza współpraca z Joanną i Dawidem trwa już od wielu lat. To sprawni, silni founderzy, którzy pokazali, że dobrze reagują na zmiany rynkowe i stres, który jest nieodzownym elementem prowadzenia biznesu. Dostarczają znane na rynku usługi i rozwiązania, tyle że o znacznie lepszej użyteczności, na której szybko budują przewagę konkurencyjną – mówi Tomasz Czapliński, partner zarządzający SpeedUp Group.
Productz.com chce działać globalnie i zarabiać na programach afiliacyjnych, reklamie produktów na platformie oraz sprzedaży dostępu do danych B2B. Obecnie ok. 90% kupujących zaczyna poszukiwanie produktów i informacji o nich online, niezależnie od tego, czy dokonuje zakupu w Internecie, czy w tradycyjnym sklepie. Konkurencja Productz.com to zarówno wyspecjalizowane strony jak GSMarena czy Dpreview, ale także sklepy, marketplace’y i same wyszukiwarki.
Productz.com cały czas pracuje nad powiększeniem rodzaju zbieranych i przetwarzanych danych o produktach. W tej chwili są to specyfikacje techniczne oraz recenzje redakcyjne. W najbliższych miesiącach będziemy się skupiać także na danych o tym, jak dany produkt jest postrzegany przez konsumentów, jak oceniają i opisują go osoby, które go kupiły, czy jak często zgłaszane są awarie konkretnych produktów – komentuje Dawid Piaskowski, co-founder odpowiedzialny za technologię. Kolejnym krokiem, o którym myślimy już teraz jest zbieranie danych o producentach, dotyczących procesu produkcyjnego i jego wpływu na środowisko, przestrzegania standardów z tym związanych, fair trade i innych społecznych i środowiskowych czynników, które mogą mieć wpływ na ocenę danego producenta – dodaje Piaskowski.
Spółka planuje dynamiczny rozwój, dzięki wsparciu m.in. od należącego do SpeedUp Group funduszu SpeedUp Bridge Alfa, który aktywnie poszukuje i wspiera innowacyjne projekty będące we wczesnych fazach rozwoju. Platforma dostępna jest w 4 wersjach językowych: angielskiej, francuskiej, niemieckiej i polskiej. Jeszcze w tym roku twórcy zamierzają wprowadzić kolejne, w tym włoską, hiszpańską, portugalską, chińską, japońską i rosyjską. Zespół ma w najbliższych planach zwiększenie liczby kategorii i produktów. W tym momencie jest to głównie elektronika, ale twórcy platformy nie poprzestają i sięgają dalej – po artykuły sportowe, dziecięce, medyczne, a także po samochody czy motocykle.