W kwietniowym badaniu wzięło ponad 500 właścicieli, dyrektorów oraz osób odpowiedzialnych za prowadzenie mikro- (od 1 do 9 pracowników) i małych (10-49 pracowników) firm. Jego celem było sprawdzenie czy domena .eu jest przydatna w prowadzeniu biznesu za granicą oraz jak wpływa na wizerunek polskich firm wśród zagranicznych kontrahentów.
Okazuje się, że w rankingu domen najchętniej wybieranych przez polskich mikro- i małych przedsiębiorców .eu ustępuje tylko końcówkom .pl oraz .com.pl. Co ciekawe, jest ona nawet bardziej popularna niż domena .com.
– Obserwując dynamikę wzrostu popularności wśród domen, śmiało można twierdzić ze jest to trend rosnący i można się spodziewać stałego wzrostu popularności i rozpoznawalności domeny .eu wśród europejskich konsumentów. Konotuje ona pozytywnie – komentuje Dariusz Kowalski, lider zespołu produktowego home.pl.
Taka tendencja ma odzwierciedlenie w kierunkach ekspansji mikro- i małych firm. Są to z reguły kraje Unii Europejskiej. Aż 55 proc. respondentów przyznało, że działa na rynku niemieckim, 28 proc. – francuskim, 21 proc. – czeskim, 20 proc. – brytyjskim. Najpopularniejszymi kierunkami poza UE są z kolei Ukraina i Rosja. Działa tam jednak tylko odpowiednio 16 i 11 proc. przebadanych firm.
Z badania wykonanego na zlecenie home.pl wynika, że najważniejszym powodem do założenia przez polskie przedsiębiorstwa domeny .eu jest jej duża dostępność. Taki pogląd wyraziło aż 29 proc. ankietowanych. Z kolei 24 proc. badanych wykupiło ją ze względu na działalność firmy na rynku europejskim. Nie bez znaczenia okazała się atrakcyjna cena domen z końcówką .eu. Taki powód wskazało 14 proc. ankietowanych, którzy się na nie zdecydowali. Część (5 proc.) właścicieli, dyrektorów oraz osób odpowiedzialnych za prowadzenie mikro-i małych firm wykupiło domenę .eu po to, żeby zwiększyć rozpoznawalność polskich przedsiębiorstw za granicą. Taki sam procent respondentów wskazywał na jej praktyczność.
– Wybierając domenę .eu, polscy przedsiębiorcy otwierają się na nowe szanse wynikające z ekspansji na rynki europejskie – mówi Dariusz Kowalski. – Mogą śmiało konkurować z pozostałymi firmami, chociażby z Niemiec czy Francji, które podobne usługi już oferują. Ważna jest też wygoda. Nie trzeba rejestrować kilku czy kilkunastu krajowych domen odpowiadających danemu krajowi. Domena .eu zaznacza europejską dostępność takiej firmy.
Co ważne, polscy mikro- i mali przedsiębiorcy widzą duże korzyści z posiadania adresu internetowego w domenie .eu. Uważają, że ułatwia im to prowadzenie biznesu międzynarodowego (52 proc. ankietowanych) oraz poprawia wizerunek firmy w oczach zagranicznych kontrahentów (49 proc.)
– Liczba domen z rozszerzeniem .eu zbliża się do 4 mln – mówi Dariusz Kowalski. – Jak wynika z danych instytucji Eurid, aktualnie zarejestrowanych jest ich ponad 3,91 mln. Najwięcej domen eu. zarejestrowano w Niemczech (1,1 mln), Holandii (0,5 mln) oraz we Francji (0,34 mln). Polski rejestrator, grupa home.pl, znajduje się w tym zestawieniu na czwartej pozycji z liczbą 109 971 takich domen.
fot. pixabay.com