Liderami rundy były fundusze Evli Growth Partners i Almaz Capital. Dołączą do nich dotychczasowi inwestorzy, m.in.: Speedinvest, Bonsai Partners i All Iron Ventures, a także grupa nowych funduszy – Hermes GPE, C4 Ventures, SevenVentures, Alpha Associates, Monkfish Equity (założyciele Trivago), Kreos Capital, Isomer Capital i Creas Impact Fund.
Zespół refurbed aktywnie angażuje się w zmniejszenie ilości odpadów— od momentu powstania w 2017 roku firma naprawiła już 170 ton urządzeń elektronicznych, dzięki czemu zdołała zredukować emisję CO2 do atmosfery o 31 tys. ton.
40 procent tańsze
Refurbed to marketplace oferujący odnowioną elektronikę, która jest naprawiana w nawet 40 krokach, a następnie testowana, dzięki czemu bezproblemowo konkuruje z nowymi urządzeniami. Produkty, posiadające co najmniej 12-miesięczną gwarancję, działają i wyglądają tak samo jak ich nowe odpowiedniki, będąc przy tym nawet 40 proc. tańsze. To wszystko sprawia, że zakup urządzeń jest łatwy, przystępny cenowo i pozbawiony ryzyka po stronie konsumenta.
Cel: conamniej jedno odnowione urządzenie w każdym europejskim domu
„Założyliśmy refurbed z misją, aby co najmniej jedno odnowione urządzenie znalazło się w każdym gospodarstwie domowym w Europie, zmieniając w ten sposób myślenie, jak korzystamy i jak kupujemy urządzenia elektronicznych jako społeczeństwo” – mówi Peter Windischhofer, współzałożyciel firmy refurbed. „Jesteśmy niezwykle dumni z wyników, które udało nam się osiągnąć do tej pory i zamierzamy dalej rozwijać się na arenie międzynarodowej, aby stać się Amazonem dla odnowionych produktów w Europie”.
Pomoc dla planety
Przemysł elektroniczny jest jedną z największych gałęzi przemysłu na świecie, emitując do atmosfery ogromne ilości dwutlenku węgla rocznie. Dla przykładu, całkowity roczny ślad węglowy produkcji telefonów komórkowych jest równy co najmniej rocznej emisji dwutlenku węgla małego państwa, np. zamieszkałych przez 100 mln ludzi Filipini. Ma to znaczący wkład zarówno na zmiany zachodzące w klimacie, jak i wyzwanie związane z e-odpadami (do 2050 roku ilość wytwarzanych rocznie ton e-odpadów wzrośnie ponad dwukrotnie, osiągając poziom 110 mln tonii). Eksperci Światowego Forum Ekonomicznego twierdzą, że to właśnie naprawa sprzętu – a nie recykling – jest pierwszym krokiem do rozwiązania tego problemuiii.
„W Evli Growth Partners dostrzegamy ogromny potencjał w sposobie, w jaki refurbed przyczynia się do budowania zrównoważonej gospodarki dzięki promocji obiegu zamkniętego. Cieszymy się, że możemy brać udział w Rundzie B” – mówi Riku Asikainen z Evli Growth Partners. „Jesteśmy dumni, że możemy wspierać firmę z misją, która odnosi tak duże sukcesy, zarówno pod względem finansowym, jak i środowiskowym”.
Dzięki pozyskanemu kapitałowi refurbed planuje umocnić swoją pozycję w regionie DACH (kraje niemieckojęzyczne) i skoncentrować się na ekspansji poprzez wejście do kolejnych krajów europejskich. 10 milionów dolarów ma zostać przeznaczonych na rozwój refurbed w Polsce. Firma planuje m.in. rozbudowę portfolio produktowego, a także skalowanie międzynarodowego zespołu specjalistów z całej Europy.
„Rozwój firmy był do tej pory bardzo imponujący i widzimy jeszcze większy potencjał” – mówi Charlie Ryan z Almaz Capital. „Cieszymy się, że możemy wspierać firmę na jej ścieżce rozwoju i wierzymy, że refurbed odniesie sukces w aktywnej ekspansji międzynarodowej”.
„Widzimy, że zachowania konsumentów zmieniają się bardzo szybko w całej Europie i zmierzają w kierunku zrównoważonego rozwoju, a dotyczy to zwłaszcza elektroniki” – mówi Pascal Cagni, partner w C4 Ventures i były wiceprezes Apple EMEIA (2000-2012).
Trzykrotny wzrost w 2020 roku
W 2020 roku refurbed osiągnął ponad 100 mln euro GMV (Gross Merchandise Value), co oznacza 3-krotny wzrost. Firma działa w Niemczech, Austrii, Irlandii, Francji, Włoszech i Polsce, a do 3 kolejnych krajów ma zamiar wejść do końca 2021 roku. Firma posiada w swoim asortymencie 11 tysięcy produktów od ponad 130 dostawców i aktualnie zatrudnia 120 osób. Dotychczas refurbed poprzez swoją platformę sprzedało przeszło 800 tysięcy urządzeń. Co istotne, każdy sprzedany produkt to jedno drzewo posadzone w Kenii, Indonezji, Mozambiku, Nepalu, Haiti czy Madagaskarze.