Szwedzki startup pomoże Polkom nabyć pigułki antykoncepcyjne. O Prev rozmawiamy z jego CEO

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Szwedzki startup pomoże Polkom nabyć pigułki antykoncepcyjne. O Prev rozmawiamy z jego CEO

Udostępnij:

– Tylko 31,5% kobiet w Polsce ma dostęp do pigułek antykoncepcyjnych. Jak wynika z raportu European Contraception Policy Atlas 2020, jest to najniższy wynik w Europie. Uważamy, że każda kobieta powinna mieć prawo do dostępu do środków antykoncepcyjnych – mówi Hannes Lewné, CEO Prev, szwedzkiego startupu, który od niedawna działa w Polsce.

Hannes, czym się zajmowałeś zanim uruchomiłeś Prev?

Jestem lekarzem specjalistą z doświadczeniem zarówno w publicznej, jak i prywatnej służbie zdrowia. Zanim stworzyłem Prev, pracowałam zarówno w Karolinska University – szpitalu o międzynarodowej renomie – jak i w systemie podstawowej opieki zdrowotnej w Szwecji.

Jak te doświadczenia przygotowały Cię do poprowadzenia tego projektu?

Z moich doświadczeń, które zdobywałem jako lekarz w Szwecji, wiem, że brakuje informacji, dostępności i wsparcia leczenia dla kobiet, które chcą stosować pigułki antykoncepcyjne. Szybko zdaliśmy sobie sprawę, że w innych, mniej liberalnych krajach, wyzwania te są często wzmożone.

Ponad 50 lat po wprowadzeniu pigułek antykoncepcyjnych, kobiety wciąż mają do nich utrudniony dostęp, zdobycie recepty jest czasochłonne, a czasem wręcz niemożliwe. Dla wielu kobiet oznacza to brak wolności, niemożność posiadania pełnej władzy nad własnym życiem. A dla par może to oznaczać brak dostępu do świadomego planowania rodziny, co grozi poważnymi konsekwencjami psychologicznymi.

Uważamy, że nadszedł czas, aby zmienić tę sytuację. Każda kobieta zasługuje na rzetelną usługę umożliwiającą przyjęcie pigułki antykoncepcyjnej, której może zaufać. Usługa dostępna, niedroga i wygodna.

Skąd pomysł, aby oferować pigułki antykoncepcyjne akurat w modelu subskrypcyjnym? Myślałeś o innych modelach dystrybucji?

W przypadku pigułek antykoncepcyjnych model subskrypcji jest szczególnie korzystny. Po pierwsze, klientki mogą otrzymywać nowe opakowanie tabletek, zanim skończy im się poprzednie, dzięki czemu nie ma ryzyka, że ​​kobieta zostanie bez nich. Jeśli w jakikolwiek sposób zgubią czy stracą opakowanie tabletek, zawsze mogą po prostu skontaktować się z nami, a my wyślemy im nowe opakowanie – przesyłka jest bezpłatna.

Nasz aplikacja zawiera również inne funkcje, na przykład codzienne przypomnienie o pigułkach, dzięki któremu kobieta będzie pamiętać o regularnym przyjmowaniu tabletek. Za pomocą aplikacji klientki mogą również skontaktować się z współpracującymi z nami lekarzami, jeśli mają jakiekolwiek pytania dotyczące stosowania przepisanych pigułek.

Chcemy zapewnić dostęp do antykoncepcji w bezpieczny, wygodny i poufny sposób, bez konieczności wychodzenia z domu. Kobiety powinny mieć prawo do bezpiecznego dostępu do pigułek antykoncepcyjnych, gdziekolwiek i kiedykolwiek chcą.

W jaki sposób pomagacie użytkowniczkom aplikacji dobierać odpowiednie tabletki antykoncepcyjne? Zwykle robi to ginekolog.

Pigułki są dobierane i oferowane pod nadzorem lekarzy, którzy z nami współpracują. Przed złożeniem zamówienia pacjentka musi wypełnić szczegółową ankietę medyczną, abyśmy mogli upewnić się, że dane tabletki są dla niej odpowiednie. Przed wystawieniem recepty lekarze zapoznają się z kwestionariuszem i w razie potrzeby doradzają stosowanie innych, bardziej odpowiednich pigułek.

W przypadku niektórych kobiet, które mają określone schorzenia lub dotknięte są pewnymi czynnikami ryzyka, może być konieczne badanie lekarskie. Nasza usługa nie jest odpowiednia dla takich osób i wtedy kierujemy je do najbliższego lekarza.

Jak zabrałeś się za budowanie Prev? Od czego zacząłeś?

Spędziliśmy ponad rok na budowaniu naszej aplikacji, skupiając się na tym, aby zapewnić jak najlepsze customer experience. Zaczęliśmy od przeanalizowania problemu z perspektywy użytkownika – a nie pracownika służby zdrowia – aby zbudować zoptymalizowaną usługę. Ponieważ jestem nie tylko jednym z założycieli firmy, ale i doświadczonym lekarzem, zależało mi na zapewnieniu bezpieczeństwa medycznego, które jest zawsze na pierwszym miejscu. Ten aspekt został uwzględniony we wszystkich częściach naszego produktu.

Co było potem?

Od kwietnia działamy w kilku krajach UE. Wszędzie spotkaliśmy się z fantastycznym przyjęciem wśród wielu kobiet. Jesteśmy bardzo dumni, że możemy pomóc zwiększyć dostęp do pigułek antykoncepcyjnych. Nie jesteśmy jednak usatysfakcjonowani. Wiele użytkowniczek wraca do nas z feedbackiem i pomysłami na dalszy rozwój usługi. Naszą ambicją jest ulepszanie aplikacji i dodawanie nowych funkcji, aby była jeszcze bardziej przydatna dla kobiet na całym świecie.

W efekcie jakie wyniki osiąga Twoja firma?

Z perspektywy rozwoju aplikacji jesteśmy na początku drogi. Rozwijamy naszą bazę klientów w każdym kraju, w którym działamy, ale nasze ambicje są wyższe.

Naszym celem jest zwiększenie dostępności, wygody i bezpieczeństwa każdej kobiety, która chce stosować tabletki antykoncepcyjne jako metodę antykoncepcji. Już to osiągnęliśmy. Kobieta w Polsce może dziś zapisać się do naszego serwisu i otrzymać tabletki antykoncepcyjne w ciągu 2-3 dni. Od początku o to nam chodziło.

Dlaczego zdecydowałeś się wejść z Prev do Polski?

Tylko 31,5% kobiet w Polsce ma dostęp do pigułek antykoncepcyjnych. Jak wynika z raportu European Contraception Policy Atlas 2020, jest to najniższy wynik w Europie. Uważamy, że każda kobieta powinna mieć prawo do dostępu do środków antykoncepcyjnych. Każda kobieta powinna mieć możliwość samodzielnego podejmowania tej decyzji. Uważamy, że nasza usługa może przynieść Polkom wiele korzyści.

W jaki sposób przygotowałeś się do tej ekspansji?

Dokładnie zbadaliśmy sytuację związaną z dostępem do antykoncepcji w Polsce i przy pomocy aptek, z którymi nawiązaliśmy współpracę, przeprowadziliśmy szeroko zakrojone testy, aby upewnić się, że jesteśmy w stanie świadczyć usługi o wysokiej jakości użytkownikom w Polsce. Naszym celem było oferowanie doskonałej usługi, przy zachowaniu najwyższych standardów medycznych, więc dopiero kiedy ustaliliśmy ten poziom działania, czuliśmy się komfortowo, uruchamiając naszą usługę w Polsce.

Co zamierzasz osiągnąć do końca tego roku na polskim rynku?

Chcemy pozyskać znacznie więcej klientów. Każda kobieta, której będziemy mogli pomóc, jest dla nas wygraną.