Y Combinator działa z Doliny Krzemowej, a wśród jego absolwentów znajdują się takie firmy jak Airbnb, Dropbox, Reddit i Coinbase. Y Combinator to nie tylko akcelerator, ale również fundusz inwestycyjny, który od 2005 roku zainwestował w 3 000 spółek. Ciekawym udogodnieniem dla startupów jest program dobierania współzałożycieli, opracowany przez Kyle Corbitta, którego zasady działania tłumaczy tak: – Na podstawie setek tysięcy nadsyłanych przez lata aplikacji wraz z zespołem opracowaliśmy co-founder matching – algorytm, który pomaga dobrać najlepszych kandydatów do współpracy, działający na bardzo podobnej zasadzie jak serwisy randkowe. Użytkownicy odpowiadają na zestaw pytań, takie jak np. jak dużo czasu poświęcasz na prowadzenie startupu, jakie masz umiejętności, w jakie branże celujesz i w ten sposób znajdują najlepszych kandydatów na współpracowników.
Kyle Corbitt zachęca do udziału: – W tym momencie w naszej Startups School może wziąć udział każdy i to bez konieczności przenoszenia się na czas zajęć do naszej siedziby, do Stanów Zjednoczonych. Ze względu na pandemię nasze spotkania odbywają się również online. Jeśli więc jesteś na początku drogi budowania startupu, zachęcamy Cię do aplikowania i udziału w naszym programie. Do tej pory z naszej pomocy skorzystało ponad sto tysięcy startupów ze 190 krajów świata.
Kto ma największe szanse na zakwalifikowanie się do programu? – Do programu Startups School szukamy przede wszystkim osób, które są mocno skoncentrowane na „get the job done” – poświęcają dużo czasu rozwojowi swojego pomysłu, aktywnie poszukują klientów. To jest dla nas kluczowe.
Wystąpienie Kyle Corbitta w ramach tegorocznego SWC Summit w Pradze.
Jak budować startup?
W trakcie SWC Summit 2021 w Pradze Kyle Corbitt odpowiadał na pytania prowadzącego i widowni. Jednym z najbardziej podstawowych pytań które padły było oczywiście to, jak budować startup. Kyle Corbitt: – Jeden z najczęściej spotykanych błędów to skupianie większości uwagi na rozwoju produktu, z pominięciem myślenia o odbiorcach. Sam popełniałem ten sam błąd przy moim własnym startupie, to zupełnie naturalne. Jednak chcę podkreślić, że trzeba zdecydowanie zwalczać w sobie chęć całkowitej koncentracji na opracowywaniu rozwiązania. Jak bardzo to ważne? W Y Combinator prosimy startupów o wysyłanie nam informacji o tym, z iloma potencjalnymi klientami rozmawiali, tydzień w tydzień. To naprawdę kluczowe.
Choć oczywiście mocne rozwijanie produktu jest równie istotne. Natomiast nieistotne, przynajmniej na początkowym etapie budowy startupu, są wszelkie inne kwestie. Dlatego na samym początku drogi zdecydowanie doradzałbym skupienie się wyłącznie na dwóch aspektach: budowie rozwiązania i sprawdzaniu rynku, nie rozdrabnianie się na żadne inne kwestie.
Czy widziałeś wiele startupów, które na początku wydawało się, że nie mają szans na sukces, zniechęcaliście ich, a oni jednak odnieśli sukces?
Kyle Corbitt został również zapytany o to, jak dużą rolę w doborze do programu pełni pomysł, a jaką osoby założycieli: – Często zdarza się tak, że inwestujemy w startup, którego pomysł na biznes uważamy za mający niewielkie szanse na sukces, ale którego założyciele są mocni. To ostatnie jest dla nas kluczowe, bo mamy nadzieję, że w ramach naszej współpracy, rozwiną inny pomysł i obiorą bardziej obiecującą ścieżkę. Czasem mylimy się też, to normalne – np. w przypadku Airbnb myśleliśmy, że to naprawdę słaby pomysł na biznes…
***
Kyle Corbitt
Z wykształcenia programista, praktycznie od zawsze interesował się startupami. Jeszcze na studiach założył z kolegami startup, którego celem była pomoc seniorom. Jak mówi, podczas prowadzenia tego pierwszego biznesu „popełniliśmy tam chyba wszystkie błędy, które wymieniamy podczas szkoleń w Y Combinator”. Zaczynał w Y Combinator jako programista, potem częściowo przejmował coraz więcej zadań wokół doradzania, a w końcu zarządzania startupami. Obecnie w Funduszu pełni rolę dyrektora szkoły dla startupów.
Y Combinator
W Y Combinator znajdziecie dwa rodzaje programów: sześciotygodniowy i ośmiotygodniowy. Pierwszy jest dla tych, którzy chcą otworzyć firmę i dopracowują kierunek, w którym chcą pójść, a drugi dla tych, którzy już założyli działalność. Tygodniowo startup musi przeznaczyć na udział w naszym programie tylko około 3 godziny tygodniowo, przesyłamy wideo, nie dajemy żadnych „zadań domowych”. Dlaczego tak mało ingerujemy? Bo chcemy, żeby startup czas współpracy z nami wykorzystał jak najmocniej na budowanie produktu i sprawdzanie rynku. Nasza rola to głównie obserwacja tego co robi i bieżące porady na jej bazie.