Opontia, wspierana dotychczas przez inwestorów z USA, Europy Zachodniej i Bliskiego Wschodu firma z sukcesami przejmująca e-commerce’owe marki w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i MENA (Bliski Wschód i Afryka Północna) nie zwalnia tempa. Założona przez Philipa Johnstona i Manfreda Meyera spółka pozyskała nowych inwestorów, od których zebrała właśnie 42 mln dolarów w ramach rundy A. To już druga duża seria inwestycyjna Opontii od powstania spółki w marcu tego roku.
Druga runda
– W regionie CEEMEA (Europa Środkowo-Wschodnia, Bliski Wschód, Afryka) jest wielu przedsiębiorców w segmencie e-commerce, którym udało się rozwinąć swoje marki do pewnego etapu, ale później napotkali oni problemy w przeniesieniu ich na jeszcze wyższy poziom. Opontia powstała właśnie po to, by ich w tych staraniach wesprzeć. W tym procesie dużym wsparcie są dla nas inwestorzy. Cieszę się, że kolejna grupa renomowanych firm inwestycyjnych i aniołów biznesu uwierzyła w naszą wizję rozwoju – mówi Philip Johnston, współzałożyciel i co-CEO Opontii.
Najnowszej rundzie przewodził fundusz STV, a więc obecnie największy podmiot VC na Bliskim Wschodzie z aktywami sięgającymi 500 mln USD. Na serię złożyli się również RaedVentures oraz Global Founders Capital, ponawiając inwestycję w Opontię. Wśród inwestorów znaleźli się także Upper90, fundusz z Nowego Jorku. Jest w tym gronie też pochodzący z Dubaju fundusz VC – VentureSouq.
Angel inwestorzy
Ale spółkę postanowili wesprzeć również inwestorzy typu angel – Salman Butt, będący założycielem spółki Salla (odpowiednik Shopify w krajach arabskich), oraz Wiktor Namysł, inwestor znany z zaangażowania w topowe międzynarodowe startupy wywodzące się z Polski, takie jak DocPlanner, Booksy i Packhelp, który wspiera również rozwój regionalnego ekosystemu e-commerce poprzez inwestycje w projekty typu Omnipack (fullfilment), Nethone (cyberbezpieczeństwo) oraz Tidio (czat).
Najnowsza runda, podobnie jak poprzednia, składa się w niemal równej proporcji z części udziałowej equity oraz z Venture Debt. Za tę ostatnią formę wsparcia odpowiada w tej rundzie fundusz z San Francisco – Partners for Growth (PFG).
Polska na celowniku, pierwsze transakcje na horyzoncie
Opontia dynamicznie się rozwija, wchodząc do kolejnych perspektywicznych krajów. Polska, do której zawitała na początku października, jest jej czwartym i obecnie kluczowym rynkiem. Na przejęcia nad Wisła ma ponad 100 mln zł z zamiarem ich wydania na nawet 20 e-commerce-ów do końca 2022 r. O rozwoju Opontii w Polsce mówi jej lokalny General Manager:
– Rozwijamy się zgodnie z planem. Dotychczas zatrudniliśmy blisko 10 osób i planujemy zamknąć kolejne ważne rekrutacje na początku tego roku. Jeśli chodzi o przejęcia, prowadzimy obecnie zaawansowane rozmowy już z 5 spośród setek przeanalizowanych projektów. Wyglądają obiecująco, co pozwala myśleć o ogłoszeniu naszych pierwszych transakcji w Polsce w I kwartale 2022 r. – podkreśla Kacper Rozenbaum, General Manager Opontia na Polskę.
Opontia działa już na czterech największych rynkach e-commerce w regionie CEEMEA. Obok Polski są to jeszcze Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Turcja. W najbliższych miesiącach otworzy kolejne biura w Egipcie, Nigerii i Pakistanie. Do teraz sfinalizowała już 4 przejęcia marek, wśród nich jest Novimed. Dzięki wsparciu Opontii ta rozwijająca innowacje w dziedzinie ortopedii firma zaczęła ekspansję w Arabii Saudyjskiej, 4-krotnie zwiększyła przychody i podwoiła zysk. Kolejne przejmowane e-sklepy, w tym te w Polsce, mogą liczyć na podobne efekty współpracy.