Krok ten jest kontynuacją dokonywanych przez TIER inwestycji we wdrażanie i rozwijanie najdokładniejszego na świecie systemu parkowania e-hulajnóg. Zastosowany w nim CPS (CameraPositioning System) pozwala na określanie pozycji pojazdu dziesięć razy dokładniej, niż za pomocą GPS, dzięki czemu możliwe jest ustalenie miejsca zaparkowania e-hulajnogi z dokładnością do 20 cm lub większą. Amerykańska spółka Fantasmo współpracowała z TIER przez ostatnie 12 miesięcy, a opracowana przez nią technologia zyskała już światowe uznanie.
W odróżnieniu od innych rozwiązań opartych na śledzeniu obiektu za pomocą sygnału GPS, niepowtarzalna technologia firmy Fantasmo zapewnia bardzo dokładne odzwierciedlenie miejsca postoju e-hulajnogi, nawet wśród gęstej zabudowy miejskiej (gdzie niekiedy zawodzi sygnał GPS). Rozwiązanie to, dzięki wykorzystaniu wizualnego czujnika opartego na technologii IoT (Internecie Rzeczy), stworzy najbardziej zaawansowany z istniejących dotychczas systemów ARAS.
– Przejęcie Fantasmo to jeden z naszych większych kroków inwestycyjnych dotyczących technologii, które zapewniają bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom drogi. Stworzony w Fantasmo CPS zrobił na nas duże wrażenie ze względu na to, że pozwala bezpośrednio reagować na problemy wynikające ze sposobu parkowania e-hulajnóg, które często niepokoją mieszkańców. Planujemy w bliskiej przyszłości rozszerzyć zastosowanie tej technologii i objąć nią liczne miasta w Europie i na Bliskim Wschodzie. Równolegle inwestujemy w oparty na widzeniu komputerowym system wspomagania użytkowników e-hulajnóg, który wkrótce pojawi się na rynku – mówi MatthiasLaug, dyrektor ds. technicznych i współzałożyciel TIER.
– Już od ponad roku ściśle współpracujemy z TIER i doskonale poznaliśmy zaangażowanie tej firmy w stworzenie jak najlepszej platformy mikromobilności dla miast, mieszkańców i użytkowników e-hulajnóg. Cieszymy się ze wspólnego kontynuowania tej podróży i dalszego rozwijania opartej o CPS technologii weryfikacji miejsca parkowania. Wybiegamy w przyszłość, wdrażając w życie zarówno tę technologię, jak i zaawansowane systemy wspomagania użytkowników zastosowane bezpośrednio w pojazdach. Jesteśmy pewni, że połączenie doświadczenia operacyjnego TIER w użytkowaniu e-hulajnóg z technologią widzenia komputerowego, opracowaną w Fantasmo, zapewni harmonijny rozwój mobilności miejskiej – dodaje Jameson Detweiler, prezes i współzałożyciel Fantasmo.
Trójwymiarowe mapy miast są dziełem pracowników Fantasmo, którzy w przestrzeni miejskiej poruszają się pieszo z kamerą. Ponieważ mapy Fantasmo są tworzone z poziomu drogi, oparta o nie technologia pozycjonowania jest znacznie dokładniejsza niż korzystająca z satelitów technologia GPS. Tak, jak dotychczas, każdy użytkownik, który będzie próbował zaparkować w rejonie niedozwolonym lub poza wyznaczoną strefą, nie będzie w stanie zakończyć w aplikacji swojego przejazdu. Wprowadzenie takiej funkcji nie wymaga zainstalowania dodatkowej infrastruktury parkingowej, a jedynie opracowania pełnej, trójwymiarowej mapy danego miasta.
Plany na przyszłość – technologia wspomagania kierowcy oparta na wizji komputerowej
Poza CPS, w niedalekiej przyszłości TIER planuje także wprowadzenie nowej technologii wspomagania kierowcy opartej o widzenie komputerowe. W połączeniu z nową technologią IoT może wykrywać ona wykroczenia drogowe i kolizje, a także lekkomyślną jazdę na e-hulajnodze. Kierowcy, którzy nie będą przestrzegać zasad i przepisów, zostaną powiadomieni o swoich wykroczeniach. Technologia ta jest obecnie testowana prywatnie i w nadchodzących miesiącach zostanie wdrożona w miastach na całym świecie.
Kwota transakcji oraz inne szczegóły finansowe nie zostaną ujawnione. Przejęcie to jest kolejnym ważnym krokiem w rozwoju TIER, który w tym roku przejął Spin – północnoamerykańskiego operatora mikromobilności, a z kolei w listopadzie 2021 r. nextbike – czołowego gracza europejskiego rynku współdzielonych rowerów. Jedne z ostatnich inwestycji TIER to również przejęcie włoskiej spółki Wind Mobility oraz węgierskiej agencji technologicznej Makery. W październiku TIER poinformował o zamknięciu rundy finansowania serii D o wartości 200 mln dolarów. Za pomocą kapitałowych i dłużnych instrumentów wartościowych firma TIER pozyskała dotychczas łącznie 660 mln dolarów.