Edtechy skierowane do konsumentów i szkół wydają więcej
Według raportu Brighteye Ventures pt. „The Edtech Marketing Survey 2022” na działania marketingowe największe budżety przeznaczają te startupy, które kierują swoje rozwiązania do klienta B2C i szkół. Z kolei najniższe tyczą się edtechów sprzedających do uniwersytetów i rynku B2G.
Startupy z rozwiązaniami dla konsumentów i szkół wydały kolejno 14,5% i 12,8% swoich przychodów na cele marketingowe w 2021 r. Z kolei te skierowane do uniwersytetów i B2G wydały 11,7% i 10% swoich przychodów. Jednak w przypadku niektórych sektorów startupów edtechowych widać pewne wzrosty. Przykładowo spółki z rozwiązaniami dla dużych firm w 2020 r. przeznaczyły tylko 5% swoich przychodów na marketing, lecz rok później było to już 12,7%, czyli o 7,7 p. proc. więcej.
Te spadki w okresie 2020 r. dotknęły wszystkich startupów edtechowych, choć nie wszędzie są szczególnie wyraźne. Najbardziej spadki i wzrosty unaoczniają się właśnie wśród startupów z grupą klientów w postaci uniwersytetów i dużych firm. Jest to zapewne pokłosie pandemii koronawirusa. Teraz jednak budżety marketingowe – zwyczajnie – rosną.
Startupy sprzedające dużym firmom mają najlepiej zoptymalizowane wydatki
Różnice w sektorze edtechu nie kończą się jednak tylko na wydatkach. Poszczególne spółki skierowane do różnych grup klientów mają też inne rozłożenie budżetów marketingowych. Przykładowo – 100% startupów skierowanych do uniwersytetów stawia na zasięgi organiczne. Z kolei 75% spółek z rozwiązaniami dla B2G rozkłada budżet 75:25 (75% zasięg organiczny, 25% kampanie płatne).
Najbardziej zrównoważone budżety mają startupy sprzedające do dużych firm. 30% z nich stawia na 25:75 (25% zasięg organiczny, 75% płatny), kolejne 40% na 75:25 (75% zasięg organiczny, 25% płatny), a pozostałe 30% w koncentruje się całkowicie tylko na zasięgi organicznym.
Social media najefektywniejszym kanałem marketingowym
Autorzy raportu postanowili także zapytać swoich respondentów o trzy – ich zdaniem – najefektywniejsze kanały marketingowe. Zdecydowana większość wskazywała social media. Na 2. miejscu znalazło się z kolei wyszukiwanie organiczne, a na 3. content marketing. Wiele edtechowych startupów zachwala też płatne wyszukiwania, przekierowania z innych stron czy serwisów, a także działania partnerskie.
Najmniej efektywne według edtechowych spółek są telewizja, prasa, telemarketing i eventy – zarówno offline, jak i online. Co ważne – trzy główne bariery skutecznej realizacji strategii marketingowych według startupów to brak świadomości marki, brak wygenerowanych leadów czy brak automatyzacji procesów.
Startupy edtechowe w 2022 r. w swoich strategiach marketingowych stawiają na konwersję lejka, generowanie leadów i marketing automation. Prawdopodobnie wydatki na marketing będą tylko rosnąć. Tym bardziej że jak pokazuje raport – im wyższy przychód spółki, tym więcej decyduje się ona wydać na działania promocyjne.