– Bycie przedsiębiorcą to nie jest łatwa sprawa – przyznaje Paweł Ciesielski, mimo wszystko namawiając, by podążać za marzeniami o własnej firmie. Jest współwłaścicielem spółki Maas Loop, która przygotowuje się do umowy z Katarem. Rzeszowska firma stoi przed szansą kontraktu na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej – World Cup 2022. Katarczycy chcą, aby dostarczyła kilkaset kruszarek do szklanych butelek. Jeszcze pół roku temu istniał tylko prototyp kruszarki, a Paweł Ciesielski z tremą stawał przed publicznością Carpathian Startup Fest, by opowiedzieć o urządzeniu, które wymyślił z dwoma kolegami, zastanawiając się jak zmniejszyć koszty wywozu odpadów z lokali gastronomicznych. – To było moje pierwsze publiczne wystąpienie i udało nam się wygrać festiwal – wspomniał we wtorek, dzieląc się swoim doświadczeniem z uczestnikami CSF #Intro. Wydarzenie zorganizowała Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. wraz z Podkarpackim Parkiem Naukowo-Technologicznym „Aeropolis”, by przedstawić plany związane z drugą edycją festiwalu i ogłosić, że rozpoczyna się przyjmowanie zgłoszeń osób i firm, które chciałyby wziąć w niej udział.
Jakich startupów szukają inwestorzy
– Zapraszamy wszystkich zainteresowanych, a szczególnie startupy, scaleupy, ludzi z pomysłami na biznes – zachęca Krystian Kapinos, wiceprezes RARR S.A., dodając, że motywacją do kontynuacji CSF jest sukces pierwszego festiwalu, w który zaangażowało się wiele firm i instytucji, w tym samorząd województwa podkarpackiego.
O korzyściach wyciągniętych z festiwalu chętnie opowiada Mirosław Chudy, współwłaściciel firmy Spotbrowser, posiadającej jeden z najpopularniejszych obecnie w Polsce portali internetowych dla pośredników sprzedaży nieruchomości, oferującej narzędzie do tworzenia wirtualnych spacerów. – Podobnie jak Maas Loop wzięliśmy udział w pierwszej edycji CSF. Zdobyliśmy nagrodę, ale najważniejsze było dla nas poznanie bardzo wielu inwestorów i pozyskanie odpowiedniego dla nas. Podpisaliśmy umowę po trzech miesiącach od festiwalu. Teraz wspólnie z funduszem Czysta3 VC rozwijamy nasz produkt i wchodzimy na rynki zagraniczne – opisuje Mirosław Chudy.
Przykład Maas Loopa i Spotbrowsera, a także rozmowy, jakie inne „festiwalowe” startupy prowadzą obecnie z inwestorami, pokazuje, że CSF otwiera przed startupami wiele możliwości. Co zrobić, aby maksymalnie wykorzystać szanse, jakie daje udział w wydarzeniu? Festiwal to okazja do poznania opinii inwestorów.
Łukasz Wąsikiewicz, współzałożyciel i główny partner w funduszu Satus Starter VC mówi, że chcąc zmienić pomysł w biznes, trzeba zebrać znakomity zespół i pamiętać, że ważniejszy od produktu jest rynek i to, czy ktoś nasz produkt zechce kupić. Startupowcy muszą wykazać się wytrwałością. Ireneusz Tomczak, partner zarządzający w funduszu inwestycyjnym EdTech HUB Ventures, zwrócił natomiast uwagę, że startupy tworząc produkt nie powinny ograniczać się do rynku polskiego, ale od razu tworzyć produkt globalny. – Można działać lokalnie, dobrze się rozwijać, ale dla inwestora to za mało. Inwestor oczekuje szybkiego wzrostu, a ten jest możliwy na rynku międzynarodowym – podpowiada Ireneusz Tomczak.
Zgłoś się na Carpathian Startup Fest 2022
Carpathian Startup Fest 2022 zaplanowano na 13-14 października. – Rozszerzyliśmy go o kilka dodatkowych wydarzeń towarzyszących – mówi Krystian Kapinos. – Chcemy, aby w przyszłości CSF stał się dużym, znaczącym międzynarodowym wydarzeniem, który na stałe wpisze się w kalendarz imprez startupowych w kraju. Druga edycja będzie trwała dwa dni. Festiwalową przestrzeń podzielimy na kilka stref. Najważniejsza to Demo Day – gdzie startupy będą prezentowały swoje pomysły przed inwestorami. W drugiej zaplanowaliśmy targi pracy dla sektora IT/ICT, a trzecia to strefa technologiczna, w której dowiemy się więcej o sztucznej inteligencji i programowaniu. Kolejną strefę nazwaliśmy Inspire. Inspirować w niej będą doświadczeni startupowcy, opowiadając o swoich sukcesach i porażkach, a eksperci podzielą się wiedzą z różnych dziedzin gospodarki. I ostatnia piąta strefa – wystawiennicza.
– Sprawdziła się ubiegłoroczna formuła Demo Day, więc zachowamy ją – startupy, które przejdą eliminacje, będą miały 5 minut na prezentację, oraz 3 minuty by odpowiedzieć na pytania inwestorów zasiadających w jury – dodaje Dawid Adamski. – Podczas drugiej edycji CSF, oprócz wspomnianych już nowości, chcemy zaproponować również strefę wystawienniczą dla dziesięciu startupów i dziesięciu scaleupów. Już niedługo podamy więcej informacji, w jaki sposób będziemy rekrutować te podmioty. Mocno postawimy również na strefę Matchmaking, w której stworzymy okazję do rozmów i nawiązywania kontaktów.
W drugiej edycji nie tylko poszerzono program, ale większa jest również pula nagród. Wynosi 100 tys. zł. Zwycięski startup otrzyma aż 20 tys. zł. Będą także nagrody pieniężne dla najlepszego pomysłu, scaleupu i projektów w kategorii: Regionalne Inteligentne Specjalizacje Województwa Podkarpackiego. Nabór zgłoszeń do udziału CSF 2022 wystartował 17 maja, o godz. 20.00.
– Poszukujemy: projektów w fazie pomysłu, startupów krótko funkcjonujących na rynku, a także dążących do wzrostu scaleupów. Rekrutacja potrwa do 12 sierpnia. Polega na wypełnieniu prostego formularza. Dopiero później konieczne będzie dostarczenie formularza pogłębionego – wyjaśnia Dawid Adamski. – Katalog ze wszystkim zgłoszeniami trafi do funduszy inwestycyjnych, a te 9 września wskażą półfinalistów.
24-25 września zaprosimy ich na dwudniowy Camp i przeszkolimy w zakresie prezentacji inwestorskiej.
Szkolenie poprowadzi znany ekspert od komunikacji Piotr Bucki.
Nabór trwa na: https://carpathianfest.pl
Fot. Archiwum RARR S.A.
Artykuł powstał we współpracy z Carpathian Fest