Świąteczny raport Gumtree. Prezenty second hand

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Udostępnij:

Z okazji zbliżających się świąt Bożego Narodzenia, serwis bezpłatnych ogłoszeń lokalnych Gumtree.pl wraz z Europejskim Forum Studentów AEGEE postanowili sprawdzić, jak wygląda kwestia wydatków na prezenty świąteczne wśród młodych internautów (od 18 do 35 roku życia).

Prawie połowa młodych ludzi wyda w tym roku od 100-300 złotych na prezenty świąteczne

Badanie, przeprowadzone metodą ankiet online na młodych internautach (głównie użytkownikach Gumtree), miało za zadanie sprawdzić między innymi poziom wydatków Polaków na prezenty świąteczne. Jak wynika z badania, najpopularniejszym przedziałem kwot, jakie planują przeznaczyć na prezenty gwiazdkowe osoby w wieku 18-21 i 22-25 (najliczniejsza grupa respondentów) jest przedział od 101 do 300 złotych (47% respondentów).  Kwota ta dzielona jest najczęściej na 3 (22%), 4 (16%) lub 5 (15%) najbliższych osób. Prawie 1/5 ankietowanych (18%) chce zamknąć świąteczne wydatki prezentowe w budżecie 301-500 złotych.

Mama i ukochana mogą liczyć na więcej

W pytaniu wielokrotnego wyboru, Gumtree Polska i AEGEE sprawdzało, na którego członka rodziny, ankietowani planują przeznaczyć najwięcej pieniędzy, kupując świąteczne prezenty. Okazało się, że najchętniej wydajemy większe kwoty na nasze mamy i partnerów/partnerki – obie odpowiedzi zebrały równo po 40% ankietowanych. Obdarowując bliskich, młodzi Polacy najrzadziej wyróżniają swoich dziadków (jedynie 4%).

Galerie handlowe są teraz najbardziej oblegane

Co ciekawe, mimo rosnącej cyfryzacji społeczeństwa i coraz większego przekonania Polaków do zakupów online (jak wynika z regularnie przeprowadzanych badań branży e-commerce), młodzież wciąż najczęściej decyduje się na kupowanie gwiazdkowych upominków w galeriach handlowych i innych sklepach stacjonarnych (58% procent). ¼ ankietowanych decyduje się na zakupy w sklepach internetowych, natomiast serwisy aukcyjne i portale ogłoszeniowe wciąż cieszą się stosunkowo niewielką popularnością w tym zakresie (odpowiednio 11 i 5%). 

„Rzeczywiście, Gumtree i inne źródła przedmiotów „z drugiej ręki” nie są pierwszym wyborem Polaków, jeśli chodzi o zakup prezentów dla kogoś. W okresie świątecznym nie obserwujemy znaczącego wzrostu zainteresowania użytkowników przedmiotami dostępnymi w serwisie. Inaczej sytuacja wygląda zaraz po świętach – wtedy Gumtree jest dla wielu z nas idealnym miejscem na wymianę prezentów, które otrzymaliśmy, a które nie do końca spełniły nasze oczekiwania. Poświąteczna sprzedaż nietrafionych prezentów dla wielu poszukiwaczy okazji może oznaczać szansę na zakup naprawdę ciekawych przedmiotów, w wyjątkowo niskich cenach” – mówi Katarzyna Merska-Pietrak, koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl.

Okazuje się, że trwający teraz okres 2-1 tygodnia przed świętami, jest czasem, w którym największa rzesza młodych ludzi wybiera się na zakupy. Aż 85% planuje przedświąteczne zakupy wykonać z wyprzedzeniem minimum 7 dni. W ciągu ostatnich 3-5 dni przed świętami prezenty będzie kupować 13% ankietowanych, jedynie 2% zdecyduje się na zakupy „last minute”. Tak przynajmniej Polacy wskazali na etapie planowania – praktyka i skłonność do prokrastynacji najprawdopodobniej zweryfikuje te plany w nadchodzących dniach.

Second-handy są dziś trendy… dla ponad połowy młodych Polaków

Młodzi Polacy są podzieleni, jeśli chodzi o kwestię prezentów „z drugiej ręki”, kupowanych  na portalach ogłoszeniowych, takich jak Gumtree czy serwisach aukcyjnych. 58% ankietowanych uznało takie prezenty za fajne, nieco mniej, bo 55% zdecydowało, że mogłoby dać prezent second hand komuś bliskiemu.

Młodzi Polacy decydujący się na prezenty z drugiej ręki, najczęściej wybierają artykuły unikatowe np. plakaty z autografem gwiazdy. Poczucie wyjątkowości i niepowtarzalności prezentu jest istotne dla 66%, drugą najczęściej poszukiwaną kategorią są artykuły vintage (14%). Niewiele osób kieruje się w tym przypadku kryterium ceny – jedynie 9% wskazało możliwość oszczędności, jako coś, co decyduje o zakupie prezentu „z drugiej ręki”.

Można wnioskować, że mimo atrakcyjności niepowtarzalnych prezentów, wiele osób nie decyduje się na ich poszukiwanie, ze względu na czas potrzebny na znalezienie odpowiedniego artykułu.

Najchętniej kupowanymi artykułami second hand, jak wynika z badania, są książki. Na ich zakup zdecydowałoby się 69% ankietowanych. Dość popularna jest również biżuteria vintage, oraz odkupowane od innych bilety na wydarzenia kulturalne (głównie ze względu na niższą cenę). Co ciekawe, stosunkowo niewiele osób jest chętnych na kupowanie ubrań second hand jako prezentu (jedynie 13%).

Upcycling i do-it-yourself

Widoczny na całym świecie trend wykonywania przedmiotów samodzielnie nie dotarł jeszcze do Polski – tak wynika z badania Gumtree i AEGEE. Jedynie 7% użytkowników Gumtree poszukuje używanych przedmiotów, które, po poświęceniu im odpowiedniej ilości pracy i kreatywności, mogą przemienić się w wyjątkowy prezent. Znowu widzimy sytuację, w której czas i energia są dla Polaków cenniejsze niż pieniądze. Inaczej wygląda jednak kwestia podejścia do filozofii upcyklingu – aż 58% respondentów chętnie wykonałaby prezent samemu, jeśli oznaczałoby to oszczędność środków finansowych. Pokazuje to między innymi, że jeśli chodzi o przygotowywanie świątecznych prezentów, praktyka jest słabo związana z teorią tego, co uważamy za atrakcyjne. 

fot. pixabay.com