Najnowsza inwestycja funduszu MCI. EuroVentures wpisuje się w strategię wzmocnienia ekspozycji na perspektywiczny sektor technologicznych usług finansowych (FinTech), który jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów nowych technologii.
Dotpay to jeden z liderów polskiego rynku płatności elektronicznych. Posiada kilkunastoprocentowy udział w segmencie płatności „Pay-by-link”, który jest jedną z najbardziej popularnych form płatności w polskim e-commerce i odpowiada za ponad 1/3 wszystkich płatności online. W ofercie ma również płatności za pomocą kart płatniczych oraz płatności mobilne. Od 2013 r. posiada licencję krajowej instytucji płatniczej. Mobiltek jest liderem płatności za pośrednictwem SMS-ów premium oraz direct carrier billing (DCB) świadcząc te usługi zarówno lokalnym jak i międzynarodowym klientom we współpracy z polskimi operatorami telekomunikacyjnymi. Spółka posiada również silne kompetencje i doświadczenie w realizacji specjalistycznych usług IT dla sektora finansowego.
– Strategia inwestycyjna, którą kierowaliśmy się wcześniej w tym roku, pokazała, że interesuje nas bardzo perspektywiczny obszar obsługi płatności bezgotówkowych. Dotpay i Mobiltek to kolejne atrakcyjne spółki z tego segmentu, które posiadają oferty komplementarne do eCard, firmy będącej również w zarządzaniu funduszu. Inaczej niż eCard, który jest silny w segmencie obsługi płatności kartami kredytowymi, Dotpay ma rozbudowane kompetencje w zakresie przelewów internetowych, a Mobiltek w obszarze SMS premium i DCB. Współpraca tych spółek nadzorowana przez nasz fundusz pozwoli dynamicznie zwiększyć bazę klientów i zasięg oferowanych usług z korzyścią dla wszystkich firm – powiedział Cezary Smorszczewski, prezes zarządu Private Equity Managers S.A. i zarządzający funduszem MCI. EuroVentures.
– Potencjał polskiego rynku płatności internetowych wynika z jego bezpośredniej zależności z dynamicznie rosnącym rynkiem e-commerce, którego wartość każdego roku przyrasta dwucyfrowo. Według ekspertów branżowych trend ten również utrzyma się w nadchodzących latach. Co więcej, w Polsce, inaczej niż w krajach zachodnich, nadal jedną z dominujących form płatności za towary zamawiane w Internecie jest płatność za pobraniem. Sprawność, wygoda obsługi i bezpieczeństwo transakcji, wynikające z coraz lepszych rozwiązań technologicznych stosowanych przez czołowych graczy rynku, sprawiają pobraniem jako formy płatności powinien sukcesywnie spadać – powiedział Łukasz Wierdak, Investment Director w MCI.
Polski rynek e-commerce w 2014 r. wart był 27 mld zł. Na koniec tego roku jego wartość ma wynieść 31,5 mld zł, a według prognoz w roku 2019 przekroczy 50 mld zł. Firma badawcza PMR jako najpopularniejszą formę płatności w polskim Internecie wskazuje płatność za pobraniem (42 proc.). Jednak ten sposób płatności traci na znaczeniu ok. 2 – 4 proc. rocznie. Na drugim miejscu znajdują się szybkie przelewy typu „Pay-by-link” (37 proc.).
Strategia rozwoju Dotpay pozwoli zagospodarować ten potencjał. W czasie najbliższych 2-3 lat Dotpay zamierza mocniej wejść w segment płatności mobilnych oraz świadczyć nowe, perspektywiczne usługi płatnicze dla klientów indywidualnych i merchantów. Spółka ma również duże rezerwy w pozyskaniu nowych klientów online i offline. W perspektywie 3-5 lat spółka zamierza rozpocząć ekspansję na rynki Europy Środkowo- Wschodniej i rozwinąć wielokanałową dystrybucję.
Pozyskanie profesjonalnego Partnera jakim jest fundusz MCI.EuroVentures, zarządzanego przez Private Equity Managers, który rozumie potrzeby rynku e-commerce oraz ma doświadczenie w inwestowaniu w spółki z sektora FinTech da nam gwarancję dalszego dynamicznego rozwoju w Polsce i w regionie – powiedział Andrzej Budzik, Prezes Dotpay.
Mobiltek opiera swoją strategię rozwoju na wzroście sprzedaży treści multimedialnych, rozwoju specjalistycznych usług IT dla instytucji finansowych, rozwoju rynku DCB we współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi oraz budowaniu pozycji w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Dorota Ubysz, Prezes Mobiltek, dodaje: Możemy teraz silniej zaznaczyć swoją obecność w Polsce jak i na innych rynkach CEE. Nasza wiedza i doświadczenie w tak przyszłościowych branżach jak e-commerce i mobile pozwalają nam spokojnie patrzeć w przyszłość. W naszej strategii mamy ambitne plany rozwoju nowych produktów i usług. Wierzymy, że tworzone w grupie innowacyjne rozwiązania e-commerce’owe czy w obszarze mobilnych płatności przyniosą korzyści zarówno merchantom jak i klientom indywidualnym i liczymy na silne wsparcie ze strony funduszu w realizacji tej strategii.
Fundusze zarządzane przez Grupę Private Equity Managers mają w swoich portfelach inwestycyjnych kilkanaście spółek e-commerce. Synergie ze współpracy ze spółkami Dotpay i Mobiltek pozwolą im zwiększyć dynamikę rozwoju, co przełoży się na ich wycenę rynkową.
Inwestycje w FinTech
Mobiltek to czwarta tegoroczna inwestycja w segment usług finansowych online zrealizowana przez fundusz zarządzany przez Grupę Private Equity Managers. W październiku fundusz MCI. TechVentures zainwestował w szwedzki iZettle (lider rynku akceptacji płatności mobilnych w Europie i Ameryce Łacińskiej), a wcześniej w polsko-brytyjskie Azimo (operator międzynarodowych transferach pieniężnych). W lipcu MCI. EuroVentures poinformował o zakupie akcji giełdowego eCard.
– Inwestycje w sektorze FinTech w 2014 roku na świecie osiągnęły poziom 12 mld USD i zanotowały czterokrotny wzrost w stosunku do roku 2013. Jest to obecnie jeden z najszybciej rosnących rynków na świecie z dalszymi perspektywami dynamicznego wzrostu. Zaangażowanie funduszy zarządzanych przez Grupę Private Equity Managers potwierdza, że jest to dla nas jeden z kluczowych kierunków inwestycyjnych. Już teraz możemy się pochwalić największym portfelem spółek fintechowych wśród polskich funduszy, a w przyszłym roku zamierzamy dalej zwiększać naszą ekspozycję na ten rodzaj aktywów – dodał Cezary Smorszczewski.
fot. pixabay.com