Chcesz być postrzegany jako lider? Zachowuj się jak lider – czyli jak…?

Dodane:

Konrad Gładyszek Konrad Gładyszek

Chcesz być postrzegany jako lider? Zachowuj się jak lider – czyli jak…?

Udostępnij:

Bycie liderem zespołu to trudne zadanie. Żeby grupa za Tobą podążała, musi ufać Twoim kompetencjom, wiedzy i doświadczeniu. Ale jak sprawić, żeby podwładni dostrzegli w Tobie przywódcę? Oto 5 pomocnych wskazówek.

1. Ustal, jakim chcesz być liderem

Według mnie to kluczowe pytanie, na które musisz znać odpowiedź, zanim zaczniesz świadomie budować swój wizerunek jako lidera zespołu. Bez konkretnej odpowiedzi albo będziesz imitować innych liderów (tym samym obco czując się we własnej skórze), albo nie będziesz spójny (podobna sytuacja + inna reakcja = brak spójności).

Proponuję więc, wziąć kartkę papieru i odpowiedzieć na poniższe pytania:

  • Jakim chcę być liderem?
  • Jakie zachowania muszę wprowadzić, żeby się nim stać?
  • Z jakich zachowań muszę zrezygnować?
  • Jak wyglądam jako lider? (ubiór, uczesanie)
  • Jakimi przedmiotami się otaczam?
  • Jak się poruszam?

2. Imituj liderów, których podziwiasz

W procesie budowania swojego wizerunku jako lidera zespołu warto pokusić się o wykonanie takiego oto ćwiczenia – nazywam je imitacją. Ćwiczenie polega na tym, że oglądasz wideo z wystąpienia np. Steve’a Jobsa i analizujesz jego zachowanie, a potem starasz się jak najdokładniej je odwzorowywać – tak jak to robiliśmy, gdy byliśmy dziećmi i dla zabawy papugowaliśmy naszych rówieśników.

Analizując zachowania lidera, którego wziąłeś sobie za wzorzec, weź pod uwagę maksymalnie wiele czynników. Polecam Ci skupić się przede wszystkim na:

  • gestykulacji – czyli tym, co lider robi z dłońmi.
  • pozycją ciała – jak lider się porusza?
  • mimice – jak zmieniają się wyrazy twarzy lidera? (Jakie niosą ze sobą emocje?)
  • głosie – jak szybko lub wolno mówi lider? Czy robi pauzy? I tak dalej.

A jeśli nie do końca wiesz, w jaki sposób analizować czyjeś zachowania i wyciągać z nich wnioski, polecam Ci obejrzeć, któryś z moich materiałów na YouTubie. Poniżej zamieszczam analizę zachowania Doroty Rabczewskiej.

3. Pamiętaj, że… lubimy podobnych sobie ludzi

Pewnie słyszałeś, że przeciwieństwa się przyciągają. Owszem, często tak bywa. Jednak znacznie częściej lubimy podobnych sobie ludzi – takich, którzy mają podobne wartości, przekonania, podejście do życia, a nawet doświadczenia czy temperament.

Możesz wykorzystać tę wiedzę do szybkiego zbudowania relacji z innymi. Zrobisz to np. odwzorowując mowę ciała swojego rozmówcy. Bynajmniej nie chodzi o kopiowanie jeden do jednego jego zachowań, ale jedynie posługiwanie się podobnymi gestami.

Załóżmy, że twój pracownik nie wykonał zadania na czas. Zapraszasz go do swojego gabinetu, siadacie naprzeciwko siebie, a pracownik, czekając na reprymendę, zakłada ręka na rękę i pochyla się w Twoją stronę. Ty zamiast usiąść w takiej samej, zamkniętej pozycji, kładziesz ręce na stole, ale również pochylasz się w stronę pracownika.

W ten sposób kopiujesz tylko część jego zachowania, co nie wzbudza podejrzeń, ale także upodabniasz się do pracownika, co zwiększa prawdopodobieństwo, że szybciej rozwiążecie nieprzyjemną sytuację.

4. Brzmij jak lider

Mowa ciała to nie tylko gesty. To również głos. Jak zatem mówić, żeby brzmieć jak lider, którego chce się słuchać? Po pierwsze unikaj monotonii – mówienie w tym samym tempie, tą samą melodią, bez pauz jest zwyczajnie nudne i usypia słuchaczy. Znacznie lepiej jest zadbać o to, żeby niektóre wyrażenia powiedzieć głośniej, a inne ciszej, jedne wolniej, a drugie szybciej. Wiesz o co chodzi. Nie jest to łatwe i wymaga wprawy.

Więc jeśli chcesz zacząć pracować nad swoim głosem, polecam Ci zacząć od obejrzenia tego wideo i wybrania sobie jednego elementu, np. pauzy, który będziesz ćwiczyć przez tydzień.

Więcej na temat posługiwania się głosem (i przede wszystkim o pierwszym wrażeniu) przeczytasz w artykule, który napisałem dla MamStartup.

5. Zadbaj o podstawy

Mowa ciała to tylko element większej całości, która buduje pozytywny wizerunek lidera zespołu. Niemniej polecam, żebyś przestrzegał kilku uniwersalnych reguł, dzięki którym nie zrazisz do siebie innych, a nawet zjednasz sobie słuchaczy, przyjaciół czy followersów.

  1. Uśmiechaj się – uśmiechnięte osoby postrzegane są jako ciepłe, życzliwe i sympatyczne, a takim osobom ufamy.
  2. Zachowaj odpowiedni dystans – to zrozumiałe, że obok bliskiej osoby będziesz stać… blisko, np. w przytuleniu lub jak w tłoku w autobusie. W biznesie to niedopuszczalne. Proponuję trzymać dystans na długość wyciągniętej ręki.
  3. Bądź wyprostowany – wyprostowana pozycja ciała wskazuje na pewność siebie i szacunek dla drugiej osoby. Za to bycie zgarbionym wskazuje raczej na niedbałość – a więc też na niedbałość o swojego rozmówcę.
  4. Ściśnij dłoń – nie za mocno, nie za lekko. Nikt nie lubi uczucia miażdżonej dłoni przy jej uścisku, tak samo jak dłoni, która przelewa się przez palce. Zdrowy rozsądek podpowie Ci z jaką mocą podawać dłoń na przywitanie i pożegnanie.
  5. Ubierz się odpowiednio do sytuacji – garnitur w biurze (jeśli kultura organizacji tego wymaga) jest zdecydowanie OK, ale ten sam ubiór na firmowym wyjeździe integracyjnym raczej się nie sprawdzi.
fot. główne: depositphotos.com

 

Autor:

Konrad Gładyszek

Jest doradcą w relacjach interpersonalnych. Ukończył psychologię na kierunku relacje międzyludzkie oraz kursy neurolingwistycznego programowania. Prowadzi kanał na YouTube, na którym omawia tajniki mowy ciała i ciekawostki na temat umiejętności interpersonalnych. Od 2018 roku prowadzi warsztaty i szkolenia z zakresu obsługi klienta, komunikacji niewerbalnej i odpowiedniego wizerunku.

Jeśli jesteś zainteresowany tym, jak zwiększyć swoje umiejętności na polu komunikacji niewerbalnej i jak sprawić, żeby rozmówcy odbierali Cię dokładnie w taki sposób, w jaki chcesz, zapraszam na moją stronę i LinkedIna, a także na kanał Między Słowami, który prowadzę na YouTubie.