O jedynym w Polsce serwisie skupiającym pasjonatów muzyki z gier oraz filmów, o tym, jak został stworzony oraz o tajnikach zdobywania niebywałych kontaktów z największymi w tej dziedzinie, rozmawiamy z redakcją portalu GameMusic.pl
Czym jest GameMusic?
Jest to pierwszy i jedyny w Polsce profesjonalny serwis, mający na celu zrzeszenie pasjonatów muzyki, szczególnie tej do gier wideo lub na niej bazującej. Łączy w sobie cechy wortalu oraz bloga społecznościowego, na którym każdy może zamieszczać teksty własnego autorstwa. Dodatkowo serwis oferuje bogatą bazę informacyjną o albumach i ich twórcach. W planach mamy organizację koncertów poświęconych tej tematyce, tak jak było w przypadku 4. Edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, podczas którego mieliśmy okazję patronować „Distant Worlds: Music from Final Fantasy” (ogólnoświatowej trasie koncertowej, na której można usłyszeć symfoniczne aranżacje muzyki z Final Fantasy) oraz współorganizować przy współpracy Krakowskiego Biura Festiwalowego premierowy projekt – „IMERUAT” – Masashiego Hamauzu (kompozytor muzyki do Final Fantasy XIII) i Miny ( Japońska piosenkarka).
Pamiątkowe zdjęcie z 4. Edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie: od lewej Mina, Masashi Hamauzu, Lucjan Towpik (Krakowskie Biuro Festiwalowe), Mariusz Borkowski (GameMusic.pl), Arkadiusz Haratym (GameMusic.pl), Grzegorz Balawender (GameMusic.pl)
Od początku działalności staraliśmy się, aby nasza strona była rzetelnym źródłem informacji o dość wąskiej – jakby nie patrzeć – branży. Dlatego, choć prowadzenie portalu było zawsze naszym hobby, podchodziliśmy do niego z pełnym profesjonalizmem. Efektem naszej już kilkuletniej działalności jest (jak przynajmniej mamy nadzieję) stojące na przyzwoitym poziomie medium, poświęcone w całości temu jakże bogatemu obszarowi muzyki.
Kto stoi za projektem i jego realizacją?
Pomysł zrodził się w Krakowie z inicjatywy pasjonatów graczy – Mateusza Pawlaka i Kamila Rojka – zajmujących się hobbystycznie tematyką muzyki tworzonej na potrzeby gier. Obecnie serwis prowadzony jest przez Mariusza Borkowskiego, Grzegorza Balawendera, Arkadiusza Haratyma oraz czytelników wortalu.
Skąd pomysł na tego typu serwis?
Pomysł na prowadzenie portalu powstał z chęci szerzenia świadomości głównie wśród graczy (ale nie tylko), że muzyka nie jest wyłącznie tłem dla rozrywki, lecz sztuką samą w sobie – stąd pomysł na hasło strony: „Dostrzeż w grach prawdziwe Piękno”.
Nasze plany są jednak dalekosiężne i cały czas powstają pomysły na rozwój inicjatywy, jaką jest GameMusic.pl. W przyszłości chcielibyśmy, aby to kompozytorzy także tworzyli serwis.
Jak finansujecie projekt?
Projekt dofinansowany jest z własnych środków i prywatnego czasu.
Wydaje mi się, że serwis tego typu potrzebuje dużego nakładu finansowego. Szukacie inwestora, który mógłby Wam w tym pomóc?
W przypadku nowych idei, które przecierają szlaki, zazwyczaj występują problemy na tle finansowym, dlatego tworzenie portalu o takiej tematyce należy do kosztownych inwestycji. W chwili obecnej nie określilibyśmy tego słowem „szukamy” – to wskazywałoby na pewnego rodzaju desperację. Na razie skupiamy się na dopracowaniu funkcjonalności serwisu, aby móc oferować najwyższą jakość. Oczywiście jesteśmy otwarci na wszelkie formy współpracy, z wejściem w projekt inwestora włącznie.
W Waszej ofercie znajduje się również sprzedaż oryginalnych soundtracków do gier. Na czym jeszcze zarabiacie?
Sklep powstał przy współpracy z firmą (GameOever.pl), zajmującą się również branżą gier wideo.
Sprzedażą soundtracków zajmuje się sklep GameOver.pl, z tego tytułu nie czerpiemy żadnych zysków. My natomiast zajmujemy się typowaniem odpowiedniego asortymentu, jak i również sygnowaniem pieczęcią autentyczności danego albumu. Pieczęć służy do informowania osób nieobeznanych w temacie, by uważały na podróbki pochodzące z Azji (Taiwan, Chiny). W Polsce już zdarzały się przypadki sprzedawania pirackich kopii albumów w bardzo oficjalny sposób. Kupując w naszym sklepie, każdy klient ma pewność, że dana płyta jest oryginalna. Na forum służymy także radą, gdy ktoś potrzebuje konsultacji na przykład w sprawie pojawiających się od czasu do czasu aukcji na Allegro.
GameMusic.pl zachwyca użytkowników wywiadami ze znanymi osobistościami oraz konkursami z nagrodami w postaci np. biletów na koncerty. Powiedz proszę, jak kontaktujecie się ze znanymi kompozytorami i twórcami gier?
Zgadza się, nasi czytelnicy mają wiele okazji do zdobycia kolekcjonerskich wydań albumów, czasem sygnowanych autografem kompozytora.
W kwestii wywiadów najczęściej przeprowadzamy je zdalnie (Internet), czasami jednak nadarza się okazja do spotkań z twórcami muzyki podczas koncertów i przeprowadzenia krótkich dyskusji. Dzięki temu poszerzamy nasze znajomości, które są przydatne między innymi do organizacji koncertów.
Przy zbieraniu potrzebnych informacji do rozmów z danym kompozytorem kierujemy się instynktem dziennikarskim, który podpowiada nam, czego nasi czytelnicy chcieliby dowiedzieć się na temat swojego idola. W układanie pytań wkładamy dużo pracy, by nie powtarzały się i były ciekawie ułożone pod kątem merytorycznym. Na przykład już kilka razy mieliśmy okazję rozmawiać z Nobuo Uematsu, chyba najbardziej znanym kompozytorem, jeśli chodzi o muzykę do gier.
Od kilkunastu miesięcy jesteście obecni na rynku zagranicznym wraz ze Square Euix Music Online. Powiedz proszę, jakimi wynikami możecie się pochwalić? Co sprawiało Wam największą trudność przy realizacji tego pomysłu?
Prowadziliśmy anglojęzyczną wersję serwisu jeszcze zanim podjęliśmy współpracę ze brytyjskim portalem Square Euix Music Online. W zasadzie nasza fuzja wciąż trwa – wynika to z pewnych trudności natury technicznej. Trzeba dostosować do siebie nasze bazy danych. Połączenie da nam większą swobodę w kontaktach między kompozytorami i organizatorami koncertów. Mamy także nadzieję na większe zainteresowanie naszym projektem od strony inwestorów. Istnieje wiele anglojęzycznych blogów, bądź małych fansajtów o tej tematyce, jednak nie ma na świecie dużego profesjonalnego medium. Chcielibyśmy tę niszę wypełnić.
Co doradziłbyś każdemu przedsiębiorcy stawiającemu pierwsze kroki w startupowym biznesie?
Na razie sami stawiamy pierwsze kroki w budowaniu serwisu o bardzo wąskiej tematyce i to raczej nam potrzebne są rady. Ostatnie zainteresowanie mediów pokazuje jednak, że to, co tworzymy jako odskocznię od codziennych obowiązków, wygląda na tyle profesjonalnie, że osoby mające pierwszy raz kontakt z GameMusic.pl przekonane są, iż wortal tworzy sztab doświadczonych ludzi. Wynika to z faktu, że wszystko co robimy, staramy się robić dobrze i to samo możemy poradzić innym pionierom.