Po Londynie jeździ van z bilboardem, który zachęca do robienia startupów w Berlinie

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

Freie Demokraten, niemiecka liberalna partia polityczna, postanowiła zareagować na słowa wypowiedziane przez twórców kilku znanych startupów. Zapowiedzieli, że chcą oni otworzyć się na nowe kraje. Nie wymienili jednak Niemiec, dlatego potrzebna była reakcja. Berlin zaprasza Londyńczyków do siebie.

Na zdjęciu: reklama zachęcająca do przeniesienia się do Berlina | fot. twitter.com/sjhmorris

Wyluzujcie i przenieście się do Berlina

Mieszkańcy Londynu, jak informuje BusinessInsider, od kilku dni mogą zobaczyć nową reklamę Freie Demokraten, która zachęca do przeniesienia się ze startupem do Berlin. Napis, który widnieje na bilboardzie zamieszczonym na przyczepie samochodu, brzmi: „Dear start-ups, Keep calm and move to Berlin”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza „Drogie startupy, wyluzujcie i przenieście się do Berlina”.

Reklama jest odpowiedzią na słowa założycieli znanych startupów mających siedzibę w Wielkiej Brytanii. Zapowiedzieli, że w wyniku ostatniego referendum dotyczącego wystąpienia kraju z Unii Europejskiej, zastanawiają się nad przeniesiem swoich filii i otwarciem nowych w kolejnych krajach. DueDil i Conversocial nie podali konkretow, ale chcą otworzyć filie za oceanem, a TransferWise myśli m.in. o Irlandii i Szwajcarii.

Bilboard przed redakcją Bloomberga

TransferWise do niedawna nie miał w planach przeniesienia filii do Berlina, ale być może teraz się to zmieni. Bilboardu skierowanego do startupowców nie da się nie zauważyć, ze względu na kolorystykę i prosty przekaz. Pomysłodawcy tej formy reklamy pomyśleli także nad skierowaniem komunikatu do odpowiednich odbiorców. Zapraszają zwykłych mieszkańców do tworzenia startupów w Berlinie, ale też konkretne osoby.

Przed biurem jednego z londyńskich dzienników internetowych piszących o startupach, Bloomberga, przystanął bus z reklamą tak, by dziennikarze serwisu na pewno go zobaczyli i przeczytali komunikat. Być może zainteresuje ich tak niestandardowa forma reklamy jeśli chodzi o rynek startupowców. Na pewno zainteresowała Taaveta Hinrikusa, twórcę TransferWise, który ocenił reklamę jako dobrą.

Berlin vs. Londyn

O co tyle krzyku? Gdzie lepiej tworzy się startupy? Nie nam to oceniać, ale o tych dwóch miastach pisaliśmy wiele razy. W stolicy Niemiec najbardziej popularnymi branżami wśród startupowców są: fin-tech, food, mobile i gaming. Mówiąc o berlińskim rynku startupowym trudno nie wspomnieć o znanym na całym świecie funduszu inwestycyjnym Rocket Internet, który słynie z kopiowania pomysłów i zarabianiu na nich sporych pieniędzy.

Londyński ekosystem startupowy jest z kolei nazywany największym w Europie. – Jego ogromną przewagą nad odpowiednikami z Paryża, Berlina czy Wiednia jest wszechstronne wsparcie władz rządowych, dobra kooperacja sektora prywatnego z publicznym oraz zaangażowanie ze strony wyższych uczelni – pisał Tomasz Gutkowski w artykule o ekosystemie Londynu.

Nie wiemy, czy reklama, którą mogą zobaczyć mieszkańcy Londynu (a dzięki zdjęciom z Twittera także i my) przekona kogokolwiek do przeprowadzenia się do Berlina i rozpoczęcia własnego biznesu właśnie w stolicy Niemiec. Jeśli jednak są osoby zainteresowane rynkiem niemieckim, zachęcamy do zapoznania się z naszymi tekstami na ten temat. Pisaliśmy o tym, jak wspiera się startupy w Niemczech i ile się w nich zarabia.

Warto zaznaczyć, że zachowanie Freie Demokraten pokazuje jak bardzo Berlinowi zależy na tym, by to o stolicy Niemiec mówiono jako o największym startupowym hubie w Europie. Mamy nadzieję, że ich starania nie pójdą na marne i zapoczątkują ciekawy trend promowania swojego miasta jako przedsiębiorczego. Ciekawe, czy włodarze polskich miejscowości pomyślą o takiej formie promocji miasta.