Zdjęcie główne artykułu by unsplash.com
Firmy walczą nie tylko o pozyskanie nowych klientów, ale także, jeśli nie przede wszystkim, o utrzymanie ich przy sobie jak najdłużej. W końcu – lojalność się opłaca. Dla obu stron.
Od kilku dni wiadomo, że osoby korzystające z programu lojalnościowego Payback nie będą mogły tak, jak dotychczas, wymieniać punktów na nagrody rzeczowe w sklepach Empik, czy zbierać punkty, kupując rzeczy przez Allegro. Zarówno Empik, jak i Allegro wycofują się z tego programu. BZ WBK również zdecydowało się na zawieszenie wydawania kart lojalnościowych, ponieważ chce zmienić formę współpracy z operatorem programu. Z czym to się wiąże?
Z wyliczeń portalu Cashless.pl wynika, że, aby za zebrane punkty Payback otrzymać telefon Samsung Galaxy Trend Plus o wartości 400 złotych, należy wydać 100 000 złotych na paliwo i zbierać te punkty przez dwadzieścia lat. Programy lojalnościowe, w których nie wiadomo kiedy i jaką nagrodę otrzymamy za uzbierane punkty, nie są już dla konsumentów atrakcyjne bo chcą oni natychmiastowych benefitów za wydane pieniądze.
Lojalność się opłaca
Jednym z najpopularniejszych sposobów na powracalność klientów są programy lojalnościowe. Niestety, pewne formy tego typu usług znudziły się już konsumentom i są na wyczerpaniu. Sklepy najczęściej oferują karty stałego klienta lub zachęcają do zbierania punktów czy pieczątek. Wymierna korzyść z promocji jest w takich przypadkach odroczona w czasie. Nagroda, którą możemy otrzymać, jest często dalece niewspółmierna do wydanych na wszystkie punkty pieniędzy, a także czasu, który upływa od rozpoczęcia zbierania punktów do momentu odebrania nagrody.
Według badań przeprowadzonych przez Colloquy, amerykańskie gospodarstwa domowe posiadają członkostwa w średnio 29 programach lojalnościowych, ale są aktywne tylko w 12 z nich. Jednocześnie, badanie wykazuje, że zainteresowanie programami lojalnościowymi rośnie: liczba osób, które korzystają z tego typu systemów zwiększyła się o 26% w ciągu ostatnich dwóch lat. Dzieje się to jednak za sprawą nowoczesnych programów lojalnościowych, które dają wymierne korzyści, tu i teraz.
W ostatnim czasie również i w Polsce pojawiło się kilka innowacyjnych programów lojalnościowych, które zwalniają klientów z konieczności pamiętania o zaoferowanych promocjach i nie zmuszają do bycia wiernym tylko jednej marce czy firmie. Kupony rabatowe dla klientów, zwrot pieniędzy za zakupy, czy automatyczne naliczanie promocji już na poziomie terminala płatniczego to dziś nowy wymiar programów lojalnościowych.
1. Kupony, promocje i gazetki promocyjne w jednym miejscu
Prostym sposobem zdobywania benefitów jest wyszukiwanie kuponów rabatowych oferowanych przez sklepy. Najczęściej nie mamy jednak czasu, aby przeglądać gazetki promocyjne czy strony internetowe każdego sklepu z osobna. Żeby rozwiązać ten problem, zespół z Poznania stworzył dedykowaną aplikację o nazwie Qpony, która w jednym miejscu zbiera wszystkie najciekawsze rabaty zniżki i promocje z wielu obszarów handlu i usług. W portfolio aplikacji znajduje się wiele popularnych sklepów i firm usługowych. Z zalet aplikacji mogą zatem skorzystać zarówno mieszkańcy dużych miast, jak i mniejszych miejscowości.
-
Promocje podzielone są na 9 kategorii, które usprawniają wyszukanie konkretnych produktów ze zniżkami. Poza rabatami, aplikacja zbiera w jednym miejscu gazetki promocyjne największych supermarketów.
-
Najważniejszym ułatwieniem dla klientów jest geolokalizacja, dzięki której użytkownik może dostawać wyłącznie kupony rabatowe dedykowane jego okolicy. Ta funkcja może być zachęcająca zarówno dla konsumentów, ale także dla firm, które chcą nawiązać współpracę z aplikacją.
2. Natychmiastowy zwrot za zakupy w sieci
Program lojalnościowy umożliwiający zwrot pieniędzy za zakup jest o wiele bardziej zrozumiały pod względem osiągania pieniężnych korzyści i jest zarazem zdecydowanie bardziej korzystny. Na takiej zasadzie działa Refunder, który pomimo, że został niedawno wprowadzony, wypłacił już osobom korzystającym z niego ponad 6 milionów złotych zwrotu. Polska jest drugim po Szwecji krajem, w którym dostępny jest Refunder. Wynika to z faktu, że polski rynek e-commerce wyróżnia bardzo duża dynamika wzrostu, a zakupy w sklepach i serwisach internetowych realizuje już 48% polskich internautów. – podkreśla Eva-Lotta Wojtasik, Market Analyst & Business Developer w Refunder.pl.
-
Usługa świadczona przez Refunder daje możliwość zarabiania na zakupach zrobionych online w ponad 500 sklepach takich, jak: Zalando, Douglas, RTV Euro AGD czy Empik.
-
Z Refundera korzysta ponad 150 tysięcy użytkowników, z czego blisko 10 tysięcy to polscy konsumenci. Robiąc zakupy w Internecie, możemy zyskać kilkuprocentowy zwrot w postaci „żywej gotówki” prosto na nasze konto bankowe.
Jak to działa?
-
By zacząć korzystać z Refundera, wystarczy się zarejestrować za darmo używając adresu e-mail lub konta na Facebooku.
-
Aby nie przegapić żadnego zwrotu, należy zainstalować wtyczkę, która na poziomie wyszukiwarki wskaże sklepy, które współpracują z Refunderem.
-
Za każdy zarejestrowany zakup Refunder otrzymuje prowizję, którą dzieli się 50/50 z członkiem, który dokonał zakupu. Prowizja brutto waha się pomiędzy 1 a 20%.
-
Po sfinalizowanej transakcji, pieniądze trafią na nasze konto Refunder, a po zebraniu 45 złotych, możemy je wpłacić na konto bankowe lub na konto PayPal.
3. Karta płatnicza zamiast kart stałego klienta
Z myślą o wyeliminowaniu konieczności posiadania kilkunastu kart lojalnościowych powstał system ZenCard. To program lojalnościowy nowej generacji, w którym jedyne, co musi zrobić klient to zapłacić swoją kartą płatniczą. Kartę lojalnościową zastępuje w tym przypadku karta dowolnego banku. Dla klientów, korzystanie z profitów płynących z bycia członkiem tego programu jest banalnie proste. Z perspektywy handlowców, przyłączenie do programu może zwiększyć atrakcyjność sklepu. Jak dokładnie działa Zencard?
-
W momencie, gdy klient płaci za zakupy platforma oblicza należną zniżkę i automatycznie uwzględnia ją rozliczając transakcję. Program działa zarówno w przypadku sklepów internetowych, jak i stacjonarnych.
-
Klient, który robiąc zakupy w sklepie internetowym dokona rejestracji w systemie Zencard, zostanie nagrodzony przy okazji kolejnych zakupów, nie musząc wprowadzać żadnych kodów rabatowych.
-
W sklepach stacjonarnych natomiast działanie Zencard opiera się na kartach płatniczych, nie zaś kolejnych plastikowych kart lojalnościowych. Płacąc za pośrednictwem terminala płatniczego, system automatycznie informuje klienta o dostępnych rabatach i bierze je po uwagę przy rozliczeniu płatności.
Znane dotychczas systemy lojalnościowe nie odpowiadają już w wystarczającym stopniu na rosnące potrzeby i oczekiwania dzisiejszych konsumentów. Coraz więcej z nich, kupując różne produkty, kieruje się zasadą Smart Shoppingu, czyli inteligentnych zakupów. Programy lojalnościowe są więc z ich punktu widzenia atrakcyjne, jednak muszą mieć odpowiednią formułę. Zbieranie punktów i długi okres oczekiwania na odebranie nagrody nie są już wystarczająco zachęcające. W ostatnich latach można zaobserwować umacnianie pozycji takich systemów, które gwarantują klientom natychmiastowe korzyści oraz nie wymagają od klientów podejmowania żadnych dodatkowych czynności poza dokonaniem zakupu w sklepie.