Osobiście uważam, że dywersyfikacja to dobry pomysł i nie warto ograniczać się do jednego serwisu. Niemniej, w sytuacji gdy dopiero rozpoczyna się sprzedaż w internecie, raczej nie posiada się wystarczających środków, aby prowadzić wielopoziomowy podbój kanałów e-commerce. W takiej sytuacji po prostu trzeba zdecydować się na jedną platformę, która pozwoli zbudować kapitał niezbędny do dalszego rozwoju. I wówczas najlepiej wybrać Allegro.
Sytuacja Allegro na rynku
Mimo zmian Allegro niezmiennie zajmuje pozycję lidera. Serwis przetrwał liczne próby przejęcia polskiego rynku przez zagraniczne platformy, nie ustępując miejsca nawet takim markom jak Amazon i eBay. Dla polskich użytkowników internetu Allegro stanowi wręcz synonim e-handlu. Ostatecznie, portal pojawił się w latach 90., czyli miał szansę zakorzenić się w świadomości konsumentów, jeszcze zanim większość z nich odważyła się kupić coś w sieci!
Dziś (sierpień 2022 r.) Allegro posiada ok. 22 mln użytkowników (dla porównania Shopee „zaledwie” 10 mln, a Aliexpress – 9 mln). Biorąc pod uwagę liczbę ludności Polski, która we wrześniu 2022 r. była szacowana na 38 mln, z Allegro aktywnie korzysta niemal 60% Polaków (i, odpowiednio, 73% polskich internautów). Wynik ten czyni z portalu najbardziej liczącą się platformę e-commerce na rodzimym rynku.
Zasięg Allegro robi wrażenie, zwłaszcza że żaden inny kanał e-commerce nie daje możliwości dotarcia do tylu polskich kupujących. Już sam dostęp do wielu potencjalnych klientów czyni z serwisu idealną przestrzeń do rozwoju własnej sprzedaży. Niemniej, nie jest to jedyny powód, dla którego swoją przygodę z handlem internetowym warto rozpoczynać właśnie od Allegro.
Portal z roku na rok osiąga coraz większe zyski – nawet mimo nie najlepszej sytuacji na giełdzie. Kategorie produktowe Allegro znajdują się w fazie wzrostu, co oznacza, że działając w ich ramach, wciąż można wiele zarobić. Przykładowo wartość sprzedaży kategorii „Budownictwo i akcesoria” w październiku 2021 r. wynosiła ok. 422 mln złotych, a w 2022 r. – ok. 543 mln złotych, co oznacza wzrost o ponad 121 mln złotych (28,6%) w zaledwie 12 miesięcy!
Sprzedaż na Allegro zawsze oznacza sukces?
Oczywiście, Allegro to nie tylko kupujący skłonni wydawać pieniądze na nasze produkty (statystycznie każdy użytkownik zostawia na portalu ok. 3 tys. złotych rocznie!), ale także konkurencja, która zaciekle walczy o ich uwagę. Według dostępnych danych na portalu aktywnie działa ponad 100 tys. sprzedających, przy czym należy pamiętać, że chodzi nie tylko o niewielkie sklepy, ale także uznane brandy i sieci hipermarketów (np. Carrefour). Walka z nimi z kolei może być (i zwykle jest) bardzo trudna.
Największe szanse na odniesienie sukcesu mają ci, którzy posiadają wiedzę (m.in. z zakresu działania samego portalu, e-marketingu, bieżącej sytuacji rynkowej i psychologii konsumenckiej) oraz doświadczenie w prowadzeniu sprzedaży internetowej. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo zajęcia satysfakcjonującej pozycji, nie trzeba jednak od razu wykazywać się ponadprzeciętnym talentem handlowym. Wielu początkujących sprzedawców kompensuje braki w swoich umiejętnościach, korzystając z usług Partnerów Allegro Ads. Takie rozwiązanie nie tylko pozwala zaoszczędzić czas i energię, które należałoby przeznaczyć na właściwe przygotowanie do działania, ale także stanowi swoistą gwarancję osiągnięcia zakładanych wyników.
Pomoc agencji to w wielu przypadkach najlepsze rozwiązanie
Sam zajmuję stanowisko CEO w Pirk Spark – jednej z największych agencji specjalizującej się w obsłudze Allegro. Dzięki swojemu doświadczeniu zawodowemu doskonale zdaję sobie sprawę, jak skomplikowane zadanie stoi przed każdym, kto chce samodzielnie mierzyć się z konkurencją w tym środowisku.
Większość kategorii posiada już ustaloną hierarchię, a kluczowi gracze dysponują całymi działami, które zajmują się optymalizowaniem ofert i tworzeniem kreacji reklamowych. Wsparcie, jakie oferuje moja firma (a więc pomoc nie tylko dedykowanego specjalisty, ale także grafika i copywritera) to w wielu sytuacjach jedyny sposób na rozbicie statusu quo.
W Pirk Spark łączymy wypracowane przez lata (i często unikalne) strategie zarządzania sklepami marketplace ześcisłą współpracą z naszymi Klientami. Wychodzimy z założenia, że jesteśmy ekspertami w branży e-commerce, jednakże to nasi Klienci znają się najlepiej na swoich produktach. Ogromną wagę przykładamy do poznania firmy, branży, asortymentu i marż Klientów, ponieważ wychodzimy z założenia, że jesteśmy w stanie osiągnąć sukces tylko dzięki zaangażowaniu obu stron.
Nasz etos pracy doceniło samo Allegro, przyznając nam prestiżowy certyfikat Allegro Ads Partner +, który otrzymują wyłącznie agencje systematycznie osiągające najwyższe wyniki. Co ciekawe, w Pirk Spark przekroczyliśmy oficjalne wymogi jego uzyskania aż o 24 razy, co czyni z nas jedną z najbardziej efektywnychagencji marketingowych w kraju!
Co można osiągnąć, współpracując z agencją?
Pirk Spark działa na rynku od 2019 r. Przez 3 lata działalności pomogliśmy ponad 400 Klientom. Do jednego z najbardziej spektakularnych sukcesów doszło podczas naszej współpracy z flystore_pl – firmą zajmującą się handlem dronami.
Jej głównym problemem było utrzymanie założonego stopnia opłacalności inwestycji. Branża elektroniczna na Allegro charakteryzuje się dużym zainteresowaniem. Klienci jednak najczęściej odwiedzają oferty drogich sprzętów tylko z ciekawości. Takie zachowanie wiąże się z konsumpcją budżetów reklamowych. Jako specjaliści mieliśmy zarówno zminimalizować powstające z tego powodu straty, jak i przyczynić się do wzrostu sprzedaży.
Dzięki zaangażowaniu i szczegółowej analizie bieżących trendów szybko udało nam się wyłowić bestsellery oraz wyeliminować nierentowne oferty. Zajęliśmy się nie tylko optymalizacją organicznych parametrów konta, ale także prowadzeniem kampanii graficznych i sponsorowanych. Wielotorowe działanie wytworzyło efekt synergii i przełożyło się na wyniki sprzedażowe oraz zwrot z inwestycji. W kwietniu 2021 r. wartość sprzedaży Klienta wynosiła 74 930,17 zł, podczas gdy w kwietniu 2022 r. było to już 948 245,61 zł, co oznacza, że nasza pomoc zaowocowała rocznym wzrostem o 1165,5%. To jednak nie wszystko! Sklep flystore_pl zajął miejsce lidera w swojej kategorii na Allegro!
Sukces na Allegro – jak zacząć tworzyć swoją historię?
Idealną sytuacją jest zgłoszenie się do agencji marketplace jeszcze w momencie kształtowania pomysłu na biznes. W Pirk Spark oferujemy bardzo szeroki zakres usług. Nie tylko zarządzamy kontami oraz obsługujemy Allegro Ads, ale także prowadzimy doradztwo w zakresie tworzenia indywidualnej strategii sprzedażowej oraz budujemy sklepy Allegro od zera. Działanie według wytyczonego planu od samego początku to najlepszy sposób na realizację wyznaczonych celów biznesowych, ale – na szczęście – nie jedyny.
W przypadku sklepów, które działają na portalu już od jakiegoś czasu, lecz nie osiągają zamierzonych wyników, warto zacząć od audytu. Profesjonalna weryfikacja wszystkich obszarów funkcjonowania konta będzie stanowić znakomitą bazę do pisania historii biznesu od nowa. Ocena ekspertów to nie tylko spis mocnych i słabych stron danego sklepu, ale również zbiór cennych porad i rekomendacji, które pozwalają na usprawnienie elementów najważniejszych z perspektywy sprzedaży. Audyt konta Allegro to też doskonały sposób na rozpoczęcie współpracy z agencją marketplace. Ostatecznie, podczas analizy specjaliści dogłębnie zapoznają się z danym sklepem, co sprzyja wytworzeniu relacji z jego właścicielem.
Podsumowanie
Allegro to wciąż najlepsza platforma do rozpoczęcia sprzedaży w internecie. Decydując się na wystartowanie z nowym biznesem, należy jednak brać pod uwagę nie tylko zalety serwisu, ale także jego wady. Ze względu naogromną konkurencję droga do sukcesu na Allegro jest wyboista. Obecnie samodzielnie mogą przejść ją jedyniemarki o ugruntowanej pozycji lub urodzeni szczęściarze. Jednakże posiadając wsparcie profesjonalistów, jest to możliwe w przypadku niemal każdego sprzedającego. Doświadczenie pozwala mi twierdzić, że największy wpływ na powodzenie w biznesie ma bowiem nie posiadany asortyment i oferowane ceny, ale adekwatny plan działania.
__________________________________________
Jak w tych niepewnych czasach związanych z licznymi kryzysami gospodarczymi zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie i zadbać o to, aby konsumenci chcieli z Tobą zostać?
Na to pytanie odpowiedź znajdziesz w niniejszej publikacji poświęconej polskiemu rynkowi e-commerce. Przybliży Ci ona m.in jakie są obecnie trendy w sprzedaży internetowej i na które z nich koniecznie warto zwrócić uwagę.
POBIERZ E-BOOKA
Autor: Oskar Hertman – założyciel oraz CEO Pirk Spark, jednej z najprężniej działających agencji marketplace w naszym kraju. Swoje doświadczenie budował jako freelancer, tworząc kampanie marketingowe na platformach sprzedażowych. Inteligentnie wykorzystał gwałtowny boom na rynku eCommerce zakładając Pirk Spark w 2020 roku i budując firmę zatrudniającą najwyższej klasy specjalistów i obsługującą zarówno mniejsze marki, jak i międzynarodowe korporacje.
Materiał powstał we współpracy z PirkSpark