Czytasz właśnie część naszego specjalnego wydania pt. „Przestrzenie. O kulturze pracy w polskich startupach i agencjach marketingowych”. Więcej artykułów znajdziesz pod tym adresem.
Kiedy warto inwestować w kreatywne przestrzenie biurowe? Kiedy w firmie pojawia się moment, w którym powinniśmy zacząć zastanawiać się nad tym, w jakich warunkach pracujemy?
To w jakich warunkach pracujemy przekłada się automatycznie na nasze efekty. Nie chodzi tutaj o wielkie inwestycje lokalowe, ale zwrócenie uwagi, że miejsce i atmosfera pracy ma ogromne znaczenie dla osiąganych wyników. Nawet na początku działalności można być kreatywnym i dysponując niedużym budżetem wybrać ciekawą lokalizację i unikalne wnętrza. Dla przykładu, pierwszym lokalem biurowym Squiz w Szczecinie był apartament z jacuzzi w kamiennicy na ostatnim piętrze, z widokiem na Odrę, przy czym koszt wynajmu był o wiele niższy niż typowe powierzchnie biurowe w okolicy. Następnie przenieśliśmy się do byłej siedziby popularnego pubu w samym sercu Podzamcza.
Mimo że standard nie był wysoki, pracownikom i naszym gościom imponowało nasze podejście do aranżacji. Pozostawiliśmy wysoki bar, gdzie zainstalowaliśmy kuchnię, natomiast w stole bilardowym wymieniliśmy sukno i używamy go do dzisiaj, mimo kolejnych 2 przeprowadzek. Gdy „pub” okazał się za mały, na biuro zaaranżowaliśmy wielką poniemiecką willę z ogromnym ogrodem. Rodzinną atmosferę pracy jaką tam mieliśmy wspominamy do dzisiaj (popołudniowe grille, ping pong na świeżym powietrzu itp.). W przypadku dojrzałych przedsiębiorstw, zwłaszcza tych działających w branży IT / nowych technologii, kreatywna przestrzeń jest koniecznością. Trend, który narzuciły swoim podejściem do miejsc pracy Google czy Facebook sprawia, że jeśli firmy chcą być atrakcyjne na rynku pracy, muszą stworzyć odpowiednie warunki do wykonywania codziennych czynności oraz rozwoju pracowników.
Co daje fajne biuro? Jakie korzyści dla pracowników i pracodawców przynosi?
Niestandardowe przestrzenie bardzo mocno pobudzają kreatywność i pełnią funkcję motywującą. Zespół cieszy się, gdy ich miejsce pracy jest niestandardowe i panuje w nim dobra atmosfera. Z punktu widzenia pracodawcy warunki pracy są silnym narzędziem wizerunkowym i rekrutacyjnym. Odpowiedni wygląd biura potrafi również pozytywnie wpłynąć na wyniki negocjacji kontraktu z klientami. Zdarzały się sytuacje, że fantastyczne wrażenie, jakie zrobiły nasze przestrzenie na potencjalnych partnerach, pozwoliło pogłębić relacje. W miłej, luźnej atmosferze łatwiej doprowadzić do podpisania umowy.
Kiedy przesadzamy? Co w kreatywnych przestrzeniach naprawdę się przydaje, a co jest tylko dodatkiem?
Planując urządzenie biura powinniśmy przede wszystkim dostosować je do specyfiki pracy osób, które będą w nim przebywały. Czasami firmy prześcigają się w kreatywnych rozwiązaniach, nie patrząc na wygodę pracy i funkcjonalności przestrzeni. Trzeba pamiętać, że w centrum wszystkich podejmowanych w zakresie architektury decyzji, powinien znajdować się pracownik. Komfort pracy zespołu bezpośrednio przekłada się na efektywność.
Czym się kierowaliście tworząc swoją przestrzeń biurową?
Stawiamy na otwartość, pracę zespołową i partnerskie relacje, dlatego też nasz zespół pracuje na wspólnej przestrzeni, nie jesteśmy zwolennikami zamykania się w małych pokojach, są jednak wydzielone miejsca, gdzie można się spotkać lub pracować w skupieniu. Nasz zespół ma do dyspozycji całą przestrzeń o długości 100 m i sam wybiera dogodne miejsce do pracy, które można zmienić w zależności od pory dnia czy specyfiki projektu.
W zawiązku z tym, że firma ma swoje oddziały na całym świecie, stworzyliśmy różne sale konferencyjne nawiązujące do wybranych krajów. Są więc pomieszczenia z elementami charakterystycznymi dla Londynu, Australii, Nowej Zelandii, Stanów Zjednoczonych oraz oczywiście Szczecina. Centralnym miejscem biura jest duży 50-osobowy amfiteatr, na którym odbywają się cotygodniowe spotkania oraz prelekcje i ważne narady.
Pracownicy mają również swój pokój rozrywki wyposażony w stół bilardowy, ping-pong, konsole, piłkarzyki oraz siłownię, a także dużą przestrzeń jadalnianą wraz z kuchnią, gdyż z uwagi na lokalizację biura – posiłki w czasie pracy jemy razem podczas wspólnej przerwy.
W jaki sposób staracie się zaspokoić potrzeby biurowe pracowników, ułatwić im pracę?
Przede wszystkim zależy nam na dobrym samopoczuciu i zdrowiu naszego zespołu. Z racji, że cała firma pracuje przy komputerach, zwracamy dużą uwagę na możliwość zmiany pozycji podczas pracy oraz szansę na „rozruszanie kości” podczas przerw. Wspieramy pracowników podczas udziałów w wydarzeniach sportowych, czy rajdach rowerowych. Stworzyliśmy własny cykl charytatywnych wypraw „Informatycy na Rowery”, które oprócz aspektów zdrowotnych mają na celu pomoc potrzebującym. Oprócz tego każdy z pracowników Squiz ma do wykorzystania 1000 zł rocznie na aktywności fizyczne.
Nie spoczywamy na laurach, na bieżąco monitorujemy potrzeby naszego zespołu, słuchamy i staramy się ciągle udoskonalać naszą przestrzeń. Na podstawie ostatnich rozmów zadecydowaliśmy o stworzeniu dodatkowych pokojów spotkań. Z uwagi na ilość projektów i spotkań, takich pokojów potrzebnych jest nam więcej.
–
Poniżej zdjęcia kreatywnych przestrzeni Squiz Poland:
–
Rafał Źróbecki
Prezes Squiz Poland