Na zdjÄ™ciu:  dr Szymon WierciÅ„ski | fot. materiaÅ‚y prasoweÂ
WypeÅ‚nij test i sprawdź swój wynik. Zobaczysz też, jak wypadasz w porównaniu z przedstawicielami polskiej sceny startupowej.Â
Jak wynika z najnowszych badaÅ„ Akademii Leona KoźmiÅ„skiego, start-upy sÄ… zakÅ‚adane przez cztery kategorie przedsiÄ™biorców, którzy różniÄ… siÄ™ doÅ›wiadczeniem, typem realizowanej Å›cieżki kariery i stopniem zaangażowania w firmÄ™. Start-upowcy mogÄ… bezpÅ‚atnie sprawdzić swój profil, wypeÅ‚niajÄ…c test na stronie: www.kozminski.edu.pl/startupy.Â
Typologię start-upowców w ramach badania do pracy doktorskiej opracował dr Szymon Wierciński z Katedry Strategii Akademii Leona Koźmińskiego. – Przedsiębiorcy w różny sposób postrzegają okazje rynkowe i przedsiębiorcze. Ma to wpływ na kształtowanie się strategicznych ścieżek rozwoju tworzonych start-upów. Poznanie typu przedsiębiorcy pozwala na zmniejszenie stopnia ryzyka związanego z prowadzoną przez niego działalnością zarówno po stronie inwestora, jak i jego samego – tłumaczy dr Wierciński, który do współpracy zaprosił znanych polskich start-upowców, w tym Pawła Sieczkiewicza (Telemedi.co), Bartosza Marciniaka (Everytap.pl), Michała Burdę (Estruktorzy.pl), Konrada Latkowskiego (Manubia.pl), Artura Kurasińskiego (Yourmuse.io) i Adama Jesionkiewicza (Ifinity Group). Dr Wierciński jest od lat związany ze środowiskiem startupowym, prowadząc własne przedsięwzięcia w obszarze ecommerce, a także szkoląc i doradzając w strategiach e-biznesu.
Testerzy, wizjonerzy, replikatorzy, partnerzy
Pierwszą grupą wyodrębnioną przez dr. Szymona Wiercińskiego są testerzy – niedoświadczeni przedsiębiorcy, którzy nie ryzykują wiele, więc niewiele też tracą w przypadku niepowodzenia. Często też angażują się w kilka projektów naraz. Drugą grupą są wizjonerzy, którzy już mają doświadczenie biznesowe i starają się je wykorzystywać przy tworzeniu firmy. Ściśle planują kolejne posunięcia i oceniają zagrożenia, zachowując elastyczność i umiejętność eksperymentowania w kluczowych obszarach.
– Bardzo czÄ™sto nowe przedsiÄ™wziÄ™cia zakÅ‚adane sÄ… również przez replikatorów, którzy kopiujÄ… istniejÄ…ce już wzorce, modele biznesowe i kontrolujÄ… przyszÅ‚ość poprzez wybór rynków, na których da siÄ™ oszacować stopieÅ„ ryzyka. StarajÄ… siÄ™ też wypozycjonować swojÄ… firmÄ™ na rynku, stosujÄ…c tradycyjne podejÅ›cie do zarzÄ…dzania – wyjaÅ›nia dr Szymon WierciÅ„ski.Â
OstatniÄ… grupÄ… sÄ… partnerzy – przedsiÄ™biorcy, którzy majÄ… wiele pomysłów, najczęściej prowadzÄ… już swój główny biznes, ale do wykorzystania nowych okazji szukajÄ… partnerów biznesowych, wspólników.Â
Zrozumienie wÅ‚asnych pobudek – okreÅ›lenie wÅ‚asnego typu i wÅ‚asnej logiki podejmowania decyzji – może pomóc przedsiÄ™biorcy przy opracowywaniu strategii biznesowej i ustrzec przed popeÅ‚nieniem bÅ‚Ä™dów. Bo – jak podkreÅ›la dr Szymon WierciÅ„ski – dobra strategia to strategia dopasowana do otoczenia start-upu, który dziaÅ‚a w warunkach ryzyka lub niepewnoÅ›ci, oraz wÅ‚aÅ›ciwe postrzeganie okazji przez przedsiÄ™biorcÄ™.Â
– NajwiÄ™cej porażek odnoszÄ… wÅ‚aÅ›nie ci przedsiÄ™biorcy, którzy nie potrafiÄ… dynamicznie dopasować typu strategii do otoczenia oraz fazy cyklu życia start-upu – podsumowuje ekspert.Â
Badanie jakościowe było realizowane w latach 2014-2016 w oparciu o analizę 17 studiów przypadku na próbie polskich i międzynarodowych start-upów.