8 listopada w Kampusie Innowacji Cambridge Innovation Centre (CIC) w Warszawie odbył się emocjonujący finał programu Empowering Women in Agrifood (EWA), gdzie utalentowane uczestniczki z całej Polski prezentowały swoje innowacyjne pomysły biznesowe po intensywnych 6 miesiącach pracy nad ich rozwojem.
Na scenie wystąpiły:
Katarzyna Bocheńska: Regenario – połączenie farm fotowoltaicznych i regeneratywnego rolnictwa w celu zrównoważonej produkcji energii i produktów rolnych z jednoczesnym poprawianiem jakości gleby.
Monika Gaszyńska: SERio – roślinny ser – projekt roślinnej alternatywy dla sera wytwarzanego na bazie łubinu, który cechuje się zbilansowanym składem wartości odżywczych.
Karolina Gębka: Slow Painting – pozyskiwanie kolorów z odpadów roślin jadalnych (jako substytut barwników i pigmentów produkowanych przemysłowo) do zastosowania w materiałach artystycznych takich jak kredki, farby, papiery.
Urszula Gielniowska: UFB w sektorze rolno – spożywczym – mobilne urządzenia do uzdatniania wody, wykorzystujące technologie UFB i używane w zastosowaniach przemysłowych, w tym w branży rolno-spożywczej.
Paulina Grabowska: Moodfarm – zdrowe i regenerujące środowisko pracy. Połączenie wertykalnych farm, oświetlenia terapeutycznego i zielen
Zofia Jędruszczak: Do(nic)zka – cornwood to cyrkularny i w pełni biodegradowalny materiał z kukurydzy do wykorzystania m.in. w sektorze meblarskim
Renata Krysiak: VegeLIO – wizja o lepszej, zdrowszej żywności – mieszanka 9 warzyw liofilizowanych, 3 ziół liofilizowanych, kurkumy, pieprzu oraz soli. Jest to uniwersalny produkt zamknięty w słoiku wykonanym w 100% z plastiku z recyklingu.
Lidia Moroń-Morawska: projekt opracowania produkcji cukierków w 100% z miodu pszczelego jako alternatywa dla słodyczy z przeważającą zawartością cukrów rafinowanych.
Małgorzata Osiecka-Ciuhak: BIO Ice Cream Dots – pomysł promuje nowe technologie kriogenicznego mrożenia masy lodowej. Produktem końcowym są lodowe kuleczki certyfikowane BIO.
Magdalena Trusińska: roślinna alternatywa dla ryb – pełnowartościowy zamiennik paluszka rybnego, który smakiem, teksturą i wartością odżywczą będzie przypominał swój tradycyjny odpowiednik.
Jury w składzie: Anna Magiera, Dyrektor Zarządzająca IClub oraz Członek Zarządu Startup Hub Poland, Natalia Siniłło, Managerka, Trend House, Łukasz Czech, Własciciel Family Farms oraz dr Jakub Urbański, współtwórca Alcorytm, stanęło przed trudnym zadaniem. Zwyciężczynią tegorocznego finału i zdobywczynią grantu EIT Food w wysokości 10 tysięcy euro, została Monika Gaszyńska.
– Projekt Moniki, o nazwie SERio, który opracowuje roślinne substytuty popularnych serów, wyróżnił się świeżością i smakiem nie tylko na polu produktu, ale także, technologii, procesów inżynieryjnych i brandingu. Silny wektor na zrównoważoną produkcję i konsumpcję przekonał swoim potencjałem transformacyjnym sektora Jury i stuosobową publiczność w CIC – powiedziała Paulina Brym-Ciuba, prezeska Startup Hub Poland.
Na drugim miejscu uplasowała się Karolina Gębka z projektem Slow Painting, która otrzymała grant w wysokości 5 tysięcy euro.
– Metody ekstrakcji barwników z odpadów spożywczych rozwijane przez Karolinę oraz jej zespół mogą być nie tylko przełomem dla branży artystycznej, ale też dla producentów żywności – podsumowuje Aleksandra Bara z EIT Food.
Podczas finału dziewczyny nie tylko zdobyły granty, ale również otrzymały nagrody specjalne od sponsorów CARGO by OWEE – spersonalizowane torby z wysokiej jakości materiałów, Trend House – półroczny wstęp do ekskluzywnego klubu innowatorów razem z indywidualnymi sesjami mentoringowymi po programie dla laureatek oraz Your Voice – indywidualne konsultacje coachingowe dla wszystkich uczestniczek programu.
Monika Gaszyńska, zwyciężczyni powiedziała: –To niesamowite doświadczenie, a uznanie ze strony ekspertów i wsparcie finansowe naprawdę namiesza w moim projekcie. Dziękuję wszystkim, którzy w nas wierzą.
Europejski finał programu EWA „Women in Agrifood Summit 2023” odbędzie się 1 grudnia w Wilnie, na Litwie. Wydarzenie odbędzie się w formie hybrydowej i będzie otwarte dla szerokiej publiczności.
***
EIT Food to część Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) – niezależnego organu Unii Europejskiej utworzonego w 2008 roku i składającego się z kluczowych graczy branżowych (ponad 90 organizacji partnerskich i ponad 50 startupów z 17 państw członkowskich UE). Celem EIT Food jest stworzenie i promowanie w całej Europie środowiska sprzyjającego innowacyjności i przedsiębiorczości. Więcej o EIT Food na www.eitfood.eu lub na social media: Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube oraz Instagram.
Fundacja Startup Hub Poland (SHP) to non-profitowa organizacja wspierająca startupy, która ma 11-letnie doświadczenie w dziedzinie identyfikowania, rozwijania i łączenia wartościowych projektów high-tech z krajów Europy Środkowo-Wschodniej z aniołami biznesu, inwestorami i korporacjami. SHP pomaga startupom (pre-seed/seed/early-series-A) w rozwijaniu technologii, budowaniu zespołu i jego kompetencji biznesowych, pozyskiwaniu finansowania oraz ochronie własności intelektualnej. Więcej o SHP na www.startuphub.pl