AdWords i SEO dla startupu, czyli jak pozyskać więcej klientów?

Dodane:

Michał Lech Michał Lech

Udostępnij:

Jednym z największych błędów popełnianych przez startupy na początku ich drogi do zdobywania klientów to zapominanie o SEO, reklamach AdWords i decydowanie się na komunikację jedynie poprzez kanały social media. Na co uważać i o czym warto pamiętać?

Zdjęcie główne artykułu pochodzi z depositphotos.com

Zacznijmy od podstaw: SEO to wszystkie działania, które mają sprawić, że Twoja strona internetowa będzie wyświetlana wyżej w wyszukiwarce Google. Takimi działaniami jest m.in. prowadzenie bloga z dobrym contentem, dobrze opisane pliki graficzne (tak, nie wystarczy napisać dobrego tekstu) czy optymalizacja ich wielkości. Dzięki temu wyszukiwarka odczyta Twoją stronę jako wartościową dla potencjalnego użytkownika i wywinduje Cię w górę w polach wyszukiwania.

AdWords można porównać do reklam Facebooka. Możesz tu zdefiniować grupę odbiorców po lokalizacji, danych demograficznych czy zachowaniu w sieci, ale ponad wszystko: po tym, jakich słów kluczowych wyszukują. Jeśli Twój startup działa w obszarze B2B czy obszarze nie konsumenckiego hardware, z najwyższym prawdopodobieństwem AdWords będzie znacznie bardziej efektywny niż działania prowadzone na portalach społecznościowych. W końcu kto na Facebooku ekscytuje się nowymi częściami wyprodukowanymi z innowacyjnego tworzywa na Facebooku (ok, wiem, są takie osoby) zamiast po prostu wyszukać informacji o nich?

O czym więc warto pamiętać zarówno pod kątem SEO i AdWords od samego początku? Co jest istotne pod kątem wyszukiwarek i przyszłych reklam SEO?

1. Optymalizuj zdjęcia

Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, ale rozmiar (rozumiany jako waga pliku, nie szerokość i wysokość) i poprawnie opisanie zdjęć na stronie internetowej jest niezwykle istotne – pomoże to w pozycjonowaniu jej w kategorii obrazów w wyszukiwarce z Mountain View.

2. Ułóż strukturę strony internetowej

Czy zastanawiałeś się czasem, dlaczego niektóre strony internetowe w wyszukiwarce Google, pod głównym linkiem mają jeszcze wyświetlone podstrony? Powód jest prosty: właściciele tych stron dbają o pozycjonowanie i zgłosili do Google tzw. sitemap, czyli mapę strony. Dzięki temu wyszukiwarka wie, jaka jest struktura witryny i jest w stanie wyświetlić najważniejsze linki na stronach wyszukiwania. Mapę strony możesz wygenerować za pomocą wtyczki Yoast (w przypadku CMS WordPress).

3. Upewnij się, że Twoja strona jest dobrze opisana i nazwana

Każda witryna internetowa jest opisana tytułem i deskrypcją. Obie pozycje możesz sprawdzić otwierając kod źródłowy Twojej strony internetowej. Na samej górze znajdziesz znacznik <head>, po którym powinna pojawić się pozycja <meta name=“Nazwa strony internetowej” content=“Krótki opis zawierający słowa kluczowe”>. Pamiętaj, aby zarówno jedno jak i drugie wskazywało na obszar działalności i kategorie produktów czy usług, które oferujesz. Algorytm wyszukiwarki nie jest w stanie zrozumieć sugestii czy metafory – dlatego zawsze posługuj się tutaj dosłownym opisem.

4. Znajdź najlepsze słowa kluczowe

Przy tworzeniu contentu na stronę internetową, jak i przy planowaniu reklam AdWords warto zorientować się, po jakich słowach kluczowych mogą przyjść do Ciebie potencjalni klienci. Z pomocą w takiej operacji przychodzi nam narzędzie Keyword Planner, z którego możesz za darmo skorzystać wewnątrz konta Google AdWords. Po wprowadzeniu pierwszego słowa czy wyrażenia kluczowego do KP wyświetli Ci on inne słowa kluczowe, które wyszukują Ci sami klienci. Dzięki temu możesz nie tylko lepiej dobrać swoje reklamy, ale stworzyć znacznie lepszy content – dopasowany pod to, co jest najczęściej wyszukiwane. Pamiętaj, aby zagospodarować te słowa kluczowe, które nie mają jeszcze dopasowanych treści – dzięki temu Twój artykuł może szybciej znaleźć się na samej górze wyszukiwania.

5. Upewnij się, że Twój Analytics jest poprawnie wpięty

Konto Google Analytics daje podgląd zarówno Tobie jak i specjalistom od SEO czy AdWords jaki jest ruch na Twojej stronie internetowej. Wbrew pozorom jednak, poprawne wpięcie nie jest takie proste. Jednym z najczęstszych błędów jest dwukrotne wpięcie tego samego kodu w witrynę internetową, co skutkuje podwójnym lub zakłóconym zliczaniem wyników. Statystyki to równie informacja dla Ciebie, co cieszy się na Twojej stronie największą popularnością – dzięki takiemu insightowi możesz lepiej zaplanować tworzenie treści w przyszłości.

6. Zanim wystartujesz z kampanią upewnij się, że materiały konwertują

Częstym kłopotem przy kampaniach AdWords są niepoprawnie zaprojektowane strony internetowe. Zdarza się, że stronę trzeba po prostu przeprojektować, ale nierzadko błędy są bardzo podstawowe i proste w naprawieniu – zmiana koloru buttonów czy kolorystyki strony internetowej, nieodpowiednio napisane CTA, zbyt długie scrollowanie etc. Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoja strona nie sprawia użytkowników problemów (choć powinienem raczej napisać “jakie kłopoty Twoja strona sprawia” bo nigdy ich nie ma w ogóle 😉 zainstaluj skrypt CrazyEgg – to proste narzędzie nagrywa odwiedziny użytkowników i sumuje je w prostym pliku graficznym.

Pokaże Ci m.in. mapę kliknięć (gdzie klikali użytkownicy), ale również mapę scrollowania, czyli do którego miejsca odwiedzający zjechali. Jeśli CTA czy button konwertujący jest zbyt nisko – potencjalni klienci prawdopodobnie w ogóle tam nie dojdą.

7. Skorzystaj z bezpłatnego audytu SEO & AdWords

Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoja strona internetowa działa jak należy możesz zamówić bezpłatny audyt SEO. W takiej analizie zostanie Ci przedstawione, czy kod śledzenia Analytics jest poprawnie wpięty, czy aktualne kampanie są dobrze i regularnie optymalizowane lub czy zdjęcia i teksty są poprawnie opisane pod kątem SEO. Audyt wykonuje większość specjalistów i agencji zajmujących się tematem.

Na dzisiaj to wszystko, ale możecie być pewni, że jeszcze wrócę! Powyższe wskazówki są tylko początkiem i każdy z punktów można rozwinąć do długiego, ale wciąż treściwego materiału. Mam nadzieję, że artykuł okaże się pomocny w lepszym pozycjonowaniu Waszych stron internetowych. A jeśli macie pytania – piszcie śmiało zarówno w komentarzach jak i mailach, z chęcią odpowiem!

Michał Lech

Certyfikowany specjalista Google AdWords i Google Analytics z 8-letnim stażem, prowadzi działalność pomagającą startupom w pozycjonowaniu i reklamach Google. Tłumaczy liczby na wnioski, a te przekłuwa w wyniki dla swoich klientów, wsród których znajdują się zarówno korporacje jak i startupy. Kocha swoją pracę!