Allegro wprowadza asystenta AI, ale jednej kluczowej rzeczy nie zrobi

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Allegro wprowadza asystenta AI, ale jednej kluczowej rzeczy nie zrobi

Udostępnij:

Allegro oficjalnie zapowiedziało udostępnienie swojego asystenta AI wszystkim klientom na początku 2026 roku.

Decyzja jest następstwem bardzo obiecujących wyników testów konwersji, które potwierdziły zainteresowanie użytkowników nową formą interakcji. Narzędzie, działające na zasadzie doradcy produktowego, na obecnym etapie nie będzie jednak obsługiwało płatności, co stanowi świadomą strategię firmy, uwzględniającą specyfikę lokalnego rynku i przyzwyczajenia klientów.

Podczas konferencji prasowej poświęconej wynikom finansowym spółki za III kwartał 2025 r., prezes Marcin Kuśmierz oficjalnie potwierdził plany ekspansji narzędzia.

– Na początku przyszłego roku chcemy tę funkcjonalność udostępnić dla wszystkich użytkowników naszego marketplace’u – stwierdził Marcin Kuśmierz, prezes Allegro, cytowany przez serwis cashless.pl.

Obecnie asystent Allegro pełni rolę inteligentnego doradcy, który ma za zadanie pomagać w wyborze odpowiedniego produktu, uzupełniając tradycyjną wyszukiwarkę. Jego działanie, jak zaznaczają przedstawiciele firmy, przypomina interakcję z globalnymi modelami językowymi, takimi jak ChatGPT czy Gemini, co ma na celu uczynienie procesu zakupowego bardziej intuicyjnym i spersonalizowanym.

Decyzja o udostępnieniu asystenta AI milionom użytkowników zapadła nie w sali konferencyjnej, ale została przypieczętowana przez jeden kluczowy wskaźnik: konwersję.

Faza testowa, która rozpoczęła się na początku listopada 2025 roku, dostarczyła zarządowi kluczowych argumentów za powszechnym wdrożeniem asystenta. Prezes Kuśmierz wskazał na dwa fundamentalne, pozytywne sygnały płynące z pilotażu. Mówił o „bardzo obiecującej konwersji”, która sugeruje, że interakcje z asystentem AI realnie przekładają się na finalizację zakupów oraz o ogólnym dobrym przyjęciu nowej funkcjonalności i jej potencjale do budowania zaangażowania.

Te pozytywne wnioski stały się bezpośrednim impulsem do podjęcia decyzji o udostępnieniu narzędzia wszystkim klientom platformy. Jednakże entuzjazm związany z funkcjami doradczymi idzie w parze z zauważalnie bardziej powściągliwym podejściem do jednego z kluczowych aspektów e-commerce – integracji płatności.

Kwestia płatności zautomatyzowanych

Prezes firmy, choć nie odniósł się wprost do pytań o przyszłość płatności w asystencie, podzielił się kluczową obserwacją dotyczącą polskich konsumentów. Jego komentarz, że „w Polsce klienci lubią mieć poczucie pełnej kontroli nad transakcjami płatniczymi”, sugeruje, że ryzyko zrażenia użytkowników nieznanym, zautomatyzowanym procesem płatności jest obecnie oceniane jako wyższe niż potencjalna korzyść.

Strategia Allegro, choć mocno osadzona w lokalnych realiach, stawia firmę w opozycji do globalnego trendu, w którym integracja płatności z AI jest traktowana priorytetowo. Międzynarodowi gracze z sektora finansów i technologii nie mają wątpliwości, że przyszłość e-commerce leży w płynnym, zautomatyzowanym procesie zakupowym realizowanym przez inteligentnych agentów.

Czytaj także: