[aktualizacja: 22.09.11]
Dziś ankietka.pl jest liderem wśród serwisów do tworzenia internetowych ankiet. Za projekt obecnie odpowiadają trzy osoby: Marcin Racino, Piotr Sadowski i Marcin Skowronek. Zapytaliśmy ich o początki serwisu i źródła jego sukcesu.
Czym dokładnie jest serwis ankietka.pl?
Marcin Racino: ankietka.pl to polski serwis ankietowy o największym ruchu (wg. alexa.com) oraz największej bazie ankiet stworzonej przez jego użytkowników.
W internecie znajdziemy wiele serwisów umożliwiających tworzenie ankiet. Jaka jest Wasza przewaga nad nimi?
MR: Otwartość. Serwis powstał w czasie wielkiego zachwytu web 2.0. Dlatego chcieliśmy, aby ankiety tworzone przez użytkowników służyły innym. Dzięki temu dziś w bazie ankiet mamy grubo ponad 50 tysięcy ankiet i jesteśmy liderem jeżeli chodzi o content. Dodatkowo jesteśmy jedyną firmą, która w opublikowanej na stronie internetowej ofercie posiada zapisy dotyczące możliwości implementacji systemu w zasobach odbiorcy.
Piotr Sadowski: Posiadamy bardzo użyteczny interfejs – tworzenie kwestionariusza jest bardzo intuicyjne, ponieważ użytkownik na bieżąco widzi efekt końcowy swojej ankiety.
Jak wyglądały narodziny Waszego serwisu?
MR: Jako student dostawałem od znajomych dużo emaili z ankietami w pliku .doc. “Proszę wypełnij i odeślij na ten email”. Myślałem, że zwariuje podczas wykonywania tych niepotrzebnych czynności. Chciałem zmienić podejście ludzi do ankiet w sieci i stworzyć dedykowane narzędzie. Wtedy jeszcze nie przyszło mi nawet do głowy, żeby sprawdzać czy takie narzędzia istnieją… Byłem przekonany, że jest to niezwykle innowacyjny projekt :).
PS: Potem okazało się, że Marcin miał świetny pomysł, jednak serwer wirtualny nie wytrzymywał napierającego ruchu. Dołączyłem do zespołu. Przepisaliśmy jeszcze raz serwis, posadziliśmy go na serwerze dedykowanym i ankietka nabrała wiatru w żagle.
Jakimi wynikami możecie się dziś pochwalić?
MR:
- Ponad 50 000 ankiet w bazie (dostępnych dla wszystkich – również Google),
- ~300 000 UU / miesięcznie,
- 35 000 panelistów,
- Ilość wypełnionych ankiet,
- Dzisiaj: 9 494,
- W tym tygodniu: 19 027,
- W tym miesiącu: 53 796,
- W tym roku: 1 931 019,
- Od zawsze: 4 068 421.
Ankietka.pl ma długą historię sięgającą 2006 roku. Jakie były kluczowe momenty dla tego projektu?
MR: W maju 2009 roku wprowadziliśmy płatne konta Premium. Od tej pory serwis zaczął zarabiać.
Następnie pierwszy duży klient – Empik. Wtedy dotarło do nas, że nie tylko studenci potrzebują naszego narzędzia. Kolejny przełom to pozyskanie następnego dedykowanego klienta – Itaka, a co za tym idzie odkrycie, że jest więcej branż, które potrzebują badań.
Kolejny duży przełom nastąpił w maju 2011 roku. Wtedy to wprowadziliśmy nową wersję systemu oraz konto Biznes skierowane dla firm (w pełni zautomatyzowane). Z dużą pewnością jesteśmy w stanie stwierdzić, że aktualnie nasze rozwiązanie jest jednym z bardziej zaawansowanych na polskim rynku, a na pewno najbardziej nowoczesne jeśli chodzi o aspekty techniczne. Spotkaliśmy się z określeniami, że jesteśmy ankietowym Gmailem, głównie za sprawą tylko AJAXowych przeładowań po zalogowaniu na konto użytkownika.
Czego możemy spodziewać się w przyszłości jeśli chodzi o ankietkę?
MR: Nie da się nie zauważyć olbrzymich potrzeb klientów biznesowych jeśli chodzi o ankiety. Dlatego też na tych odbiorcach chcemy się skupić. Planujemy rozbudowę systemu klasy Enterprise z możliwością szybkich wdrożeń na serwerach klienta (w przypadku dużych organizacji ochrona danych jest kluczem). Dodatkowo chcemy rozwinąć moduł panelistów i udostępnić klientom możliwość automatycznego zbierania respondentów w interesującym targecie.
Nie wykluczamy stworzenia aplikacji na iPhone/iPad, tak aby przeprowadzenie badania w terenie (restauracja/hotel/dowolny punkt usługowy) można było zrobić w pełni cyfrowo.
Mamy cały czas na oku największych graczy rynku amerykańskiego (surveymonkey, surveygizmo, zoomerang) – wiemy z kogo brać przykład. W przypadku nawiązania współpracy z inwestorem, za którym aktualnie się rozglądamy, planujemy rozpocząć lokalizowanie naszego serwisu na innych rynkach.