ankietka.pl – nabraliśmy wiatru w żagle

Dodane:

Marcin Małecki, MamStartup Marcin Małecki

Udostępnij:

O serwisie ankietka.pl opowiadają Marcin Racino, Piotr Sadowski i Marcin Skowronek.

[aktualizacja: 22.09.11]

Dziś ankietka.pl jest liderem wśród serwisów do tworzenia internetowych ankiet.  Za projekt obecnie odpowiadają trzy osoby: Marcin Racino, Piotr Sadowski i Marcin Skowronek. Zapytaliśmy ich o początki serwisu i źródła jego sukcesu.


Czym dokładnie jest serwis ankietka.pl?

Marcin Racino: ankietka.pl to polski serwis ankietowy o największym ruchu (wg. alexa.com) oraz największej bazie ankiet stworzonej przez jego użytkowników.

W internecie znajdziemy wiele serwisów umożliwiających tworzenie ankiet. Jaka jest Wasza przewaga nad nimi?

MR: Otwartość. Serwis powstał w czasie wielkiego zachwytu web 2.0. Dlatego chcieliśmy, aby ankiety tworzone przez użytkowników służyły innym. Dzięki temu dziś w bazie ankiet mamy grubo ponad 50 tysięcy ankiet i jesteśmy liderem jeżeli chodzi o content. Dodatkowo jesteśmy jedyną firmą, która w opublikowanej na stronie internetowej ofercie posiada zapisy dotyczące możliwości implementacji systemu w zasobach odbiorcy.

Piotr Sadowski: Posiadamy bardzo użyteczny interfejs – tworzenie kwestionariusza jest bardzo intuicyjne, ponieważ użytkownik na bieżąco widzi efekt końcowy swojej ankiety.

Jak wyglądały narodziny Waszego serwisu?

MR: Jako student dostawałem od znajomych dużo emaili z ankietami w pliku .doc. “Proszę wypełnij i odeślij na ten email”. Myślałem, że zwariuje podczas wykonywania tych niepotrzebnych czynności. Chciałem zmienić podejście ludzi do ankiet w sieci i stworzyć dedykowane narzędzie. Wtedy jeszcze nie przyszło mi nawet do głowy, żeby sprawdzać czy takie narzędzia istnieją… Byłem przekonany, że jest to niezwykle innowacyjny projekt :).

PS: Potem okazało się, że Marcin miał świetny pomysł, jednak serwer wirtualny nie wytrzymywał napierającego ruchu. Dołączyłem do zespołu. Przepisaliśmy jeszcze raz serwis, posadziliśmy go na serwerze dedykowanym i ankietka nabrała wiatru w żagle.

Jakimi wynikami możecie się dziś pochwalić?

MR:

  • Ponad 50 000 ankiet w bazie (dostępnych dla wszystkich – również Google),
  • ~300 000 UU / miesięcznie,
  • 35 000 panelistów,
  • Ilość wypełnionych ankiet,
  • Dzisiaj: 9 494,
  • W tym tygodniu: 19 027,
  • W tym miesiącu: 53 796,
  • W tym roku: 1 931 019,
  • Od zawsze: 4 068 421.

Ankietka.pl ma długą historię sięgającą 2006 roku. Jakie były kluczowe momenty dla tego projektu?

MR: W maju 2009 roku wprowadziliśmy płatne konta Premium. Od tej pory serwis zaczął zarabiać.

Następnie pierwszy duży klient – Empik. Wtedy dotarło do nas, że nie tylko studenci potrzebują naszego narzędzia. Kolejny przełom to pozyskanie następnego dedykowanego klienta – Itaka, a co za tym idzie odkrycie, że jest więcej branż, które potrzebują badań.

Kolejny duży przełom nastąpił w maju 2011 roku. Wtedy to wprowadziliśmy nową wersję systemu oraz konto Biznes skierowane dla firm (w pełni zautomatyzowane). Z dużą pewnością jesteśmy w stanie stwierdzić, że aktualnie nasze rozwiązanie jest jednym z bardziej zaawansowanych na polskim rynku, a na pewno najbardziej nowoczesne jeśli chodzi o aspekty techniczne. Spotkaliśmy się z określeniami, że jesteśmy ankietowym Gmailem, głównie za sprawą tylko AJAXowych przeładowań po zalogowaniu na konto użytkownika.

Czego możemy spodziewać się w przyszłości jeśli chodzi o ankietkę?

MR: Nie da się nie zauważyć olbrzymich potrzeb klientów biznesowych jeśli chodzi o ankiety. Dlatego też na tych odbiorcach chcemy się skupić. Planujemy rozbudowę systemu klasy Enterprise z możliwością szybkich wdrożeń na serwerach klienta (w przypadku dużych organizacji ochrona danych jest kluczem). Dodatkowo chcemy rozwinąć moduł panelistów i udostępnić klientom możliwość automatycznego zbierania respondentów w interesującym targecie.

Nie wykluczamy stworzenia aplikacji na iPhone/iPad, tak aby przeprowadzenie badania w terenie (restauracja/hotel/dowolny punkt usługowy) można było zrobić w pełni cyfrowo.

Mamy cały czas na oku największych graczy rynku amerykańskiego (surveymonkey, surveygizmo, zoomerang) – wiemy z kogo brać przykład. W przypadku nawiązania współpracy z inwestorem, za którym aktualnie się rozglądamy, planujemy rozpocząć lokalizowanie naszego serwisu na innych rynkach.