Pierwszą własną działalność gospodarczą Mateusz prowadził już jako 17-latek. Od tamtego momentu cały czas zajmuje się biznesem. Posiada duże doświadczenie, więc postanowił dzielić się swoją wiedzą w kanałach social media oraz na różnych wydarzeniach. Ponieważ zgłaszało się do niego z prośbą o rady wiele osób, które chciałby założyć własny biznes, ale nie wiedzą jak się za to zabrać, postanowił stworzyć dla nich narzędzie.
Tak powstała darmowa aplikacja #zanimzaczniesz. Aplikacja pomaga sprawdzić pomysł na biznes i przygotować się do założenia firmy. Postanowiliśmy porozmawiać z Mateuszem i zapytać go o jego aplikację oraz związane z nią plany na przyszłość.
Czym zajmowałeś się wcześniej? Skąd Twoje doświadczenie biznesowe?
Swoją przygodę z przedsiębiorczością zacząłem od założenia firmy w wieku 17 lat. Prowadziłem wtedy sklep z częściami tuningowymi do skuterów. Wszystkiego, co było związane z prowadzeniem firmy, musiałem nauczyć się sam. Nie miałem sytuacji, że ktoś w rodzinie prowadził firmę i mógł mnie czegoś nauczyć. Uczęszczałem wtedy do technikum i po szkole zajmowałem się sprzedażą, obsługą klientów i wysyłką. W wolnej chwili czytałem i uczyłem się wszystkiego, co było związane z przedsiębiorczością. Jestem osobą, która nie boi się pytać, czy wertować Internetu w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania, które mnie trapią.
Tak ten cały proces trwa do dziś. Bez znacznych przerw prowadziłem kilka firm. Na studiach prowadziłem sklep motocyklowy w Krakowie, następnie sklep z kosmetykami do włosów i brody oraz agencję kreatywną. Aktualnie skupiam się na rozwoju aplikacji.
Kiedy wpadłeś na pomysł stworzenia aplikacji #zanimzaczniesz?
Od pewnego czasu dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem związanym z prowadzeniem firmy i jej rozwojem za pomocą social mediów. Często też piszą do mnie osoby, które chcą założyć firmę, ale nie wiedzą za co się zabrać. Pracując z takimi osobami widzę, że największą barierą jest brak pewności co do pomysłu na biznes oraz brak informacji na temat tego jak założyć firmę i co należy po kolei zrobić.
W trakcie moich działań otrzymałem zaproszenie jako prelegent na wydarzenie Drogowskaz Mistrzostwa Finansowego Zamość 2019. Miałem opowiedzieć moją historię i zainspirować uczestników do działania. Pomyślałem, że warto byłoby dać coś więcej niż tylko słowa, dlatego powstał pomysł by stworzyć pierwszą wersję aplikacji, która zawierała porady i zadania, które umożliwiałyby sprawdzenie pomysłu na biznes.
Aplikacja została odebrana pozytywnie dlatego postanowiłem rozwinąć ją i stworzyć nowe moduły.
Kto jest odbiorcą Twojego rozwiązania?
Głównie są to osoby, które chcą pracować na swoim lub mają pomysł na firmę, ale nie wiedzą za co się zabrać. Z aplikacji korzystać może każdy, kto tylko chce prowadzić swoją firmę.
Z jakimi problemami i wyzwaniami najczęściej zderzają się osoby, które planują założenie własnego biznesu?
Moim zdaniem większość początkujących przedsiębiorców nie sprawdza pomysłu na biznes i nie przygotowuje wszystkiego przed założeniem firmy, tak by od razu móc generować zysk. Skutkiem tego jest generowanie kosztów i brak początkowych zysków. Przekłada się to na szybkie zamknięcie firmy, a nie jej rozwój.
Wszystko zaczyna się od pomysłu. Należy zrobić wszystko co się da by upewnić się, że pomysł na firmę jest dobry. Dlatego w aplikacji #zanimzaczniesz pierwszy moduł zawiera porady i zadania, które pomogą sprawdzić pomysł na biznes.
Gdy upewniamy się, że pomysł jest dobry, to powinniśmy przygotować wszystko co pomoże nam w starcie przed założeniem firmy. Powinniśmy przygotować ofertę, pozyskać dostawców, stworzyć brand, pozyskać pierwszych klientów, zacząć działać z marketingiem i dopiero na końcu zarejestrować firmę. Te wszystkie działania również zostały opisane w pierwszym module aplikacji #zanimzaczniesz. Warto skorzystać z notatnika, który jest dostępny w aplikacji i na bieżąco wszystko notować.
Jeżeli mamy już wszystko przygotowane, to zabieramy się za rejestrację działalności gospodarczej oraz wybór konta firmowego w banku i księgowości. Tym zagadnieniom odpowiada moduł drugi w aplikacji. Znajdziemy tam filmy, w których pokazuję jak krok po kroku wypełnić wniosek w CEIDG oraz jak wybrać bankowość i księgowość.
Polecam również skorzystać z dodatkowych narzędzi, jakimi są ranking firmowych kont bankowych oraz polecane książki biznesowe. Wkrótce też pojawi się kategoria z polecanymi firmami księgowymi z całej Polski.
Ile osób do tej pory skorzystało z Twojej aplikacji?
Aktualnie aplikację pobrało 230 użytkowników, jednak dopiero niedawno zacząłem działania marketingowe. Myślę, że wkrótce liczba użytkowników znacznie się zwiększy.
Uczestnicy wydarzenia Drogowskaz Mistrzostwa Finansowego Zamość 2019, jako jedni z pierwszych, mieli okazję przetestować Twoją aplikację. Jakie były ich opinie?
Po wydarzeniu otrzymałem bardzo dużo pozytywnych wiadomości. Pojawiło się kilka opinii na moim profilu i również w sklepie Google Play. Jak dobrze pamiętam, to po wydarzeniu było ponad 100 użytkowników i na tym skończyłem promowanie pierwszej wersji. Nowa wersja aplikacji została wgrana od nowa i od początku zaczyna zbierać nowych użytkowników.
Skąd wziąłeś finansowanie na projekt?
Projekt finansowany jest w pełni z moich prywatnych środków. Prace nad aplikacją były podzielone na etapy, co pozwoliło mi na zmierzenie się z kosztami.
Czy aktualnie szukasz inwestora?
Chciałbym rozwinąć aplikację tak, by mogła finansować się sama. Czas wszystko zweryfikuje, dlatego też biorę pod uwagę działania związane z pozyskaniem inwestora.
Aplikacja jest darmowa. Jaki masz zatem model biznesowy?
Tak, aplikacja jest w pełni darmowa, jednak promuje w niej swoje konsultacje oraz podpięte są linki afiliacyjne. W tej chwili skupiam się na promowaniu aplikacji i pozyskaniu jak największej liczby użytkowników. Z czasem chcę wprowadzić abonamentowy model biznesowy, jednak nie będzie on skierowany do użytkowników, a do firm, które mogłyby mieć w aplikacji zaprezentowaną wizytówkę firmy. Wiem, że użytkownicy to idealna grupa docelowa dla firm księgowych, banków, prawników itp. Dlatego model biznesowy nie jest jeszcze dopracowany, ale myślę, że to tylko kwestia czasu.
Ile osób pracuje nad #zanimzaczniesz?
Aplikację tworzę wspólnie z programistą Kamilem, który odpowiada z techniczne sprawy, a ja zajmuję się merytoryczną stroną i rozwojem aplikacji.
Jakie są Twoje najbliższe plany?
Planuję skupić się na promowaniu aplikacji i dotarciu do osób, które potrzebują pomocy w starcie z biznesem. Pracuję również nad nowymi treściami do aplikacji, które dadzą jeszcze większą wartość użytkownikom. Dodatkowo planuję nawiązać współprace z firmami księgowymi, które mogłyby promować się w aplikacji. Do tych działań planują zatrudnić pierwszych handlowców.