Tegoroczna edycja Filmteractive Market obfitowała w projekty o zróżnicowanej tematyce i zaawansowaniu technologicznym. Podczas festiwalu zaprezentowane zostaną prace, które zakwalifikowały się do ścisłego finału i powalczą o nagrodę główną, ale przede wszystkim o uwagę inwestora.
Finałową ósemkę otwiera Monster Buster: World Invasion. To projekt litewskich twórców wykorzystujący rozszerzoną rzeczywistość. Gra polega na łapaniu, zbieraniu i ustawianiu walk potworów, które znajdują się w przestrzeni miejskiej. Aby przejść do kolejnego etapu gracz musi się przemieszczać, dzięki temu poznaje nowe rejony swojego miasta.
Rozszerzoną rzeczywistość wykorzystuje także polski projekt Run Like Hero. Gra ma urozmaicać i uprzyjemniać codzienne treningi. Bieganie zyskuje dodatkowy cel, jakim jest ukończenie konkretnej, zadanej misji. Po dotarciu do wyznaczonego celu, gracz ma szansę poznać historię z nim związaną i odkryć nieznane do tej pory fakty. Aplikacja mobilna wykorzystuje moduł GPS, dzięki czemu pozwala na grę dostosowaną do otaczającej rzeczywistości.
Wirtualny przewodnik dla osób z autyzmem to kolejny polski projekt, który znalazł się w finale Filmteractive Market. Wykorzystano tu technologię VR, która ma na celu ukazanie zdrowym osobom, jak wygląda percepcja chorego, jak postrzega świat i jakie bodźce do niego docierają. Problem autyzmu i związanych z nim ograniczeń dotyka ponad 5 milionów ludzi w Europie i ta liczba stale rośnie. Ograniczone zdolności komunikacji, utrudnione możliwości funkcjonowania, przekładają się na problem wykluczenia i odseparowania społecznego. World of VR – twórcy projektu, od 2016 roku współpracują z fundacją SYNAPSIS, wraz z którą wdrażają edukacyjny program wspierający aktywację osób z autyzmem na rynku pracy. Pierwszym filmem z cyklu jest „Mój pierwszy dzień w pracy”, który pokazuje, z punktu widzenia chorego, komunikację w środowisku pracy.
Kolejnym projektem wykorzystującym technologię VR jest Wykreślona Warszawa. Twórcy postanowili odpowiedzieć na pytanie jak wyglądałaby Warszawa, gdyby nie wybuchła II Wojna Światowa, czy faktycznie zasługiwała na miano „Paryża Północy”. Studio Pictureworks przez wiele lat poszukiwało projektów warszawskich budynków, które zostały zaprojektowane w dwudziestoleciu międzywojennym, ale przez burzliwe dzieje historii nigdy nie zostały zrealizowane. Dzięki interaktywnym wizualizacjom 360 na własnej skórze można poczuć jak wyglądałaby Warszawa niedotknięta zniszczeniami wojennymi.
Technologia VR 360 została wykorzystana w fabularnym, francuskim dokumencie Sex Buyer Xperience. Jest to krytyka prostytucji traktowanej, jako transakcja kupna-sprzedaży. Twórcy mają na celu stworzenie interaktywnego narzędzia, wirtualnego świata, przybliżającego rzeczywistość życia prostytutek. Chodzi o zszokowanie odbiorcy, przełamanie konwencjonalnego myślenia, aby przeciwdziałać stręczycielstwu, niszczyć tabu gwałtów i idących za nimi, traumatycznych przeżyć. Twórcy pragną informować o historii, a także działaniach politycznych w zakresie prostytucji. Portugalski projekt Fragment of Laura to aplikacja mobilna, która daje możliwość odkrycia siedmiu miejsc w Funchal za pomocą storytellingu. Celem projektu jest poprawa wrażeń turystów odwiedzających Funchal, zapewniając im nieco inny, zabawny sposób na poznanie różnych zakątków miasta. Dzięki wykorzystaniu rozszerzonej rzeczywistości użytkownik ma szansę śledzić historię Laury w ścisłym powiązaniu z historią oraz kulturą Madery.
W finałowej ósemce znalazł się także chorwacki projekt Interactive comics łączący grę video z komiksem. Dzięki intuicyjnej mechanice użytkownik może sam stworzyć swoją komiksową historię. Po zakończeniu gry komiks gotowy jest do wydrukowania, dokładnie w takiej formie, w jakiej został zaprojektowany przez gracza.
Listę finalistów zamyka projekt Wielcy Polacy VR, którego celem jest uratowanie od zapomnienia wybitnych naukowców, artystów, sportowców, architektów, bohaterów poprzez przybliżenie ich sylwetek dzięki możliwości interakcji, zastosowaniu VR czy video 360.
Osiem finałowych projektów 17 października będzie walczyło o nagrodę główną Filmteractive Market – 8 000 PLN oraz zaproszenie na MIPTV 2018.
Projekty oceni Jury w składzie:
- Hicran Lefort (MIP)
- Michał Kramarz (Google)
- Kuba Dudek (SpeedUp Venture Capital Group)
- Tomasz Kowalczyk (Bluesoft Ventures & Hardgamma Ventures)
- Dorota Kosmicka-Gacke (ATM Group S.A.)
- Anna Iller (Allegro Group)
- Marek Grodziński (ABSL – Association of Business Service Leaders)
- Rafał Baran (4Fun Media S.A.)
- Dawid Marcinkowski (The Kissinger Twins)
- Magdalena Drozdowska (Deloitte Digital)
- Michał Jaskulski (Black Red White)