Audi przetestuje koncepcję centrum szybkiego ładowania

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Audi przetestuje koncepcję centrum szybkiego ładowania

Udostępnij:

Audi do roku 2025 marka planuje wprowadzić na rynek 20 modeli z napędem w pełni elektrycznym. Kluczem do sukcesu i sednem tej transformacji jest dostępność infrastruktury ładowania, dlatego firma pracuje nad koncepcją szybkiego ładowania.

Projekt pilotażowy, Audi charging hub, którego wyniki poznamy w drugiej połowie roku, dostarczy konkretnej perspektywy i będzie praktycznym sprawdzianem dla ewentualnego seryjnego wdrożenia. Program testowy ma na celu sprawdzenie funkcjonalności i zapotrzebowania przed ewentualnym wdrożeniem seryjnym.

Audi intensyfikuje swoje prace nad elektrycznymi pojazdami. Po raz pierwszy w historii, w roku 2021 ponad połowa nowo wprowadzanych na rynek modeli Audi będzie zelektryfikowana. Wraz z rosnącą liczbą modeli elektrycznych, będą rosły również wymagania dotyczące infrastruktury ładowania. Rozwiązaniem dla zintensyfikowanego zapotrzebowania w przyszłości, może być centrum ładowania, czyli Audi charging hub. Koncepcja ta przewiduje budowę stacji ładowania o wysokiej mocy (HPC), które będzie można rezerwować z wyprzedzeniem.

Elastyczna i zrównoważona koncepcja: system magazynowania 2,45 Mwh energii

Koncepcja architektoniczno – techniczna centrum ładowania Audi charging hub opiera się na systemie sześcianów. Poszczególne sześcienne moduły spełniają różne wymagania techniczne. W ich wnętrzu umieszczono punkty ładowania oraz zespoły zużytych akumulatorów litowo-jonowych służących jako magazyny energii. Ich wykorzystanie i nadanie im „drugiego życia” nie tylko daje ogniwom akumulatorowym nowe, trwałe przeznaczenie, lecz także przysparza ogromnych korzyści w postaci zapewnienia sobie pomocniczego magazynu prądu stałego. Dzięki temu, niepotrzebna staje się skomplikowana infrastruktura z liniami wysokiego napięcia i drogimi transformatorami.

Dzięki takiemu tymczasowemu magazynowi energii o pojemności ok. 2,45 MWh, funkcjonować może aż sześć punktów o mocy ładowania do 300 kW ze standardowym przyłączem wysokiego napięcia 400 V. Moc wyjściowa od 11 kW na jeden taki sześcian wystarcza do ciągłego napełniania trzech modułów magazynujących o łącznej pojemności 2,45 MWh i ładowania ich
w nocy. Moduły fotowoltaiczne na dachu zapewniają dodatkową zieloną energię. Ułatwia to nie tylko wybór możliwych lokalizacji, ale także skraca czas planowania i obniża koszty oraz oszczędza zasoby naturalne. Ponadto, koncepcja modułowa zapewnia maksymalną elastyczność i skalowalność.

Przenośne stacje ładowania

Takie centrum ładowania może być szybko przetransportowane, zainstalowane i dostosowane do potrzeb konkretnej lokalizacji – w dużym stopniu niezależnie od możliwości lokalnej sieci energetycznej. „Centrum ładowania Audi charging hub uosabia nasze aspiracje i podkreśla 'Vorsprung durch Technik’ – ciągły postęp dzięki technice. Elastyczny, wysokowydajny park ładowania HPC nie wymaga wiele od lokalnej sieci energetycznej i wykorzystuje zrównoważoną koncepcję powtórnego wykorzystania akumulatorów- mówi Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego.

Próby i testy praktyczne: projekt pilotażowy ruszy późnym latem

Obecnie trwają poszukiwania lokalizacji w Niemczech dla pilotażowego projektu Audi charging hub oraz rozmowy z ewentualnymi partnerami. Uruchomienie planowane jest na drugą połowę roku. Wynikające z tego wnioski dotyczące codziennej eksploatacji i postrzegania przez klientów będą miały decydujące znaczenie dla dalszej realizacji koncepcji. „Do sprawdzenia jakie jest optymalne rozwiązanie w kwestii ładowania samochodu elektrycznego podchodzimy bardzo realistycznie. Skupiamy się przy tym przede wszystkim na potrzebach naszych klientów” – dodaje Hoffmann. Plan fazy pilotażowej przewiduje również, że z otwartych i niezarezerwowanych stacji ładowania oraz z części salonu korzystać będą mogli również kierowcy samochodów innych marek.