Badanie Honeywell: Wdrożenie sztucznej inteligencji w europejskim handlu przyspiesza

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Badanie Honeywell: Wdrożenie sztucznej inteligencji w europejskim handlu przyspiesza

Udostępnij:

Najważniejsze zastosowania AI w Europie obejmują bardziej precyzyjny marketing, trafniejsze prognozowanie popytu oraz efektywniejsze planowanie zasobów kadrowych. Zaledwie 1% europejskich detalistów nie inwestuje w sztuczną inteligencję – wynika z badania Honeywell.

AI pomoże w usprawnieniu kluczowych procesów

Honeywell opublikował badanie „Global Retailer Technology Survey”. Z raportu wynika, że europejskie sieci handlowe intensywnie wdrażają rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Zastosowanie AI ma pomóc w usprawnieniu kluczowych procesów w firmach. Ponad 8 z 10 (84%) firm z branży retail w Europie i 85% respondentów na świecie korzysta ze sztucznej inteligencji. W najbliższym czasie 2/3 (61%) europejskich detalistów planuje zwiększyć zakres jej wykorzystania, a 22% chce utrzymać obecny poziom wdrożeń. Z kolei 14% firm, które jeszcze nie korzystają z AI, przygotowuje projekty pilotażowe.

  • Respondenci z Europy wskazali, że największy potencjał zastosowań AI i rozwoju cyfryzacji widzą w marketingu (44%), obsłudze klienta (35%), sprzedaży (35%) oraz zamówieniach (35%).
  • Oceniają oni znaczenie AI w obszarach marketingu i zamówień wyżej niż firmy z innych regionów świata (+7% względem średniej globalnej).
  • Jednocześnie rzadziej niż pozostali respondenci widzą potencjał AI w przyspieszeniu łańcuchów dostaw (27% w Europie i 34% globalnie).
  • Badanie pokazuje też, jak europejscy detaliści chcą wykorzystywać AI do usprawniania działań operacyjnych – od planowania popytu po obsługę klienta.

– Polscy detaliści coraz częściej sięgają po wsparcie AI, aby szybciej wychwytywać zmieniające się wzorce zakupowe i precyzyjniej kierować działaniami marketingowymi na niezwykle konkurencyjnym rynku. (…) Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał do wspierania wzrostu sprzedaży, tworzenia hiperpersonalizowanych doświadczeń klientów oraz usprawniania operacji w całym łańcuchu dostaw – mówi Piotr Miecznikowski, head of industrial dutomation division – Polska, Czechy i Słowacja oraz prezes zarządu Honeywell Polska.

Nie tylko AI

Europejskie firmy interesują się także możliwościami generatywnych agentów AI jako wsparcia dla pracowników sklepów. Mogą one służyć personelowi jako pomoc w szybkim odpowiadaniu na zapytania klientów, ale także przyspieszając procesy onboardingu. 36% detalistów w Europie (32% globalnie) uznało je za najważniejsze rezultaty wdrożeń AI. Na drugim miejscu znalazło się wykorzystanie sztucznej inteligencji do lepszego zarządzania zapasami i prognozowania popytu (36% w Europie, 33% globalnie). Planowanie pracy i optymalizację zasobów kadrowych wskazała jako najwyższy priorytet niemal jedna trzecia europejskich respondentów (31% wobec 26% globalnie).

Na krajobraz sektora retail w Europie wpływają także inne zaawansowane technologie. 41% handlowców detalicznych korzysta z optycznego rozpoznawania znaków (OCR), 29% wdraża rozszerzoną rzeczywistość (AR), a 27% inwestuje w widzenie maszynowe i analizę obrazu z kamer (CV). Technologia OCR, dzięki szybkiemu odczytywaniu etykiet i informacji o produktach, może przyspieszać procesy np. uzupełniania zapasów na półkach czy identyfikowania błędnych naklejek z cenami. CV pomaga ograniczać rosnące straty inwentaryzacyjne, natomiast AR ułatwia klientom i pracownikom wizualizację produktu w konkretnej przestrzeni.

Choć wyniki badania przeprowadzonego przez Honeywell wskazują na utrzymujące się tempo wdrożeń sztucznej inteligencji, europejscy detaliści wyrażają również swoje obawy. Do najczęściej przewidywanych wyzwań w przyszłości należą: złożoność modeli AI (41%), brak zaufania konsumentów (41%) oraz zgodność z regulacjami (40%). To sygnał dla firm, że warto mówić językiem korzyści i jasno komunikować klientom konkretne korzyści z zastosowania AI.

Badanie Honeywell objęło 450 dużych sieci handlowych z USA, Europy, Ameryki Łacińskiej, Indii oraz Bliskiego Wschodu. Jego celem było sprawdzenie, w jaki sposób firmy wykorzystują zaawansowane technologie w całej organizacji – od AI i automatyzacji po rzeczywistość rozszerzoną, widzenie maszynowe i czujniki. W europejskiej próbie znalazły się firmy z Wielkiej Brytanii i Niemiec osiągające roczne przychody na poziomie co najmniej 25 mln USD (ok. ~92 mln PLN).

Więcej o wynikach badania można dowiedzieć się na tej stronie.

Czytaj również: