Bank BNP Paribas wykorzystuje otwartą bankowość do potwierdzania tożsamości klienta w nowy sposób

Udostępnij:
Bank BNP Paribas udostępnia pierwszą usługę otwartej bankowości dedykowaną klientom produktów Personal Finance. Dzięki nowej usłudze klienci indywidualni w szybszy sposób będą mogli potwierdzić swoją tożsamość w procesie kredytowym online. Początkowo usługa dostępna będzie w sklepach internetowych, w których bank finansuje zakupy na kredyt. Do tej pory potwierdzenie wykonane było przez klienta przelewem złotówkowym. Teraz wystarczy zalogować się do banku i wyrazić zgodę na przekazanie danych z konta. Dzięki temu klient będzie mógł przeprowadzić proces zawarcia umowy kredytowej w czasie rzeczywistym.

Możliwość rozwoju otwartej bankowości pojawiła się w momencie implementacji unijnej dyrektywy PSD2 do polskiego prawa. Projekty, które są prowadzone w ramach otwartej bankowości stwarzają nowe perspektywy nie tylko dla klientów banków, ale również i instytucji finansowych poprzez m.in. rozszerzanie działalności banków, ulepszanie oraz usprawnianie ich procesów. Dzięki temu klienci mogą mieć dostęp do spersonalizowanych produktów oraz ofert, które są jeszcze lepiej dopasowane do ich potrzeb. Za przykład może służyć jedno z rozwiązań otwartej bankowości, którą jest usługa dostępu do informacji o rachunku klienta (AIS). Bank BNP Paribas wykorzystał ją w swoim nowym wdrożeniu, upraszczając i unowocześniając proces kredytowy w kanałach internetowych dla klientów indywidualnych, zapewniając jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa.

– W Polsce rewolucja otwartej bankowości dopiero się zaczyna. Na rynku bankowym pojawiają się pierwsze produkty oparte na usługach AIS i PIS. Proces potwierdzania tożsamości klienta, który zaproponowaliśmy w Banku BNP Paribas upraszcza procedurę potwierdzenia wiarygodności klienta (KYC), a jednocześnie daje możliwość szybkiej weryfikacji tożsamości online. Proces kredytowy nie tylko się skraca, ale także jest mniej narażony na ludzkie błędy i nieuwagę, przez co automatycznie staje się bardziej efektywny oraz bezpieczny – mówi Krzysztof Wojciechowski, Dyrektor Departamentu Nowych Modeli Biznesowych i Innowacji Personal Finance w Banku BNP Paribas.

W trakcie rozpatrywania wniosku kredytowego klienta, bank jest zobowiązany do potwierdzenia jego tożsamości. Do tej pory potwierdzeniem był przelew złotówkowy zlecony przez klienta. Teraz wystarczy, że klient ma konto osobiste w banku z dostępem do bankowości elektronicznej, zaloguje się na nie i wyrazi zgodę na udostępnienie informacji w ramach możliwości, jakie dają otwarte interfejsy programistyczne (API). Dane natychmiast zostaną przekazane do Banku BNP Paribas, na podstawie których zostanie potwierdzona tożsamość klienta stanowiąca podstawę do uruchomienia kredytu i finansowania zakupu klienta przez bank na rzecz sklepu internetowego.

Bezpieczeństwo jest dodatkową zaletą nowego rozwiązania, ponieważ dane przetwarzane są w czasie rzeczywistym, a klient dostaje informację, że potwierdzenie tożsamości się powiodło. BNP Paribas w procesie potwierdzenia tożsamości klienta będzie korzystał z infrastruktury firmy Blue Media działającego w procesie jako TPP (z ang. third party providers, czyli podmioty trzecie – najczęściej fintechy i finansowe podmioty nieposiadające licencji bankowej, które świadczą nowe typy usług, w szczególności AIS i PIS).

– Bank BNP Paribas był jednym z pierwszych banków, które uzyskały zgodność z PSD2 na postawie standardu PolishAPI i pierwszym bankiem w Polsce, który umożliwił wnioskowanie o dostęp do środowiska produkcyjnego poprzez otwarte API. W planach banku jest wdrażanie kolejnych usług w ramach otwartej bankowości oparte na infrastrukturze Open Banking HUB BNP Paribas – mówi Jarosław Mastalerz Dyrektor Biura Procesów Omnichannel w Banku BNP Paribas.