Alior Bank sprawdził, jak z bankowości internetowej korzystają Polacy w wieku 60+.
Tylko niewielka część ankietowanych chce korzystać z fintechowych rozwiązań w bankowości. Prawie połowa przepytanych chętnie załatwialiby sprawy urzędowe na stronie internetowej swojego banku. Podobnie jak połowa nie kupiłaby ubezpieczenia online.
Bankowość przez komputer
Jeśli seniorzy w ogóle komunikują się z bankiem online, to wybierają do tego celu komputer (49%). Tylko 16% z nich korzysta z dedykowanych aplikacji bankowych w smartfonach.
Osoby 60+ najczęściej wykorzystują bankowość internetową do wykonywania przelewów (96%) oraz sprawdzania salda (90%). Także popularne wśród osób starszych jest płacenie za produkty i usługi przez internet, np.przy pomocy płatności typu pay-by-link (53%).
Brak wiedzy o bankowości cyfrowej
Ankietowani czują się jednak niedoinformowani w zakresie bankowości elektronicznej. Aż 29% wskazała ten rodzaj bariery. Osoby starsze obawiają się także o swoje o bezpieczeństwo w sieci (23%). Kolejnym powodem niekorzystania z technologii w kontaktach z bankiem są własne przyzwyczajenia i brak potrzeby korzystania z kanałów cyfrowych (21%).
Lepiej przejść się do banku
17% ankietowanych przyznało, że nie było w placówce banku ani razu. Najczęściej seniorzy w fizycznych oddziałach banków wypłacają pieniądze (40%). Natomiast 26% z nich zdobywa w ten sposób informacje o produktach finansowych. Z kolei 22% starszych Polaków wpłaca pieniądze bezpośrednio w oddziale banku.
40% seniorów załatwia sprawy w placówce przynajmniej 5 razy w roku.
Podpis dokumentów w sposób elektroniczny
Za moment, zarówno seniorzy, jak i reszta klientów banków otrzyma jeszcze jedną pożyteczną i oszczędzającą czas funkcjonalność.
W ubiegłym tygodniu PKO Bank Polski, BNP Paribas i Alior Bank poinformowali, że zainwestowali w Autenti. Od teraz klienci trzech banków będą mogli podpisywać dokumenty w sposób elektroniczny.
Analizy rynku podpisów elektronicznych wskazują, że sektor bankowy ma największy potencjał do wykorzystania rozwiązań związanych z cyfrowym obiegiem dokumentów.
Nadal jednak wiele bankowych procesów wymaga złożenia podpisu na papierze. Wprowadzenie elektronicznego to zarówno oszczędność czasu, jak i pieniędzy wydawanych dotychczas na druk i przesyłanie papierowych dokumentów. Mniejsze zużycie papieru korzystnie wpłynie także na środowisko, na czym zależy wszystkim inwestorom uczestniczącym w transakcji.