Japończycy płacą gotówką. Czy Igrzyska Olimpijskie w Tokio rozpowszchnią płatności elektroniczne?

Udostępnij:
Podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio 2020 roku, firma Visa zapowiedziała wsparcie dla rządowego programu "Bezgotówkowa Japonia". Celem jest upowszechnienie wśród Japończyków płatności elektronicznych i bezgotówkowych. 

Działania Visa w tym obszarze wpisują się w cele rządowego programu "Bezgotówkowa Japonia”, który zakłada podwojenie całkowitej liczby cyfrowych płatności i zwiększenie ich udziału w płatnościach ogółem do 40 procent do 2025 roku. Oczekuje się, że przyszłoroczne igrzyska olimpijskie i paraolimpijskie będą najbardziej innowacyjną imprezą w historii. Visa stoi więc przed wyjątkową szansą wykorzystania tego wydarzenia jako katalizatora dla wprowadzenia w Japonii najlepszych rozwiązań w dziedzinie płatności cyfrowych.

– Japońskiego rynku nie da się dziś porównać z jakimkolwiek innym – jest to trzecia największa gospodarka na świecie i lider wielu branż, a jednak w handlu w przeważającej mierze wykorzystuje się gotówkę - mówi Stephen Karpin, representative director i country manager Visa w Japonii. Igrzyska Olimpijskie to dla Visa znakomita szansa na zaoferowanie nowoczesnych technologii płatniczych, dzięki którym miłośnicy sportu będą mogli jeszcze bardziej cieszyć się tym wyjątkowym wydarzeniem, nie tylko w obiektach sportowych czy w wiosce olimpijskiej, ale także na terenie całego kraju. Chcemy, żeby działania, które zaplanowaliśmy przy okazji Igrzysk w Tokio miały długotrwały skutek w postaci przyspieszenia wzrostu gospodarczego i jednocześnie zapewniały niezapomniane doświadczenia zarówno mieszkańcom Japonii, jak i turystom – dodaje. 

Wsparcie dla programu "Bezgotówkowa Japonia"

Płatności bezgotówkowe cieszą się na polskim rynku coraz większą popularnością. W obrocie jest już ponad 41 mln kart, akceptowalnych niemal w 800 tysiącach terminali, a za pomocą BLIK tylko w I kwartale tego roku dokonano blisko 40 mln transakcji – z czego 75%. w Internecie. Japonia natomiast charakteryzuje się znacznym udziałem gotówki w transakcjach. Do tej pory banki nie inwestowały we wprowadzenie nowoczesnych metod płatności bezgotówkowych, dlatego procentowy udział użytkowników tego typu usług był bardzo niski w Japonii.

Obecnie tylko około jedna piąta wszystkich płatności w Japonii realizowana jest za pomocą metod cyfrowych. Dla porównania, w Korei Południowej ten odsetek sięga około 90%, w Stanach Zjednoczonych jest to niemal 60%, zaś w Chinach 70%. Według prognoz, w przyszłym roku Japonię odwiedzi 40 milionów osób, dlatego też Visa pracuje nad szeregiem inicjatyw, które zapewnią najlepsze możliwe doświadczenia zakupowe i związane z kwestią płatności. Działania te obejmują następujące obszary:

– Zwiększenie poziomu akceptacji płatności cyfrowych: Aby stworzyć alternatywę dla dominującej obecnie gotówki, Visa ściśle współpracuje z detalistami z różnych branż, włączając w to restauracje szybkiej obsługi i małe sklepy ogólnobranżowe oraz z podmiotami odpowiedzialnymi za transport. Inicjatywa ma na celu unowocześnienie punktów sprzedaży poprzez umożliwienie korzystania z płatności zbliżeniowych, a co za tym idzie zwiększenie popularności płatności cyfrowych w okresie poprzedzającym rozpoczęcie imprezy.

– Działania Team Visa na rzecz Bezgotówkowej Japonii: Team Visa to różnorodna grupa sportowców z całego świata, którzy rywalizują w wielu dyscyplinach. Jednocześnie reprezentują na arenach zmagań i poza nimi markę Visa, która wspiera ich od 2000 roku. Jednym z członków Team Visa, a zarazem kandydatem do medalu w surfingu, nowej dyscyplinie olimpijskiej, jest Japończyk Kanoa Igarashi. W kampanii marketingowej Visa, która już ruszyła w Japonii, surfera można zobaczyć jak „płynie na bezgotówkowej fali”. W tym roku Visa będzie dalej rozszerzać grupę wspieranych przez siebie sportowców,  zarazem promując kandydatów do medali podczas igrzysk olimpijskich i paraolimpijskich oraz wspierając płatności cyfrowe. 

– Stworzenie ekosystemu partnerów: Jako światowy lider płatności cyfrowych, Visa może zaproponować innowacyjne rozwiązania dla 3,4 miliarda posiadaczy rachunków, do których organizacja dociera poprzez współpracę z dostawcami licznych usług finansowych, szeroką grupą detalistów, branżą technologiczną i sektorem fintech. Aby jeszcze bardziej rozbudować swoją sieć w Japonii, Visa zainicjowała program Fintech Fast-track – dzięki niemu fintechy, za pośrednictwem sieci płatniczej Visa, będą mogły w szybszy i prostszy sposób tworzyć oraz oferować nowe doświadczenia płatnicze w handlu elektronicznym. Ponadto, aby zwiększyć popularność płatności cyfrowych, w ostatnim czasie Visa zawarła także partnerstwo z LINE Pay Corporation, operatorem e-portfela i usług fintech dla komunikatora LINE.

– Innowacje na czas Igrzysk: Jako wyłączny sponsor Igrzysk Olimpijskich w zakresie technologii płatniczych, Visa ma wyjątkową szansę zaprezentowania podczas wszystkich zawodów innowacyjnych rozwiązań w obszarze płatności, często testując technologie, które nie są jeszcze dostępne komercyjnie. Podczas Igrzysk Olimpijskich Rio 2016, sportowcy należący do Team Visa mogli korzystać z pierścionków z funkcją płatniczą. Z kolei podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich Pjongczang 2018, Visa sprzedawała produkty ubieralne w postaci rękawiczek i przypinek z funkcją płatności zbliżeniowej. Innowacji płatniczych nie zabranie również podczas Tokio 2020 – Visa rozważa zaprezentowanie w trakcie imprezy takich rozwiązań, jak: uwierzytelnienie biometryczne, urządzenia ubieralne czy też aplikacje mobilne wykorzystujące wirtualne karty płatnicze. 

Badania dotyczące podróży do Japonii i związanych z nimi wydatków: Według danych zebranych od podróżujących w ramach badania Visa Global Travel Intentions (GTI), w ciągu ostatnich dwóch lat Japonia wyprzedziła Stany Zjednoczone pod względem liczby odwiedzających. W okresie poprzedzającym igrzyska olimpijskie Visa będzie dalej publikować dane konsumenckie odnośnie podróżowania i wydatków oraz dzielić się przewidywaniami dotyczącymi trendów turystycznych związanych z Igrzyskami, pomagając w ten sposób przygotować się japońskim detalistom na przyjazd zagranicznych podróżnych.