Big data pozwala nam tworzyć produkty, których oczekują klienci – Artur Kurcweil (PKO Bank Polski)

Dodane: 22.11.2021

Mam Startup

Udostępnij:

Artur Kurcweil posiada ponad 20-letnie doświadczenie menadżerskie w obszarze IT. W pracy koncentruje się na innowacyjności, wzroście digitalizacji i efektywności procesów oraz dynamicznym rozwoju multikanałowego biznesu. Obecnie pełni funkcję Chief Technology Officer w PKO Banku Polskim. Przy okazji tegorocznej edycji Infoshare rozmawiamy z Arturem Kurcweilem o cyberbezpieczeństwie i big data.

Najsłabsze ogniwo systemu cybersecurity

– Największe zagrożenia [dotyczące cyberbezpieczeństwa – przyp. red.] wynikają z tego, że człowiek daje się zmanipulować sprytnemu cyberprzestępcy, któremu np. podaje kod dostępu – mówi Artur Kurcweil, Chief Technology Officer w PKO Banku Polskim. Zdaniem naszego rozmówcy to właśnie człowiek jest najsłabszym elementem systemów zabezpieczających. Dlaczego? Bo jest podatny na socjotechniki.

Zatem co możemy zrobić, żeby uchronić się między innymi przed kradzieżą danych przez hakerów? Artur Kurcweil radzi, aby się edukować. Na plus ocenia kampanie społeczne, w których uświadamia się seniorów o zagrożeniach czyhających w sieci. Jednocześnie przestrzega młodych, by nie usypiali swojej czujności, bo cyberprzestępcy nie polują wyłącznie na dojrzałych ludzi, ale też na młodych użytkowników internetu.

Artur Kurcweil – Rola cyberbezpieczeństwa i nowych technologii w bankowości jutra

Rozwój idzie w parze z bezpieczeństwem

Gdy zapytaliśmy naszego rozmówcę o to, jak zachować równowagę między szybkim wprowadzaniem technologii w organizacji a zachowaniem standardów bezpieczeństwa, odpowiedział, że już od dawna istnieją na to sposoby. – Po pierwsze trzeba dać przestrzeń startupom, żeby mogły bezpiecznie pracować w środowisku, tak żeby nic nie wyciekło poza firmę – wyjaśnia CTO w PKO Banku Polskim.

Wskazuje również na udostępnianie infrastruktury startupom. Wówczas należy wydzielić sieć oraz odseparować i zanonimizować dane. Dzięki temu startup, będący partnerem banku, może swobodnie pracować nad swoim rozwiązaniem korzystając z prawdziwych informacji na temat klientów banku, nie narażając ich bezpieczeństwa.

Przyszłość bankowości to… dane

Według Artura Kurcweila kluczowym czynnikiem, który w najbliższych latach będzie wpływać na rozwój bankowości, jest big data. – Zgromadzone dane mogą przydać się do analizy behawioralnej klientów, dzięki czemu my możemy zastanowić się, jaki kolejny produkt będzie najlepszy dla naszych klientów – mówi nasz rozmówca.

Ale do takiej analizy potrzebna jest również sztuczna inteligencja. To ona ze zgromadzonych danych wyodrębnia wzorce i zasila kreatywność osób pracujących nad nowymi instrumentami finansowymi, które mogą przydać się konsumentom. I to właśnie w niej Artur Kurcweil upatruje szansy na poprawę doświadczeń klientów w bankowości.

 

Partnerem naszych rozmów jest PKO Bank Polski.

Konferencja Infoshare 2021 zgromadziła ponad 4500 tysiąca uczestników, ponad 300 technologicznych startupów, korporacje oraz blisko 150 ekspertów z całego świata, którzy dzielili się wiedzą na 5 scenach Infoshare. Ta największa technologiczna konferencja w CEE odbyła się w październiku 2021 w Gdańsku.

 

Kolejne wywiady będą pojawiały się w najbliższych dniach na naszej stronie! Znajdziesz je tutaj: Człowiek w świecie wielkich technologii. Startujemy z nowym cyklem wideo wywiadów