Światowe wydatki na chmurę w biznesie finansowym Deloitte szacuje na 29,5 mld USD w 2021 r., co oznaczałoby wzrost o niemal 20 mld w ciągu 5 lat. Eksperci CFA Society Poland wskazują, że choć chmura odgrywała ważną rolę w dyskusjach na temat cyfryzacji w bankowości, to jej potencjał był dotychczas niedoceniany.
– Dziś najbardziej przełomową dla sektora finansowego technologią jest prawdopodobnie chmura. Obniża koszty prowadzenia działalności bankowej i jednocześnie niweluje część barier wejścia na rynek. Co więcej, to dzięki chmurze rozwijają się technologie obliczeniowe, takie jak uczenie maszynowe, które mogą zrewolucjonizować wiele segmentów łańcucha wartości w finansach — od funkcji administracyjnych, po doradztwo i sprzedaż oraz analizę ryzyka i compliance – spójność z regulacjami prawnymi. Nasze dane, oparte na analizie tysiąca raportów najważniejszych instytucji finansowych opublikowanych w trakcie ostatnich kilkunastu lat oraz 40 publikacji naukowych pochodzących m.in. z banków centralnych wskazują, że jej znaczenie rośnie już skokowo – mówi Krzysztof Jajuga, profesor nauk ekonomicznych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, prezes zarządu CFA Society Poland.
Wdrażanie chmury w instytucjach finansowych daje trzy podstawowe korzyści. Pierwsza to możliwość oferowania unikalnych świadczeń, takich jak np. nowe typy inwestycji czy szybsze i tańsze dopasowywanie istniejących usług do aktualnych potrzeb klientów. Druga korzyść to lepsze zarządzanie danymi banków, większa płynność w ich analizowaniu oraz skuteczniejsze rozwiązywanie problemów. Kolejną jest ograniczenie kosztów. Przechowywanie danych w chmurze jest zwyczajnie znacząco tańsze niż utrzymywanie ogromnych systemów IT. Dodatkowo przetwarzanie danych za pomocą tej technologii pozwala na dużo większą wydajność, dzięki czemu koszt każdej poszczególnej operacji jest niższy. W skali dużej instytucji finansowej oznacza to ogromne oszczędności, które można przeznaczyć np. na wdrażanie kolejnych rozwiązań cyfrowych i zdobywanie przewagi konkurencyjnej.
Blockchain jednak nie wywoła rewolucji?
Blockchain i inne technologie rozproszonych rejestrów to ciekawe rozwiązania, które mogą mieć wpływ na podniesienie efektywności transakcji finansowych i przez to zmniejszenie kosztów tych usług.
– Jednak rewolucyjny potencjał tych technologii jest znacznie bardziej ograniczony niż zakładano jeszcze kilka lat temu. Te ograniczenia mają dwa powody: polityka i bezpieczeństwo. Potencjał blockchainu tkwił w możliwości tworzenia rozproszonych systemów, nad którymi żaden duży podmiot nie sprawuje kontroli. Mogłaby to być na przykład cyfrowa waluta, której nie kontroluje żaden rząd i bank centralny. Ale ze względów politycznych nikt nie dopuści do rozwoju technologii w tym kierunku. System finansowy jest zbyt istotny dla stabilności gospodarki i redystrybucji dochodu, by mógł uniezależnić się od polityki. Wręcz przeciwnie, system zmierza do coraz większej kontroli regulacyjnej – mówi Ignacy Morawski, założyciel i szef Spot Data, dyrektor działu raportów i analiz.
Jednocześnie blockchain, nawet w zamkniętych i scentralizowanych systemach, generuje wiele wyzwań związanych z bezpieczeństwem. Mówił o tym np. przewodniczący Fed Jerome Powell, który wskazywał na ryzyka związane z potęgowaniem drobnych wstrząsów w systemie, który jest niemal w pełni zautomatyzowany. Na razie więc blockchain rozwija się w niszowych zastosowaniach, związanych m.in. z autoryzacją transakcji, bezpieczeństwem dokumentów, czy podnoszeniem szybkości systemów transakcyjnych. To ważne zmiany, ale nie rewolucja.
Bankowe innowacje w epoce fintechów
Z raportu CFA Society Poland i Spot Data „Przyszłość sektora finansowego. Ewolucje i rewolucje” wynika, że nowe technologie to jeden z kluczowych trendów we współczesnej gospodarce, w tym w sektorze finansowym. Wzrost znaczenia fintechów wymusza technologiczne zmiany właśnie w bankach. Jeśli nie chcą tracić kolejnych fragmentów ewoluującego i innowacyjnego rynku finansowego, powinny w znacznie większym stopniu zaangażować się w rozwój działów IT – wskazują eksperci CFA Society Poland.
Informatyzacja będzie obejmować przede wszystkim przechowywanie, przetwarzanie i wykorzystywanie danych, a w efekcie sprzedaż, zarządzanie ryzykiem, zarządzanie dokumentacją, tzw. compliance, inwestycje i rozliczenia.
Cały raport jest dostępny tu: https://cfapoland.org/application/media/images/Main%20page/CFA-Raport_Przyszlosc-Sektora-Finansowego.pdf