MENTAX wprowadza innowacje
Przykładem firmy wdrażającej innowacje na szeroką skalę jest MENTAX S.A., która działa na rynku insurtech od 2005 r. Podstawowym przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest działalność związana z oceną ryzyka i szacowaniem poniesionych strat. Klientami spółki są największe firmy ubezpieczeniowe w Polsce. Przez lata spółka rozwijała się też w kierunku IT, wprowadzając do swoich usług małe udogodnienia, które doceniają jej klienci m.in. usługi zdalnych oględzin czy video oględzin.
– Z biegiem lat usługi IT stały się u nas niezależną usługą. Codziennie wdrażamy w życie mikro usprawnienia optymalizując już działające usługi i procesy. Obecnie świadczymy również profesjonalne usługi w zakresie produkcji oprogramowania. Najwięcej produkujemy jednak na własne potrzeby. Pracujemy szybko, zwinnie i nie boimy się eksperymentować – mówi Radosław Bartosik, członek zarządu MENTAX S.A.
– Od 2008 roku w spółce funkcjonuje dział Badań i Rozwoju i przyszedł czas na komercjalizację tych badań. W 2021 roku w swojej strategii po raz pierwszy wyodrębniliśmy konkretne działania w obszarze innowacji, stawiając sobie wysoki cel 20 PoC i wdrożenie 10 MVP – dodaje Bartosik.
Eksperyment
Do współpracy w ramach procesu zaproszono 3 organizacje wspierające rozwój startupów oraz wspierające organizacje we współpracy z twórcami innowacji: Huge Thing, MITEF CEE i Open Innovation House. Eksperyment rozpoczęto warsztatami generowania pomysłów, podczas których wygenerowano 79 pomysłów, z czego 29 poddano wstępnej walidacji.
– Na początek postawiliśmy na bezpośredni kontakt, inspirowanie uczestników i poprowadzenie pracującego z nami zespołu w taki sposób, aby wygenerować jak najwięcej pomysłów. Można powiedzieć, że momentami lecieliśmy w kosmos. Z kim pracowaliśmy? Z grupą bardzo entuzjastycznych osób, z otwartymi głowami i ogromną chęcią do działania. Dla uczestników proces, w którym biorą udział jest eksperymentem, nowym doświadczeniem. Dla nas fajnym doświadczeniem jest możliwość współpracy z organizacjami, z którymi pracujemy w podobnych obszarach, czasem występujemy w roli konkurentów. Tutaj łączymy siły – mówi Monika Synoradzka z Huge Thing.
– Naszym celem w trakcie pierwszego warsztatu, realizowanego w metodyce FutureLab było wyjęcie grupy pracowników MENTAX z ich obecnej perspektywy i wejście w proces kreatywny w metodyce zdyscyplinowanego myślenia o przyszłości, w horyzoncie 5-ciu lat. Propagujemy tę metodykę i korzystamy z autorskiego procesu przygotowanego przez Agatę Bonę, zarówno w pracy z dojrzałymi organizacjami jak MENTAX, jak również ze startupami w programie akceleracji MITEF CEE. Planowanie scenariuszowe, to narzędzie wspierające organizacje w wytyczaniu opcji biznesowych, mając na uwadze szczególnie wszechobecne w ostatnim czasie funkcjonowanie firm w zmiennym otoczeniu, turbulentnej gospodarce. Pomimo ograniczeń (pracowaliśmy z grupą online) w trakcie kilku godzin wspólnej pracy, pracownicy otworzyli się na obserwację otoczenia i zaangażowali się w identyfikację czynników zmian (trendy oraz niepewności), a następnie w określenie ich implikacji na możliwości biznesowe dla MENTAX. W wyniku warsztatów grupa zdefiniowała, a następnie dokonała selekcji problemów, potrzeb, które były punktem wyjścia do listy pomysłów uwzględniających przewagi firmy oraz wykorzystujących możliwości/zagrożenia rynkowe. Ciekawym doświadczeniem był kolejny dzień, gdy połączyliśmy siły z naszymi kolegami z Huge Thing i już wspólnie zdecydowaliśmy o metodyce pracy wspierającej pracowników w dokonaniu dalszej analizy propozycji innowacji oraz z ogromu pomysłów selekcji tych, które miały być podstawą dalszych prac – mówi Magdalena Jabłońska prezeska Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej i akceleratora MITEF CEE.
Sprinty
Obecnie spółka weszła w sprinty z 4 pomysłami i jest na etapie przygotowań do budowy 4 MVP. Jeden sprint prowadzą eksperci MITEF CEE, drugi Huge Thing, z kolei Open Innovation House prowadzi 2 sprinty równolegle.
– Równoległa praca z tymi trzema organizacjami pokazuje nam, że można współpracować tam, gdzie wydawałoby się jest zażyła konkurencja. Jako MENTAX nie znamy narzędzi związanych z budowaniem innowacyjnych rozwiązań stosowanych w startupach, a bardzo chcieliśmy je poznać, bo wiemy jaką wartość niesie za sobą uporządkowany proces. Dzięki temu eksperymentowi możemy sprawdzić jakie podejście jest dla nas najlepsze. Bo choć każda z organizacji prowadzi z nami sprinty, to widzę, jak różnią się ich podejścia we wspieraniu startupów, a gdzie są one zbieżne w działaniach – mówi liderka zespołu Dorota Białach.
To ewenement na rynku polskim, by 3 konkurencyjne organizacje współpracowały przy budowie działu innowacji w małym przedsiębiorstwie, będącym liderem w swojej branży, a jednak czującym, że aby iść do przodu trzeba być w nurcie kreacji, współpracy i nowości.
W proces na ten moment zaangażowani są już: Monika Synoradzka (HT), Adam Rozynkowski (HT), Magdalena Jabłońska (MITEF CEE), Agata Bona (MITEF CEE), Łukasz Kosman (MITEF CEE), Łukasz Cieśla (OIH) i Marcin Szymański (OIH). Za moment dołączą Kamila Chmielewska (HT) i Magda Kowalska (HT).
To jak idą sprinty?
– Jesteśmy pewni, że każda firma może być innowacyjna. Otaczająca rzeczywistość pokazuje, że w czasie permanentnej zmiany innowacyjność to właściwa ścieżka funkcjonowania na rynku. Regularnie pracujemy z firmami, które chcą stymulować swoją innowacyjność w sposób programowy. Częścią środowiska firm-liderów innowacji jest także MENTAX, to jest takich, które myślą i działają odważnie w obszarze udoskonalania swojej oferty, także w czasie w pandemicznego kryzysu – mówi Marcin Szymański z Open Innovation House.
– Naszym doświadczeniem wspieramy pracowników firmy w budowaniu nowych produktów i usług. Eksperci MENTAX znają rynek oraz rozumieją swoich klientów. Open Innovation House natomiast wie, w jaki sposób transformować wewnętrzną wiedzę organizacji w rynkowe rozwiązania. Intensywna działalność w obszarze stymulacji innowacji pozwoliła nam wypracować metody, które umożliwiają naszym partnerom szybko zdobywać wiedzę oraz na jej podstawie podejmować działania zmierzające do definiowania wyzwań, ideacji rozwiązań, budowania prototypów, konfrontowania się z klientem – a docelowo budowania innowacyjnych produktów i usług. Szybko, sprawnie, efektywnie, oszczędnie oraz co równie ważne – z projektową frajdą. Tak właśnie pracujemy z Mentax – dodaje Łukasz Cieśla.
O podejściu stosowanym przez MITEF CEE opowiada Łukasz Kosman, główny facilitator tego procesu: – Nad nowym produktem cyfrowym pracowaliśmy z interdyscyplinarną grupą ochotników firmy MENTAX w formie warsztatów Service Design Sprints. Pierwsze trzy dni pracy skupione były na klarownej definicji problemu, określeniu grupy docelowej oraz tzw. ideacji, czyli procesie generowania nowych pomysłów i rozwiązań. W toku prac grupa, korzystając ze swoich wcześniejszych doświadczeń stworzyła solidną wizję produktu z mocnym modelem biznesowym, który był następnie w ciągu kolejnych dwóch dni Sprintu poddawany walidacji oraz kosztorysowany. Dzięki temu w ciągu 5 dni, w pełni angażując swoje umiejętności i doświadczenia, ta grupa osób stworzyła kompletną wizję nowego produktu i wybrała optymalny segment rynku.
Turkusowy MENTAX
Trzeba podkreślić, że MENTAX jest firmą samoorganizująca się (turkusową), podawaną jako przykład w wielu publikacjach. Tym mocniej cieszy, że to pracownicy sami tworzą zespoły dedykowane innowacjom i robią to wspólnie z 3 firmami będącymi jednymi z liderów wśród organizacji wspierających startupy.
– Założenie jest takie, by po sprintach wdrożyć te rozwiązania jeszcze w tym roku, jako pełnowartościowe produkty, odpowiadające na potrzeby rynku. Przed nami tygodnie wytężonej pracy. W ramach tego procesu chcemy, by organizacja nauczyła się eksperymentowania rynkowego i podchodzenia do pomysłów jako rozwiązań rzeczywistych problemów. Wierzymy, że będzie to przygoda, która nas wiele nauczy i wprowadzi MENTAX w nowy wymiar – dodaje Radosław Bartosik.
Będziemy przyglądać się temu procesowi i damy znać jak idzie eksperyment.