HUGO.legal jest startupem technologicznym, który usprawnia pomoc prawną. Jest platformą łączącą osoby poszukujące pomocy z odpowiednimi specjalistami. Firma stale rozwija różne narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, które automatyzują powtarzalne procesy prawne i obniżają koszty obsługi prawnej nawet o 75%. Jednym z nich jest FrankBot – jedyny chatbot stworzony specjalnie po to, aby bezpłatnie udzielać pomocy prawnej dla frankowiczów.
Rozmowa z botem na platformie Facebook Messenger służy przede wszystkim uzyskaniu podstawowych informacji dotyczących potencjalnych roszczeń osób spłacających kredyty frankowe. Chatbot prosi o odpowiednie i kluczowe informacje dotyczące kredytu jaki zaciągnął użytkownik i na tej podstawie analizuje wybrane aspekty konkretnej umowy kredytowej. Frankbot wie, jak znaleźć w umowie zapisy, które mogą zostać zinterpretowane jako klauzule abuzywne, czyli nieuczciwe lub niedozwolone zapisy.
– Po rozmowie z użytkownikiem chatbot automatycznie wypełnia dokument – pismo do banku, które klient może wykorzystać, aby dochodzić swoich praw. To znaczące ułatwienie zarówno dla frankowicza – ponieważ daje mu wstępne rozeznanie co do przysługujących mu roszczeń – jak i dla prawnika, który po podjęciu przez klienta decyzji o skorzystaniu z profesjonalnej pomocy prawnej, otrzymuje komplet podstawowych informacji o sytuacji prawnej jeszcze przed pierwszym kontaktem z klientem. FrankBot po prostu pozwala zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy – tłumaczy Łukasz Kłos, country manager HUGO.legal i współtwórca chatbota.
Krajobraz po wyroku TSUE
Na początku października br. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok ws. kredytów frankowych. Według orzeczenia TSUE, polskie sądy mogą anulować umowę kredytową, jeśli zawarte były w niej klauzule abuzywne. Wyrok europejskiego trybunału dotyczy kredytów indeksowanych we franku szwajcarskim.
W ciągu pierwszego miesiąca po wydaniu orzeczenia przez TSUE przed polskimi sądami odbyło się 26 rozpraw dotyczących kredytów frankowych, według informacji “Parkietu”. W 18 sprawach wyroki były jednoznacznie korzystne dla klientów. Pokazuje to, że osoby, które straciły pieniądze na kredytach frankowych mają duże szanse na to, żeby skutecznie dochodzić swoich praw.
– Sądowa batalia z bankami ws. kredytów frankowych wiąże się jednak z tym, że trzeba poświęcić dużo czasu na to, aby dobrze się do tego przygotować. Należy też liczyć się z poniesieniem kosztów usług prawnych związanych z tworzeniem odpowiednich pism sądowych i bankowych. Czynności procesowe także oznaczają koszty. Doskonale zdajemy sobie z tego sprawę i dlatego też chcemy bezpłatnie pomóc wszystkim frankowiczom na pierwszym etapie dochodzenia przez nich swoich praw. Według naszych wyliczeń, jesteśmy w stanie obniżyć koszty obsługi prawnej nawet o 75% – mówi Łukasz Kłos, country manager HUGO.legal i współtwórca chatbota.
Najlepszy chatbot według LegalTech Polska
Chatbot współtworzony przez Łukasza Kłosa został już doceniony przez środowisko prawnicze w Polsce – zwyciężył w konkursie organizowanym przez Fundację LegalTech Polska. FrankBot (na potrzeby konkursu nazwany Stefanem) został nagrodzony za to, że “ma duży potencjał i świetnie odpowiada aktualnym potrzebom rynku”.
Jury konkursu uznało także, że “znaczny nakład pracy włożony w merytoryczną treść chatbota oraz przygotowanie dokumentu do wykorzystania w korespondencji z bankiem, który jest wynikiem pracy” FrankBota to istotna wartość projektu.